دلتا کرونا، در کمین سلامت کودکان

به گفته متخصصان ویروس جهش یافته دلتا افراد کم سن و سال و اطفال و نوزادان را نیز درگیر می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با توجه به شرایط خاص پیک پنجم کرونا و قدرت انتقال جهش دلتا، متاسفانه سن ابتلا به کووید پایین آمده و در حالی که قبلا این ویروس کودکان ۹ تا ۱۱ سال را درگیر می‌کرد، اما در حال حاضر این عدد پایین‌ آمده است. متخصصان معتقدند، کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار گرفته و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند البته باید توجه داشت به طور کلی ۹۵ درصد موارد ابتلا در کودکان به سمت بهبودی می‌رود، اگرچه این بهبودی در کودکان چاق، دارای آسم و نقص ایمنی نیاز به زمان و درمان بیشتری دارد.

کرونا در اطفال هر کدام از سیستم‌های بدن را می‌تواند درگیر کند اما شایع‌ترین علائم ابتلای کودکان به کرونا به ویژه در جهش دلتا، علائم گوارشی و ریوی است. همه  علائم سویه های ویروس کرونا شبیه به هم است، اما علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، بدن درد و سردرد ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا بیشتر دیده شود. 

در حال حاضر متاسفانه متخصصان عفونی اطفال از تکمیل ظرفیت بخش اطفال و کمبود بخش به دلیل افزایش بستری کودکان مبتلا به کرونا خبر می دهند.

جمال میرزایی متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصصی نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق بررسی‌هایی که در کشور‌های مختلف صورت گرفت، مشخص شد ویروس دلتا نسبت به سایر جهش ها، افراد کم سن و سال و جوان را بیشتر درگیر می کند. دلیل اصلی این اتفاق این است که در اغلب کشور‌ها جمعیت مسن در حال واکسینه شدن هستند و اگر هم به ویروس کرونا مبتلا شوند ممکن است بی علامت یا کم علامت باشند، ولی در جوانان و کودکان این ویروس می‌تواند خودنمایی کند، زیرا جمعیت زیادی از افراد کم سن و سال و خردسال هنوز واکسینه نشده اند و  برای کودکان هم هنوز واکسنی وجود ندارد، بنابراین ابتلای این گروه سنی به جهش دلتا امری طبیعی است. ضمن اینکه تغییرات ژنتیکی به وجود آمده در سطح ویروس، تمایل ویروس را به گروه‌های سنی پایین‌تر افزایش می‌دهد.

سرایت پذیری بالای ویروس، دلیل اصلی ابتلای همه گروه‌های سنی

میرزایی در مورد شرایط و وضعیت ابتلا به کرونا در افراد کم سن و سال بیان کرد: ما از ابتدای شروع کرونا هم شاهد ابتلای افراد جوان به کرونا و بستری شدن آن‌ها در آی‌سی‌یو بودیم و می‌دیدیم که مشکلات جدی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد. تفاوتی که در جهش دلتا نسبت به جهش های دیگر وجود دارد؛ سرایت پذیری بالاتر ویروس است که یک فرد مبتلا می‌تواند به راحتی چندین نفر را آلوده کند.

او افزود: همانطور که افراد مسن مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای به وضعیت حاد کرونا دچار می‌شدند و به ناچار  باید در آی‌سی‌یو بستری می شدند، افراد کم سن و سال و جوان نیز ممکن است به دلیل داشتن بیماری‌های نقص ایمنی مادرزاد در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند. گاه حتی آن بیماری، نمود بیرونی ندارد و خود فرد از آن بی خبر است ولی بعد از ابتلا به کرونا، دچار سیر شدیدتر بیماری زمینه‌ای می شود و درگیری‌های وسیعی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

این متخصص عفونی بیان کرد: ویروس دلتا نسبت به جهش‌های قبلی مرگ و میر بیشتری برای افراد کم سن و سال به وجود نیاورده است و تنها تفاوت اصلی این ویروس با سایر جهش‌ها، شدت سرایت پذیری و علائم بالینی ویروس است به شکلی که در جهش دلتا سرفه کمتر بروز می کند، اما گلو درد و آبریزش بینی جزو علائم اصلی ابتلا هستند. تاکنون ثابت نشده که این ویروس تفاوت بیشتری در تعداد مرگ و میر، نسبت به جهش‌های قبلی داشته باشد.

میرزایی اظهار کرد: حتی برای گروه واکسینه شده نیز همچنان مهمترین و موثرترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اولیه به ویژه استفاده مداوم از ماسک و عدم حضور در اماکن عمومی غیر ضروری است. به خصوص در مورد افراد کم سن و سال، ضرورتی ندارد که خانواده‌ها فرزندانشان را برای خرید در مجامع عمومی و فضا‌های بسته قرار دهند. حتی افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند نیز باید همچنان بر استفاده از ماسک مداومت کنند تا میزان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر به حداقل ممکن برسد.

با وجود گذشت ۱۸ ماه از همه گیری کرونا، همچنان برخی از خانواده ها معتقدند که کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند و نیازی به رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی ندارند، این در حالی است که متخصصان و مسئولان بخش عفونی اطفال از تکمیل ظرفیت بعضی از بخش های اطفال خبر می دهند و از افزایش بی شمار مراجعان به بیمارستان ابراز نگرانی می کنند. همه این تفاسیر بیانگر اهمیت رعایت هرچه شدیدتر شیوه نامه های بهداشتی به ویژه در کودکان است. 

خطر ابتلای کودکان به کرونا

دلتا، همه گروه های سنی را درگیر می کند

شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: وقتی وزارت بهداشت، گونه‌ غالب کشور را دلتا اعلام می‌کند، دیگر بررسی توالی ژنی ویروس انجام نمی‌شود، زیرا این آزمایش ویژه که برای مشخص کردن جهش‌های ویروسی است، یک آزمایش بسیار پرهزینه است و در چند مرحله تحقیقاتی انجام می شود. ما صرفا بر اساس اطلاعات استان‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که غلبه شایع در سطح کشور، دلتا است.

آرمین ادامه داد: در بررسی توالی ژنی جهش‌های احتمالی ویروس مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرند و متوجه می‌شویم، جهش مشخصی در قسمتی از ویروس رخ داده است که این کار در هیچ جای دنیا به صورت روتین انجام نمی‌شود و بسیار هزینه بردار است.

او افزود: متاسفانه تعداد مراجعان ما افزایش پیدا کرده و تخت‌های بخش کووید تقریباً پر هستند و این جهش، کودکان را از همه رنج‌های سنی درگیر کرده است و حتی نوزادان نیز درگیر این ویروس شده اند. همچنین در کودکان علائمی مانند درگیری‌های ریوی مشابه با درگیری بزرگسالان مثل التهاب ریه و تنگی نفس مشاهده می‌شود.

این متخصص عفونی کودکان بیان کرد: در کودکانی که به کرونا مبتلا می شوند پس از اتمام دوره بیماری، شاهد درگیری و التهاب بعد از کووید هستیم که در آن، ارگان‌های مختلف مثل کبد، کلیه، قلب، پوست و مخاط درگیر می‌شوند. بروز این عارضه در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر قابل مشاهده است. حتی در بعضی از موارد شاهد مراجعه کودکان به دلیل شوک ناشی از این التهابات پس از کرونا هستیم و متاسفانه گاه این درگیری‌ها به حدی شدید است که مجبور می‌شویم کودکان را در آی‌سی‌یو بستری کنیم.

او گفت: ما در پیک های قبلی نیز شاهد ابتلای کم و بیش کودکان بودیم، اما در این پیک بخش‌های بستری کودکان ما پر شده است و شاهد افزایش تعداد مبتلایان به پروسه‌های التهابی پس از کووید هستیم. در حال حاضر در این جهش، شاهد افزایش درگیری‌های ریه در بین مبتلایان هستیم. بچه‌ها معمولاً با تب و پی‌سی‌آر و سی‌تی‌اسکن مثبت و مسائل گوارشی مثل حالت تهوع و استفراغ و سرفه به ما مراجعه می‌کنند.

آرمین اظهار کرد: همچنین در پیک کنونی بیماری شاهد درگیری‌های شدید خانوادگی هستیم، یعنی وقتی یک نفر در خانواده به کووید مبتلا می‌شود بلافاصله تا ۹۰ درصد اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند. در اکثر این مراجعات خانواده کودک نیز مثبت هستند و کودک از خانواده اش بیماری را دریافت کرده است، زیرا خانواده با فرد مبتلا و مشکوک تماس داشته اند.

درمان کرونا در کودکان و بزرگسالان متفاوت است

این متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، در مورد تفاوت درمان کرونای کودکان نسبت به بزرگسالان اظهار کرد: درمان کووید در کودکان تفاوت‌هایی با بزرگسالان دارد. مثلاً در کودکان در صورت شدید بودن پروسه التهابی از دارو‌هایی با دز کمتر استفاده می کنیم، اما وقتی ریه کودکان درگیر شد دیگر در مورد درمان شاهد تفاوت چندانی نسبت به درمان بزرگسالان نخواهیم بود.

آرمین گفت: متاسفانه پس از ۱۸ ماه هنوز خانواده‌ها توجیه نشده‌اند که کودکان نیز به کرونا مبتلا می شوند و حتی بعضی از خانواده‌ها فکر می‌کنند، کودکان صرفاً به نوع خفیف و یا بی علامت کووید مبتلا می‌شوند. این در حالی است که از ابتدای شروع کرونا تا کنون ما حدود ۸۰ مورد فوت در بیمارستان مفید داشتیم و این عدد بالایی برای یک مرکز است.

او افزود: توضیح این نکته حائز اهمیت است که، اکثر کودکانی که فوت کردند، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نورولوژیک، عفونی، عصبی و بدخیم بودند. در این میان کودکانی نیز وجود داشتند بدون هیچ بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست دادند با این تفاسیر به خانواده‌ها می‌گویم که کودکان هم کرونا می‌گیرند و می‌توانند با علامت‌های شدید بیماری مواجه شوند و تنها راه مقابله با این ویروس و محافظت از جان و سلامت فرزندانمان خانه نشینی و رعایت اصولی شیوه نامه‌های بهداشتی است.

آرمین بیان کرد: متاسفانه خانواده‌ها فکر می‌کنند کرونا صرفاً از غریبه‌ها منتقل می‌شود و در جمع‌های خانوادگی با حضور خاله و دایی و عمه و عمو کرونا وجود ندارد و به همین دلیل دورهمی‌های خود را تعطیل نمی‌کنند، این در حالی است که ابتلای خانوادگی در چند روز اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. 

از ابتدای پیک پنجم، متخصصان و مسئولان هشدارهای مختلفی مبنی بر شدت سرایت ویروس دلتا به مردم می دادند و حتی محدودیت های جدی اعمال شد به شکلی که تهران شش روز تعطیل شد، اما متاسفانه مثل سایر تعطیلی ها و اعمال محدودیت ها، مردم به جای خانه نشینی، بار سفر می بندند و کرونا را شهر به شهر با خود جابه جا می کنند و باعث افزایش تعداد بیماران بستری شده و در نتیجه کمبود تخت های بیمارستانی می شوند. 

بیشترین میزان ابتلا، ابتلای خانوادگی است

مسعود مردانی عضو علمی کمیته ملی کرونا و متخصص بیماری های عفونی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به پیک پنجم کرونا و اعمال محدودیت ها، متاسفانه به جای خانه نشینی و قرنطینه شدن هموطنان، شاهد موج مسافرت های غیرضروری بین شهری بودیم و نتیجه ای که امروز دریافت می کنیم، ابتلای خانوادگی افراد به ویروس دلتاست. 

مردانی افزود: چند هفته ای است که همه مراجعان ما به صورت خانوادگی و فامیلی مراجعه می کنند. گویا هنوز مردم، خطرناک بودن این جهش دلتا را جدی نگرفته اند. 

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به ابتلاهای خانوادگی با درگیری و ابتلای کودکان نیز مواجه شده ایم و از خانواده ها درخواست می کنیم به خانواده و کودک خودشان رحم کنند و در فضاهای عمومی با تهویه نامناسب قرار نگیرند و بیشتر ازقبل مراقب سلامت فرزندانشان باشند. 

او ادامه داد: مردم نباید به شایعاتی مبنی بر اثرات منفی استفاده مداوم از ماسک بر ریه و مغز توجه کنند و همواره بر استفاده خانه تا خانه ماسک، مداومت کنند. حتی افرادی که می توانند و در فضاهای پرخطر مشغول اند از دو ماسک استفاده کنند. 

مردانی افزود: ما متوجه خستگی مردم هستیم و می دانیم که استفاده از ماسک در این هوای گرم بسیار سخت است، اما در حال حاضر تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا فقط و فقط، استفاده مداوم از ماسک است. همچنین باید توجه داشت، در این ایام به دلیل خیس و مرطوب شدن ماسک در مواجهه با هوای گرم، بهتر است بعد از هربار مربوط شدن ماسک، آن را تعویض کنیم. 

دیدگاه تان را بنویسید