ارتباط عجیب میان آلودگی‌های صوتی و بروز حمله قلبی

دانشمندان می‌گویند آلودگی‌های صوتی می‌توانند باعث بروز حمله قلبی و سکته مغزی شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دِ ساینتیست، بیش از یکصد سال پیش روبرت کخ، پزشک آلمان و برنده جایزه نوبل پیش‌بینی کرد روزی خواهد رسید که بشر مجبور به مقابله با آلودگی‌های صوتی همانند بیماری‌هایی همچون طاعون و وبا خواهد بود. پیش‌بینی این دانشمند کاملاً درست بود. سر و صدایی که امروزه در محیط اطراف ما وجود دارد باعث بروز آسیب‌های جدی به سلامت جسمانی و روانی انسان می‌شود.

اصلی‌ترین دلیل آلودگی‌های صوتی در مجامع امروزی حمل و نقل و نیز فعالیت‌های صنعتی است. یافته‌های متعدد نشان داده است آلودگی‌های صوتی باعث بروز اختلال در خواب، برانگیختن خشم، وِزوِز گوش، و بروز بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی می‌شود.

آلودگی صوتی همچنین در کودکان می‌تواند منجر به آسیب به حافظه و بروز مشکلات یادگیری شود. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد سر و صدای ناشی از سیستم حمل و نقل (شامل صدای هواپیماها، خودروها، و قطارها) باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان غرب اروپا شده است.

تحقیقات نشان داده است آلودگی‌های صوتی ناشی از حمل و نقل با ایجاد اختلال در خواب و برآشفتن روانی فرد، خطر بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهد. یک مطالعه در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ نشان داد سر و صدای محیط و به ویژه حمل و نقل فشار خون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده، ۸۰ هزار نفر را راهی بیمارستان کرده، و منجر به بروز ۱۸ هزار مرگ زودرس به دلیل حمله قلبی و سکته مغزی شده است.

دانشمندان می‌گویند ارتباط مستقیمی میان بیماری‌های قلبی و آلودگی‌های صوتی وجود دارد. برای مثال، یک تحقیق که در اوایل سال جاری میلادی منتشر شد نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سر و صدا به طور قابل توجهی با مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط است.

دانشمندان به طور عمومی توصیه می‌کنند حدالمقدور از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های صوتی شدید اجتناب کنید. اگر در مشاغل صنعتی کار می‌کنید که به طور پیوسته با سر و صدای زیادی مواجه هستید، استفاده از محافظ گوش ضروری است.

همچنین اگر منزل مسکونی شما در نزدیکی مرکز شهر و شلوغی قرار دارد، توصیه می‌شود از پنجره‌های دو جداره و در‌های عایق صدا برای محافظت از اعضای خانواده در برابر آلودگی‌های صوتی بهره بگیرید. توصیه می‌شود انجام امور خارج از منزل را به زمانی موکول کنید که سطح ترافیک و آلودگی‌های صوتی کم باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید