خطری که سلامت شب کارها را تهدید می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد که شیفت های شب طولانی مدت می تواند خطر اختلال خطرناک ریتم قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیسن نت، برای مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۲۸۳ هزار نفر را در پایگاه داده انگلستان تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند کسانی که در شیفت شب به صورت دائمی کار می‌کردند، ۱۲ درصد با ریسک بیشتر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی روبرو بودند تا افرادی که فقط در طول روز کار می‌کردند.

مهر نوشت؛ این خطر در افرادی که در تمام دوران کاری خود در شیفت شب بودند ۱۸ درصد بیشتر بود و در افرادی که به طور متوسط سه تا هشت بار شیفت شبانه در ماه به مدت ۱۰ سال یا بیشتر داشتند ۲۲ درصد بیشتر بود.

«یینگلی لو»، سرپرست مطالعه از دانشگاه جیائو تانگ شانگهای چین، در این باره می‌گوید: «اگرچه چنین مطالعه‌ای نمی‌تواند رابطه علّی بین شیفت شب و فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری قلبی را نشان دهد، اما نتایج ما نشان می‌دهد که کار در شیفت شب به طور مادام العمر ممکن است خطر این شرایط را افزایش دهد.»

لو توضیح داد: «یافته های ما نشان می‌دهند که کاهش دفعات و مدت زمان کار در شیفت شب ممکن است برای سلامت قلب و عروق خونی مفید باشد.»

نتایج همچنین نشان داد زنان بیشتر از مردان در صورت داشتن شیفت‌های شبانه مستعد ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. در مقایسه با کارگران روزانه این خطر به میزان قابل توجه ۶۴ درصد افزایش می‌یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید