هشدار به خانواده ها؛ اضطراب کودک مخفی می ماند

دکتر فریبا عرب گل، متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با حضور در برنامه مادر کودک تندرستی از شبکه سلامت در مورد اضطراب در کودکان توضیحاتی ارایه داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

♦اکثر آدم ها فکر می کنند دوران کودکی، دورانی شاد و بی دغدغه ای است و آثاری از استرس، اضطراب، ناراحتی و افسردگی در این دوره وجود ندارد اما حقیقت بر عکس این باور است و کودکان گاهی دچار اضطراب های شدید می شوند.

♦کودکان به اتفاق هایی که در محیط اطرافشان رخ می هد فکر می کنند و واکنش نشان می دهند و این اضطراب ها ممکن است  از دید پدر و مادر مخفی باقی بماند.

♦تفاوت اضطراب و ناراحتی در کودکان بزرگسالان در قدرت کلامی آن هاست، بزرگسالان هنگام ناراحتی به راحتی می توانند از این قدرت استفاده کنند اما کودکان نمی توانند اضطراب خود را بازگو کنند.

♦شابع ترین مشکل جسمی در کودکانی که دچار اضطراب می شوند عبارت است از؛ دل درد، حالت تهوع ، سردرد، سرگیجه، لرزش دست، سرد شدن اندام ها، تپش قلب، تکرر ادرار و… .

♦اگر کودک در هنگام صبح و رفتن به مدرسه دچار دل درد و حالت تهوع شود و بعد از برگشت از مدرسه این حالت ها را از دست داد، کودک دچار اضطراب از دست دادن شده است و جدایی از خانه و مادر باعث وجود این علائم می شود.

♦اضطراب در کودکان دو دسته است؛ یکی جسمی و دیگری فکری.

♦کودکان اتفاق هایی که اطراف آن ها رخ می دهد را به بدترین و وخیم ترین شکل ممکن توصیف می کنند.

♦کودکان نباید در معرض اطلاعاتی قرار بگیرند که استرس زا است و به اضطراب آن ها اضافه می کند؛ بزرگسالان اگر دچار اضطراب شوند می توانند آن را مدیریت کند اما یک کودک هرگز نمی تواند و همین باعث آسیب های جبران ناپذیر می شود.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید