چه دارویی برای درمان کبد چرب تجویز می‌شود؟

افزایش آمار بیماری کبد چرب باعث شده است تا این روزها نام بیماری خاموش با عوارض بسیار بالا را به خود اختصاص دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کبد چرب که این روزها به نام بیماری خاموش یاد می شود در برابر رسوب چربی از خود واکنش نشان می‌دهد و در طولانی مدت با آسیب جدی بدن را رو به رو خواهد کرد؛ در واقع ابتلا به هپاتیت از عوارض ناشی از پیشرفت کبد چرب است که در نهایت به سیروز کبدی تبدیل می‌شود همچنین هپاتیت ناشی از چربی، سبب تخریب سلول‌های کبد شده و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

آیا آزمایش‌هایی برای شناسایی کبد چرب وجود دارد؟

توصیه می‌کنیم برای تشخیص کبد چرب افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و متابولیک مانند دیابت، چربی خون و اضافه وزن دارند، آزمایش‌های کبدی به صورت کامل انجام بگیرد و سونوگرافی از کبد انجام شود. بهترین راه برای تشخیص، سونوگرافی است چرا که در آن تجمع چربی کبد به خوبی نشان داده می‌شود.

البته در بعضی موارد برای اثبات کبد چرب شاید لازم باشد نمونه‌برداری از کبد انجام شود و مطالعه میکروسکوپی روی بافت این قسمت صورت بگیرد.

آیا درمان کبد چرب ممکن است؟

باید به این نکته مهم توجه داشت اگر کبد چرب در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است. کاهش وزن، فعالیت فیزیکی و ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و دوری از غذا‌های چرب و پرکالری از روش‌هایی هستند که در جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک می‌کنند. از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است، بنابراین داشتن الگوی غذایی سالم، ورزش و رسیدن به وزنی متعادل و به طور کلی تغییر شیوه زندگی پیشنهاد می‌شود.

توجه داشته باشید اگر کبد چرب به سیروز تبدیل شود بافت کبد تخریب می‌شود. در این صورت کار درمان کبد چرب هم سخت‌تر خواهد شد. تا به امروز دارویی برای این بیماری کشف نشده و مهم‌ترین روش درمان این بیماری، برطرف کردن عوامل بروز آن است.

در واقع افرادی که بر اثر مصرف زیاد الکل مبتلا به کبد چرب شده‌اند، باید مصرف الکل خود را کاملا قطع کنند. افراد دارای اضافه وزن باید با تغییر در برنامه غذایی و رعایت رژیم غذایی اصولی توسط تیم حرفه‌ای و انجام ورزش‌های روزانه، وزن خود را کاهش دهند. کاهش ۱۰ درصدی وزن، مهمترین کلید رفع مشکل کبد چرب است.

مبتلایان به دیابت یا چربی خون باید با کنترل قند و چربی با کمک پزشک متخصص برای درمان این بیماری قدم بردارند؛ همچنین مصرف روزانه یک گرم کپسول ماهی به این بیماری کمک می کند. البته از مهمترین راه‌های درمان این بیماری تغییر در سبک زندگی یعنی تغییر در رژیم غذایی، فعالیت‌های جسمانی، پیاده روی و تحرک بدنی است.

چه دارویی برای درمان کبد چرب تجویز می‌شود؟

درمان دارویی قطعی برای کبد چرب وجود ندارد. بیماری کبد چرب مشکلی است که معمولا با مصرف الکل همراه است؛ اما چیزی که در حال حاضر مورد توجه ماست بیمار کبد چرب غیرالکلی است.

بسیاری از مردم هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند و به همین دلیل است که کبد چرب غیرالکلی را بیماری خاموش می‌نامند. تقریبا از هر ۵ مورد، یک نفر کبد چرب پیشرفته دارد و حالت التهابی‌تر بیماری کبد را به خود می‌گیرد که استئاتوهپاتیت غیرالکلی نام دارد. استئاتوهپاتیت می‌تواند تبدیل به سیروز و سرطان کبد شود.

افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند باید زیر نظر پزشکان متخصص، روند پیشرفت بیماری را محدود و کنترل کنند. برای بهبود این ناراحتی می‌توان اختلالات زمینه‌ساز آن را کنترل کرد.

ورزش روزانه، کاهش وزن و عدم استفاده از غذا‌های چرب و پرکالری و مصرف مرتب میوه و سبزیجات تنها راه‌حل‌های اصلی برای درمان کبد چرب هستند. غذا‌های حاوی آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین E می‌تواند مانند داروی کمکی برای کبد چرب عمل کند، البته نمی‌توان آن را به‌عنوان دارویی که این بیماری را از بین می‌برد تلقی کرد.

 اضافه‌وزن از مواردی است که نقش مهمی در وضعیت کبد چرب دارد. به همین دلیل بیماران باید انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت مبتلا هستند باید با مراجعه به پزشک متخصص تحت معاینه و آزمایش‌های کامل قرار گیرند؛ چرا که کنترل دیابت و چربی خون در بیماران مبتلا به کبد چرب نقش کمک کننده‌ای در بهبودی این بیماری دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید