آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ایران

اولین موارد کرونا در ایران در شهر قم شناسایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور در شهر قم شناسایی شد.

شنبه سوم اسفند

مبتلایان ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر رسیدند، پنج نفر درگذشته‌اند

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که با تشخیص مثبت کرونا در ده نفر دیگر در مجموع شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر رسیده است.

به گفته او پنج نفر از مبتلایان درگذشته‌اند.

برخورد پلیس فتا به انتشار هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب درباره بیماری کرونا

رئیس پلیس سایبری کشور گفت : پلیس فتا با انتشار دهندگان هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می کند.

شهرداری‌ها مواد ضدعفونی کننده در اماکن عمومی در اختیار مردم قرار دهند

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران از شهرداری‌ها خواست مواد ضدعفونی کننده در اماکن عمومی مانند اتوبوس و مترو برای پیشگیری از ویروس کرونا در اختیار مردم قرار دهند.

صادرات ماسک ممنوع شد/ تولید با حداکثر ظرفیت کارخانه‌ها

در بخشنامه سیدحسین صفوی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده ماسک آمده است: «پیرو موارد مطروحه در جلسات و مذاکرات قبلی در خصوص تولید و توزیع ماسک جراحی با توجه به شرایط کنونی کشور ضروری است به منظور مدیریت و جلوگیری از هر گونه اخلال در تامین، توزیع و انباشت غیرمجاز و احتکار کلیه تولیدکنندگان ماسک پزشکی ملزم به رعایت موارد ذیل می‌باشند:

۱. با توجه به اعلام آمادگی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران به خرید نقدی اقلام مذکور، فروش و تحویل فوری و روزانه ۵۰ درصد ظرفیت تولید روزانه کارخانه‌های تولیدی به هیات و توزیع از طریق هیات امنای ارزی تا اطلاع ثانوی الزامی می‌باشد.

 

۲. پیرو بخشنامه شماره ۶۶۴.۱۰۶۳۴۸ مورخ ۲۳ بهمن ۹۸ صرفا مجاز به فروش و توزیع کالا به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مراکز درمانی و توزیع کننده و پخش مجاز ثبت شده در سامانه imed.ir بوده و لازم است از هر گونه فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمجاز خودداری نمایند و از هر گونه فروش و توزیع نامتعارف خودداری نمایند.

۳. آمار توزیع و عرضه اقلام مذکور را در سامانه توزیع سایت imed.ir به صورت روزانه و برخط ثبت نمایند و به اطلاع اداره کل برسانند.

۴. ممنوعیت هر گونه صادرات اقلام مذکور با توجه به نامه شماره ۶۶۴.۱۰۵۴۳۸ مورخ ۲۰ بهمن ماه ۹۸ از هر طریق و تحت هر عنوان و تعرفه گمرکی

۵. اعلام موجودی دقیق اقلام مذکور توسط تولیدکننده به اداره کل تجهیزات پزشکی به صورت مکتوب و الکترونیکی

۶. تولید اقلام مذکور با حداکثر ظرفیت کارخانه تولید کننده

۷. اعلام دقیق ظرفیت تولید روزانه اقلام مذکور توسط تولیدکننده به اداره کل تجهیزات پزشکی به صورت مکتوب و الکترونیکی

۸. رعایت ضوابط قیمت‌گذاری، حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سقف قیمت فروش، توزیع و عرضه اعلامی اداره کل تجهیزات پزشکی طی  نامه شماره د. ۶۶۴.۳۲۰۴۶ مورخ ۳۰ بهمن ماه ۹۸ الزامی است. لیکن در صورت تعیین قیمت بالاتر از سقف قیمت‌های اعلامی، تولیدکننده می‌تواند ضمن توزیع با قیمت مذکور مدارک مربوطه را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارسال  نماید.

بدیهی است عدم رعایت مقررات فوق‌الذکر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی و سلامت کشور بوده و طبق قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور پیگیرد قانونی دارد.»

لیست بیمارستان های پذیرش کننده بیماران مبتلا به "کرونا" در کشور+ جدول

بنابر اعلام کانال اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، در مجموع ۱۷۰ بیمارستان در کشور ارائه دهنده خدمت به مبتلایان کروناویروس هستند.

لیست این بیمارستان‌ها به تفکیک هر استان (بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استان) به شرح زیر است:

 

سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که هرگونه تغییر در این لیست به اطلاع مردم خواهد رسید.

نحوه استفاده از ماسک‌ برای مقابله با بیماری‌های واگیردار

گام اول انتخاب ماسک متناسب با اندازه صورت شما است. در گام دوم نیز رعایت این نکته که پیش از استفاده از ماسک دست‌های خود را به خوبی بشویید بسیار ضروری است.

سپس ماسک را روی دهان و چانه خود قرار داده و بعد از فیکس کردن موقعیت ماسک روی صورت،‌ کش بالا و کش پشت سر و کش پایین را زیر گوش قرار دهید به صورتی که سیم فلزی نازک لبه فوقانی ماسک را به آرامی روی بینی فشار دهید تا به صورت شما بچسبد. در صورتی که هوا از اطراف ماسک به بیرون نشت می‌کند با فیکس کردن کش‌ها آن را برطرف کنید و در حین دم و بازدم چرخه تنفس را چک کنید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت،‌ از دست زدن به ماسک استفاده شده بدون دستکش خودداری کنید و ماسک مصرف شده را در جیب و کیف خود قرار ندهید و ماسک را درون نایلون قرار داده در سطل زباله بیاندازید.

**جمعه دوم اسفند

 یک بیمارستان در بابل ویژه پذیرش بیماران مشکوک به کرونا شد

دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد که بیمارستان " میناگر " این شهرستان را به عنوان بیمارستان مستقل برای افراد مشکوک به بیماری عفونت‌های تنفسی بویژه کرونا  در نظر گرفته است. شهرستان بابل تنها منطقه در استان مازندران است که برابر اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ۲ بیمار مشکوک کرونا را شناسایی کرده و در قرنطینه قرار داده است.

photo_2020-02-21_20-39-29

عاملان انتشار شایعه ویروس "کرونا" در بابل دستگیر شدند

رییس پلیس فتای مازندران از دستگیری عاملان انتشار شایعه مشاهده ویروس کرونا در شهرستان بابل در فضای مجازی خبر داد.

سرهنگ احمد خورشاد گفت: در پی انتشار مصاحبه و خبر در فضای مجازی ،شبکه های اجتماعی و کانالهای معاند نظام مبنی بر انتشار کرونا ویروس در یکی از بیمارستانهای شهرستان بابل ،با اقدامات اطلاعاتی و بررسی های کارشناسان، عاملان انتشار و تهیه کنندگان این فیلم ویدئویی شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ خورشاد افزود: متهمان در تحقیقات و بازجویی های پلیس ،انگیزه خود از انتشار این کلیپ را ،صرفا برای پیشگیری و رعایت بیشتر بهداشت خانواده خود عنوان کردند.

رییس پلیس فتای مازندران خاطرنشان کرد: متهمان با ابراز پشیمانی از این اقدام ،متهمان ارسال کلیپ به کانالهای معاند نظام را افراد دیگر در گروه ها و کانالهای تلگرامی نسبت دادند که تحقیقات بیشتر در این زمینه همچنان ادامه دارد.

قطارهای مترو و اتوبوس های تهران هر شب ضدعفونی می شود

پیروز حناچی، پس از حضور در شعبه اخذ رأی و انداختن رأی خود با بیان اینکه رأی دادن بهتر از رأی ندادن است، گفت: همه ما باید رأی بدهیم و در سرنوشت خودمان دخیل شویم حتی ممکن است ایده‌آل ما هم نباشد اما باید در همین فضایی که وجود دارد تأثیر بگذاریم.

وی با بیان اینکه جای خیلی‌ها در این انتخابات خالی است، افزود: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا دیگران هم بتوانند در انتخابات آتی شرکت کنند.

حناچی ادامه داد: هر چقدر انتخابات رقابتی‌تر و پرشورتر باشد قطعاً نتایج آن نیز بیشتر به نفع مردم خواهد بود و در این شرایط هم که کشور در معرض تهدیدات جدی قرار دارد به تعبیر مقام معظم رهبری هیچ چیزی مانند انتخابات نمی‌تواند کشور را بیمه کند.

شهردار تهران درباره تمهیدات مدیریت شهری برای مقابله با ویروس کرونا هم گفت: متأسفانه این ویروس وارد کشور شده است و ان‌شاالله با مجموعه اقداماتی که انجام شده بتوانیم روند گسترش این ویروس را کنترل کرده و جلوی آن را بگیریم.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری ما در مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی تمهیداتی را پیش‌بینی کردیم، افزود: قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هر شب ضد عفونی می‌شوند و علاوه بر آن با همکاری وزارت بهداشت اقدام به ارائه پیام‌های آموزشی در سطح شهر کرده‌ایم. البته در این زمینه ما وظیفه‌ای نداریم اما به عنوان کمک کننده ورود کرده‌ایم.

حناچی ادامه داد: شرکت شهر سالم نیز موظف شده که در زمینه تهیه و در اختیار گذاشتن و توزیع ماسک به قیمت نازل اقداماتی را انجام دهد.

تصاویری جالب از ضدعفونی کردن اتوبوس‌های تهران

تصاویری که گفته می‌شود از ضدعفونی کردن اتوبوس‌های تهران گرفته شده است.

در حالی که طی روز های گذشته اعلام شد ویروس کرونا وارد ایران شده است اقدامات شرکت اتوبوسرانی تهران برای پیشگیری از این ویروس در نوع خودش جالب است! 

3

2

 

 

7 نفر دیگر در قم به کرونا مبتلا شدند

پس از شیوع بیماری کرونا در قم و به تبع آن قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا در استان و همچنین تست های مختلف در قم و سراسر کشور امروز اعلام شد که ابتلای 13نفر دیگر به این ویروس تایید شده است.

گزارش رسمی منابع وزارت بهداشت بر این مبنی است که بر اساس آخرین گزارش های آزمایشگاهی ابتلای ۱۳ نفر دیگر از جمله ۷ نفر در قم، ۴نفر در تهران، ۲ نفر در گیلان تایید شده است.

متاسفانه از این جمع دو نفر جان خود را از دست دادند.

اغلب موارد کماکان از ساکنین قم بوده یا سابقه مراجعت در روزها و هفته های اخیر را داشته اند.

مراقبت های بهداشتی، شستشوی مرتب دست ها، خودداری از حضور در اماکن پرجمعیت در فضای دربسته و... از جمله مواردی است که ابتلای مردم به این بیماری را کاهش می دهد.

 

نکاتی برای پیشگیری از ویروس کرونا در انتخابات مجلس شورای اسلامی

ویروس کرونا از چند روز پیش وارد کشور و تاکنون ۵ مورد ابتلا به این ویروس در قم و اراک گزارش شده است.

به منظور پیگشیری از ابتلا به ویروس کرونا بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت بهترین راه رعایت نکات بهداشتی است.

 

امروز ملت همیشه در صحنه بار دیگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پرشکوهی خواهند داشت و به گفته مسئولان وزارت بهداشت مسئله خاصی درباره شرکت در انتخابات حتی در استان قم وجود ندارد.

در برخی استان‌ها الزام درج اثر انگشت روی برگه رای در برخی شعب رای گیری به منظور حفظ بهداشت و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برداشته شد.

با رعایت چند نکته ساده بهداشتی می توان با آسودگی خیال و بدون نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا در نتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.

بعد از استفاده از استامپ و بعد از خروج از محل رای گیری دستان خود را با اب و صابون ( یامایع دستشویی) بشویید.

اگر چنانچه علائمی همچون آبریزش بینی، سرفه، عطسه، تب و دیگر علائم شبه سرماخوردگی داشتند حتما برای شرکت در انتخابات از ماسک استفاده کنید.

بعد از دادن رای خود، محل رای گیری را ترک کنید.

تا حد ممکن از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علایم شبه سرماخوردگی جلوگیری کنید.

در هنگام عطسه و سرفه کردن از دستمال یکبار مصرف استفاده کنید و اگر نداشتید از خمیدگی آرنج استفاده نمایید.

تاحدممکن از خودکار شخصی استفاده کنید.

نتایج آزمایش موارد مشکوک کرونا در اراک مشخص شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره خبر فوت یک خانم ۷۹ ساله ساوه‌ای گفت: علائم بیماری این خانم شباهتی به کرونا نداشته، اما با این وجود آزمایش‌های تشخیصی وی به تهران ارسال شده که هنوز جواب ان مشخص نشده است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: دیروز نیز ۸ مورد مشکوک در اراک معرفی شدند که دیشب جواب آزمایش‌های آن‌ها برای کرونا منفی بوده است.

 

جواب آزمایش کرونا چقدر طول می‌کشد؟

کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به برخی اخبار مبنی بر نهان کاری وزارت بهداشت درباره اعلام نتایج ابتلا به ویروس کرونا واکنش نشان داد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در پیام توئیتری نوشت:

نتیجه قطعی آزمایش تشخیصی کووید-۱۹ از زمان ارسال نمونه ۴۸ ساعت زمان می‌برد، ممکن است این تصور پیش آید که پنهان کاری می‌شود، اما بدون اخذ جواب آزمایش نمی‌توان هیچ موردی را قطعی اعلام کردو قطعا چنین هم نخواهیم کرد.

در همه دنیا چنین است، با روح و روان مردم بازی نکنید.

سعید نمکی، در یازدهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، افزود: بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت، باید مواردی که از جاهای آلوده می آیند یا با افراد آلوده تماس داشته‌اند، دنبال شود.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر در شرایط پیک آنفلوانزای نوع B در کشور هستیم و ما را گرفتار کرده است، ادامه داد: کرونا ویروس، پدیده‌ای است که می‌تواند برای ما زحمت ایجاد کند.

وزیر بهداشت با اشاره به افراد مبتلا به کرونا ویروس، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که این افراد هیچ سفری به خارج از کشور نداشته اند. بنابراین، باید گفت که کانون آلودگی در داخل کشور شکل گرفته است.

نمکی از جامعه پزشکی درخواست کرد با همکاری همدیگر در سراسر کشور، کرونا ویروس را مثل آنفلوانزا، جمع بشود.

 

طریقه استفاده صحیح از ماسک در اینجا توضیح داده شده است.

 

**پنج شنبه اول اسفند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه تاکنون ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران قطعی شده است، گفت: متاسفانه دو نفر از مبتلایان به کرونا فوت کرده‌اند و در حال حاضر دو نفر از مبتلایان به این بیماری در بیمارستان‌های قم و یک پزشک که از قم به اراک رفته بود، در بیمارستان این شهر در قرنطینه کامل به سر می‌برند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تا پایان روز پنج شنبه اول اسفند گفت: تاکنون مورد مثبتی از کروناویروس در اردبیل مشاهده نشده و مردم نباید به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجهی داشته باشند.

دانشگاه علوم پزشکی: مشاهده ۲ فرد مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد کذب است.

IMG_20200220_235657_105

نخستین تصاویر از بیمارستان کامکار یکی از محل های نگهداری افرادی که به دلیل مشکوک بودن به ابتلا به کرونا در این بیمارستان بستری هستند.

دانشگاه علوم پزشکی اراک : نتایج آزمایشگاهی 8 مورد جدید مشکوک به کرونا در اراک منفی اعلام شد.

 

ملاقات بیماران در قم ممنوع شد

دانشگاه علوم پزشکی قم: با توجه به وجود مواردی از بیماری کرونا در شهر قم، تمامی ملاقات ها در مراکز درمانی و بیمارستان های قم ممنوع است. از مردم عزیز تقاضامندیم با پرسنل بیمارستان نهایت همکاری را داشته باشند.

تکذیب گفتگوی منتسب به برادر اولین بیمار کرونایی در قم

گفتگوی منتسب به برادر اولین بیمار کرونایی در قم که توسط یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود ؛ تکذیب شد.

 

photo_2020-02-20_20-40-17

دانشگاه علوم پزشکی: حال ۲ فرد مشکوک به کرونا در بابل مساعد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل مرگ ۲ فرد مشکوک مبتلا به کرونا در این شهرستان را تکذیب کرد و گفت که حال آنها مساعد است

تکذیب شایعه شناسایی مورد مشکوک به کرونا در ملایر همدان

رئیس بیمارستان غرضی ملایر شایعه شناسایی مورد مشکوک به کرونا در این مرکز درمانی را ‌تکذیب کرد و گفت: تاکنون هیچ مورد مشکوک به کرونا به این بیمارستان مراجعه نکرده است.‌

 مدارس و دانشگاه‌های قم روز شنبه تعطیل شد

استاندار قم گفت: در همه شعب اخذ رای در استان قم امکانات بهداشتی اعم از مواد ضدعفونی و ماسک فراهم شده است. از شهروندان خواسته شده است در هنگام رای دادن از خودکار شخصی استفاده کنند.

جوابیه روابط عمومی آستان مقدس در مورد شایعات؛ زائران بدون هیچ مانعی در حال زیارت  حضرت معصومه(س) هستند

 مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس به دنبال انتشار برخی از شایعات به ویژه تصویری که نشان از قرار دادن میله‌هایی در جوار ضریح است طی جوابیه‌ای مطرح کرد: ضریح مطهر همواره و در برخی از شب‌ها ضد عفونی می‌شود که در این ایام برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی تعداد آن افزایش یافته است.

امروز نیز گرد ضریح مطهر به شکل موقت میله‌هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضد عفونی کنند و اکنون زائران به صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند.

photo_2020-02-20_18-50-43

photo_2020-02-20_17-26-14 مشاور شهردار تهران از تصمیمات اولیه شهرداری برای مقابله با کرونا خبر داد

 

ترخیص مورد مشکوک به کرونا در قزوین

باتوجه به شایعات موجود در فضای مجازی، مبنی بر بستری یک بیمار مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان بوعلی سینا در قزوین، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: بیماری که با علائم عفونت ویروسی تنفسی در بیمارستان بوعلی قزوین بستری شده بود بعدازظهر امروز پنجشنبه یکم اسفند ۹۸ از این بیمارستان مرخص شد.

براساس این خبر این بیمار به تشخیص پزشک با تجویز دارو و توصیه به رعایت مسائل بهداشتی از بیمارستان مرخص شده است.

این بیمار همان بیماری است که بعضی کانال‌ها و گروه‌های پیام‌رسان در فضای مجازی شایعه کرده بودند مشکوک به کرونا ویروس است.

وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: هنوز منبع سرایت کرونا ویروس در کشور مشخص نشده است.

علت پاکسازی مترو شوش چه بود؟

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در گفت و گویی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر تعطیل شدن ایستگاه مترو شوش به علت پاکسازی ناشی از مشکوک شدن به ویروس کرونا، گفت: این ایستگاه اکنون در دست بهره برداری است.

یک مورد مشکوک در این ایستگاه مشاهده شد که بلافاصله اورژانس مراجعه و مسافر را به بیمارستان منتقل کرد و نظافت ایستگاه هم انجام شد. البته در خصوص مشکوک بودن به قطعیت نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: مسافری صبح امروز در ایستگاه متروی شوش حضور داشته که به دلیل وضعیت نامساعد جسمانی همکاران ما در مترو با نیروهای اورژانس تماس گرفته و پس از حضور نیروهای اورژانس این فرد که ایرانی هم نبوده به بیمارستان منتقل شده است. این حادثه سبب وقفه در تردد قطار مترو در این ایستگاه شد. اینکه مسافر خارجی مترو مبتلا به کرونا بوده یا خیر را باید مسؤولین بهداشتی و درمانی و یا اورژانس اعلام کنند.قطارهای متروی تهران در هر شبانه‌روز دو بار ضدعفونی می‌شوند که یکبار صبح هنگام و قبل از ورود مسافران و یک مورد نیز پس از اتمام مسافرگیری در مترو است.

پاکسازی اتوبوس های تهران از امشب

محمود ترفع  با اشاره به برگزاری جلساتی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا گفت: در این جلسه مقرر شد هر شب اتوبوس های شرکت واحد علاوه بر شستشو، ضدعفونی شوند.

وی با بیان اینکه به صورت روتین اتوبوس های پایتخت اعم از بخش خصوصی و شهرداری هر شب شستشو می شدند اما حالا باید ضدعفونی نیز شوند گفت: حمل ونقل عمومی به دلیل استقبال مردم از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته و باید بتوانیم زمینه را برای حضور ایمن مردم فراهم کنیم.

ممنوعیت انتقال بیماران مشکوک به کرونا با آمبولانس شخصی

پیرحسین کولیوند روز پنجشنبه در این نامه خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نوشت: با عنایت به بروز بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹، به آمبولانس‌های خصوصی تحت پوشش دانشگاه ابلاغ شود هرگونه انتقال بیماران مشکوک به این بیماری (شامل بیماران دارای علائم تنفسی) بدون هماهنگی با سازمان اورژانس کشور ممنوع است.

وی در این نامه بر ممنوعیت انتقال بیماران بین شهرها نیز تاکید کرد و نوشت: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، این بیماران توسط تیم‌های ویژه عملیاتی منتقل شوند و معاونان درمان نسبت به نظارت بر حسن انجام کار اقدام کرده و هرگونه تخلف را به اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جهت پیگیری گزارش کنند. با هرگونه تخلف آمبولانس‌های خصوصی برخورد جدی خواهد شد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت صحت این نامه صادره از طرف سازمان اورژانس کشور را تایید کرد.

شب گذشته ویدیویی مبنی بر انتقال یک بیمار مشکوک به کرونا توسط یک آمبولانس خصوصی در فضای مجازی منتشر شده بود.

مسافران خارج برای تست کرونا چه باید بکنند؟

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: کسانی که سابقه سفر داشته و یا علائم بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی را دارند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه آزمایشگاه پاستور تهران نیز در سطح ملی خدمات تشخیصی را ارائه می‌کند، گفت: چند بیمارستان استان برای شرایط خاص آماده شده اند و همه مراکز درمانی استان نیز آمادگی مدیریت و مواجهه با موارد مظنون را دارند.

کمبود ماسک وجود در کشور ندارد

مهندس سید حسین صفوی، گفت: قیمت عرضه ماسک ها نیز به تمام واحدهای تولید، اعلام شده و نظارت های لازم بر تمام مراحل  تولید تا عرضه انجام می‌شود.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تامین ماسک وجود ندارد. مردم هیچگونه نگرانی برای تامین ماسک نداشته باشند.

 مهندس صفوی در خاتمه،  افزود: بهتر است تنها افرادی که در معرض افراد مبتلا هستند، از ماسک استفاده کنند.

راهکار جلوگیری از شیوع کرونا در حرم حضرت معصومه(س) +عکس

تمهیدات ویژه در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) برای جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد شده است. گرد ضریح مطهر میله هایی برای عدم لمس زائران به شبکه های ضریح قرار داده شده است.

 

photo_2020-02-20_14-50-46

 

خاکسپاری قربانیان کرونا بدون تشریفات و با رعایت شرایط بهداشتی

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از تهیه دستورالعملی برای مقابله با کروناویروس در وسایل حمل ونقل عمومی خبر داد.

ناهید خداکرمی ، با اشاره به فوت دو بیمار در اثر ابتلا به ویروس کرونا گفت: کمیته سلامت شورای شهر تهران در حال تهیه دستورالعمل نحوه مواجه با این ویروس برای وسایل حمل ونقل عمومی به خصوص مترو و اتوبوس است که ازدحام جمعیت را در آن شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل امروز نهایی و برای اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد، گفت: در مترو و اتوبوس به دلیل آنکه افراد در نزدیکی یکدیگر قرار دارند باید مراقبت های بیشتری صورت گیرد که در نظر داریم این دستور العمل را در دو قالب مخصوص مسافران و مخصوص راهبران و رانندگان تدوین کنیم.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در این دستورالعمل پیشنهاد عملیاتی در مورد نصب مواد ضدعفونی کننده در هر ایستگاه مترو و اتوبوس موردتوجه قرار گرفته است، گفت: همچنین در پایان هر شیفت کاری می بایست وسایل حمل ونقل عمومی چه اتوبوس و چه مترو شستشو و ضدعفونی شود.

خداکرمی در خاتمه با اشاره به نصب توصیه های بهداشتی در ایستگاه های مترو،اتوبوس و سطح شهر برای آموزش شهروندان به شهروندان توصیه کرد که اصول و نکات بهداشت فردی را رعایت کنند .

رعایت بهداشت فردی سدی در مقابل کرونا

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با برشماری علائم کرونا ویروس در عین حال نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی تاکید کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی می‌تواند منجر به قطع زنجیره بیماری شود.

دکتر مسعود مردانی، در خصوص علائم بیماری کروناویروس، گفت: این بیماری علائم بسیار مشابهی به آنفلوآنزا و سرما خوردگی دارد. تب،‌ سرفه،‌ سر درد، بدن درد،‌ عطسه، آبریزش بینی و.... از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه کرونای خفیف معمولا با درمان‌های دارویی مرتفع می‌شود، خاطرنشان کرد: البته در صورتی که بیماری به سطوح ریوی انتشار پیدا کند،‌ می‌تواند سبب بروز سینه پهلو یا پنومونی شود. در موارد شدید پنومونی باعث نارسایی تنفسی شده که منجر به بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شود. همچنین در موارد بسیار شدیدتر بیمار به آی‌سی‌یو منتقل خواهد شد.

دکتر مردانی در ادامه رعایت نکات بهداشت فردی را در جلوگیری از انتشار بیماری موثر خواند و تاکید کرد: رعایت نکات و آداب تنفسی سبب می‌شود بتوانیم زنجیره بیماری را متوقف کنیم. شستن مکرر دست‌ها،‌ استفاده از دستمال یکبار مصرف هنگام عطسه و سرفه و انداختن آن به سطل زباله در دار، عدم تماس با سطوح وسایل نقلیه عمومی،‌ خودداری از تماس دست‌ها با چشم‌ها و... از جمله عوامل موثری است که در پیشگیری از وقوع کرونا ویروس موثر است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به این که به طور کلی میزان کشندگی کروناویروس ۲ تا ۳ درصد گزارش شده است، تصریح کرد: عدد یادشده با توجه به شدت بیماری متفاوت خواهد بود .

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا این را هم گفت که در هر منطقه از تهران یک بیمارستان و همچنین در هر استان کشور یک بیمارستان بخشی از تخت‌های خود را برای بستری موارد احتمالی مبتلا به کرونا ویروس خالی نگه داشته‌اند و به عنوان بیمارستان معین شناخته می‌شوند.

دکتر مردانی در خاتمه درباره نحوه تدفین قربانیان احتمالی کروناویروس نیز گفت: خاکسپاری باید بدون تشریفات خاص و با رعایت شرایط بهداشتی و تحت نظر صورت گیرد.

قرنطینه دو مورد مشکوک به کرونا در بابل

دو فرد مشکوک به کرونا در بابل تحت مراقبت قرار گرفتند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در این باره گفت: دو فرد مشکوک به ویروس کرونا در شهرستان بابل شناسایی شدند. این دو فرد هم اکنون در قرنطینه قرار دارند و نمونه گیری از آنها در حال انجام است.

او ادامه داد: تا قبل از مشخص شدن نمونه گیری از این دو فرد نمی توان به طور دقیق در مورد ابتلاء آنها به ویروس کرونا اظهار نظر دقیقی داشت.

سوالات کرونایی را از ۱۹۰ بپرسید/مراقبت از موارد مشکوک در بخش‌های ایزوله

دکتر کیانوش جهانپور درباره آخرین اقدامات انجام شده در قم درخصوص بیماری کرونا، گفت: تیم مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت در قم مستقر شده و بررسی‌های لازم را انجام داده و اقداماتی مانند اخذ شرح حال، مراقبت و در صورت نیاز انجام آزمایشات لازم را بر اساس پروتکل‌ها از افراد انجام می‌دهند. این اقدامات در صورت نیاز حتما درباره اطرافیان دو بیماری هم که فوت کرده‌اند، انجام‌ میشود.

وی با بیان اینکه تاکنون مواردی که در قم نسبت به آنها مشکوک بودیم، تحت مراقبت خاص در بخش ایزوله قرار گرفته‌اند، افزود: آزمایشات این افراد ارسال شده و بعد از مشخص شدن جواب آزمایش‌ها میتوانیم اعلام کنیم که کدام یک‌ مبتلا هستند و کدام یک مبتلا نشده‌اند.

وی همچنین گفت: اگر مردم فعلا در تهران و قم درباره کرونا سوالی داشتند، می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی شش تماس بگیرند و سوالات‌شان را از کارشناسان مربوطه بپرسند.

فیلم منتشرشده از بیمارستان تهران مربوط به بیمار مبتلا به کروناست؟

مجتبی خالدی، در خصوص تصاویر و فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی مبنی بر انتقال بیمار توسط ماموران اورژانس گفت: بیشتر افراد مشکوک به کروناویروس مبتلا به آنفلوآنزا بودند، از این رو دلیلی ندارد هرکس را در سطح شهر با لباس مخصوص دیدیم فورا این فرضیه در ذهن ما شکل بگیرید که در حال انتقال فرد مبتلا به کرونا ویروس هستند. از طرفی بسیاری از مبتلایان به کروناویروس در کشور چین درمان شده و این بیماری الزاما به معنای مرگ فرد نیست.

خالدی همچنین درباره فیلم منتشره در فضای مجازی از مقابل بیمارستان فرمانیه تهران نیز گفت: بیمارستان فرمانیه جزو بیمارستان‌های مشخص شده برای انتقال افراد مشکوک به کرونا نیست .

 

خالدی با بیان اینکه در نقاط مختلف شهر تهران حدود ۱۰ بیمارستان مشخص شده تا بیماران مشکوک احتمالی به این بیمارستان‌ها منتقل شوند، تاکید کرد: کرونا یک بیماری ویروسی است که رعایت بهداشت فردی و فاصله یک متری با شخص مشکوک، می‌تواند این اطمینان را در فرد ایجاد کند که ابتلا به بیماری دور از ذهن است بویژه برای افرادی که سفر به کشورهای مشکوک به کرونا نداشتند.

 سخنگوی اورژانس کشور آبریزش بینی، عطسه، سرفه، تب بالا و... از جمله نشانه‌های این بیماری خواند و افزود: رعایت نکات بهداشت فردی مقوله‌ای حائز اهمیت است که می‌تواند جلوی زنجیره گسترش بیماری را بگیرد. 

وی در ادامه به آماده باش اورژانس اشاره کرد و گفت: از ۱۵ روز گذشته دستورالعملی به ما ابلاغ شده است و اورژانس نیز مانند معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت در حالت آمادگی کامل است.

کرونا مردان را بیشتر می کشد یا زنان را؟

 علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در چهارمین کنگره سلامت مردان و دوازدهمین کنگره مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری سهم مردان در بروز حوادث مخاطره آمیز را پررنگ تر از زنان اعلام کرد و گفت: امروزه تفاوت های جنسیتی در برخی شاخص‌های توسعه پایدار و در مقابل توجه اندک مردان به این موضوع یکی از دغدغه های نظام سلامت است.

 وی ادامه داد: سنجه امید به زندگی در مردان ۲.۵ تا ۳.۵ سال نسبت به زنان پایین تر است؛ به طور کلی امروزه در جامعه، آقایان ۳ برابر بیشتر از خانم ها در معرض سقوط، ۹ تا ۱۰ برابر بیشتر در معرض مخاطرات اعتیاد، ۲.۵ تا ۵ برابر بیشتر در معرض حوادث ترافیکی و ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی منجر به مرگ قرار دارند.

 زالی تصریح کرد: در موارد خشونت، از هر ۵ مورد مرگ، ۴ مورد مرد و در مسائل مربوط به جنگ‌ها، از هر ۱۰ مورد مرگ، ۹ مورد مرد گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تواتر حداکثری بیماری‌های غیرواگیر در مردان نسبت به خانم‌ها خبر داد و گفت: سهم آقایان در ابتلا به انواع سرطان‌های موجود و نوظهور، ۵۴ درصد است. از طرفی پروفایل سرطان در ایران در مقایسه با جهان تفاوت‌هایی دارد؛ به عناون مثال سرطان ریه در جهان شایع ترین نوع سرطان در آقایان است اما در ایران سرطان معده رتبه اول را داراست.

 زالی با بیان اینکه سرطان پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه نیز به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم ابتلا در مردان را در اختیار دارند، افزود: آمار ابتلا به سرطان را در سال ، ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار نفر ااست؛ البته سهم آقایان ۱۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر و سهم خانم ها ۱۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین سرطان مردان در استان‌های یزد، آذربایجان غربی و زنجان دیده می‌شود، افزود: یکی از مشکلات حوزه سلامت، سهم بالای آقایان و تفاوت قابل توجه جنسیتی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است؛ البته شیب این تفاوت بعد از ۵۵ سالگی کاهش می‌یابد.

وی در خصوص نسبت مراجعات مردان به زنان به مراکز درمانی، اظهار داشت: آقایان از نظر فیزیولوژیک، احساس سلامت بیشتری نسبت به زنان دارند که این موضوع موجب کاهش مراجعات آنها به مراکز درمانی می‌شود؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد مراجعه کنندگان را زنان و ۱۰ الی ۲۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین سهم بیمه پایه و تکمیلی زنان ۲ تا ۳ درصد بیشتر از مردان است.

زالی ضمن ابراز نگرانی از ضعف فرهنگ حفاظت در مراکز صنعتی، بسیاری از حوادث را قابل پیشگیری دانست و گفت: همکاران در بخش بهداشت محیط در این راستا بسیار تلاش کرده اند، اما بیش از هر زمان به آموزش های لازم نیاز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیشترین توجه در حوزه سلامت جنین، معطوف به مادران است و شکی هم در آن نیست، بیان کرد: سلامت مردان و سبک زندگی آنها هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص انتشار ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: مطابق مطالعاتی که در زمینه این ویروس در ۲۵ کشور درگیر انجام شده، میزان کشندگی آن در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است.

چرا کودکان برابر کرونا مقاوم ترند؟

به نظر می رسد کودکان برابر ویروس کرونا نوعی مصونیت مشهود دارند. "تری لین استیلول" ، متخصص بیماریهای عفونی کودکان در بیمارستان کودکان دانشگاه میشیگان می گوید: "ما در حال حاضر 75،000 مورد بیمار(در سطح جهان) داریم.  این احتمال وجود دارد که بسیاری از بچه ها نیز آلوده شده باشند، اما بیماری آنها به حدی محدود و خفیف است که نیازی به درمان حس نمی شود، یا اصلا این کودکان علائمی نشان نمی دهند که اطرافیان متوجه بیماری شوند."

کودی میسنر ، یک متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تافتز می گوید: "تا کنون ، به نظر می رسد بیش از 80 درصد از عفونت های [کروناویروس] بسیار خفیف بوده و چندان شدیدتر از سرماخوردگی نیست. حتی به نظر می رسد که کودکان نسبت به بزرگسالان علائمی خفیف تر نیز داشته باشند.

وی به یافته های یک مطالعه کوچک ، که در JAMA منتشر شده است ، اشاره می کند. محققان ووهان ، چین ، 9 کودک بستری که پس از آلوده شدن یک عضو خانواده ، درگیر کرونا بودند را شناسایی کردند. وضعیت سنی این کودکان از  یک ماهگی تا 11 ماهگی متغیر بود. محققان علائم آنها را مستند کردند و دریافتند که 4 کودک تب و دو نفر سرفه دارند. میسنر می گوید: "این بیماری بسیار خفیف بود.هیچکدام از نوزادان عوارض شدید نداشتند."

به نظر می رسد ویروس جدید به احتمال زیاد به بزرگترها بیشتر و قوی تر حمله می کند. به ویژه افرادی که مشکلات سلامتی مزمن دارند و کسانی که از ویروس در چین درگذشتند ، با سن متوسط  70 سالگی ثبت شده اند.گروه دیگری که مقامات بهداشت عمومی در هنگام شیوع بیماری عفونی نگران آن بودند ، زنان باردار هستند. اما ، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنان باردار عوارض شدیدی را تجربه می کنند ، وجود ندارد.

یک مطالعه کوچک که در The Lancet منتشر شده بود ، به دنبال نه زن بود که در سه ماهه سوم بارداری ردیابی شدند. همه آنها در بیمارستان زونگنان دانشگاه ووهان ، ووهان چین بستری شدند و همه ویروس کرونا همه آنها مثبت اعلام شد. هیچ یک از زنان دچار ذات الریه پنومونی شدید نشدند یا از دنیا نرفتند.  نوزادان انها نیز شرایطی نسبتا ایده آل داشتند.

هنوز مشخص نیست که چرا کودکان خردسال ممکن است کمتر آسیب پذیر باشند. در مورد نوزادان می توان گفت نوزادان با آنتی بادی های مادر متولد می شوند. بنابراین هنگام تولد از برخی محافظت [در برابر]  ویروس برخوردارند.

باورهای غلط در راه مقابله با کرونا

این روزها شیوع ویروس کرونا موجب ترس و وحشت افراد بسیاری شده است و در این میان در رسانه‌های اجتماعی، اطلاعات غلط و شایعات بسیاری در این مورد دست‌ به دست می‌شود. در این مقاله که در دیلی میل منتشر شده، به ۱۰ مورد از باورهای غلط در خصوص پیشیگیری از ابتلا به ویروس کرونا اشاره شده که محققان سازمان جهانی بهداشت در مورد آنها توضیح داده‌اند.

۱. دستگاه‌های دست‌خشک‌کن

شایعه شده که هوای گرم دستگاه‌های دست‌خشک‌کن، می‌توانند ویروس کرونا را از بین ببرند. در این توصیه از افراد خواسته شده به مدت ۳۰ ثانیه دست‌های خود را زیر این دستگاه نگهدارند تا ویروس کرونا کشته شود. این باور، غلط است. برای پاک کردن ویروس‌ها از روی دست، باید دست‌های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بشویید یا با دستمال‌های بر پایه الکل استفاده کنید.

۲. لامپ‌های فرابنفش

باور غلط دیگر این است که می‌گوید، با اشعه‌های ماوراء‌بنفش می‌توان پوست را استریلیزه کرد. باید گفت که نور ماوراء‌بنفشی که به درون پوست نفوذ می‌کند، نمی‌تواند پوست را پاکسازی کند. در ضمن این نور می‌تواند موجب حساسیت‌ و صدمه به پوست شود. حتی تشعشعات نور خورشید که حاوی اشعه ماوراء‌بنفش است می‌توانند به DNA سلول‌ها صدمه رسانده و موجب سرطان پوست شوند. در آزمایشگاه‌ها برای کشتن میکروب‌ها از این اشعه استفاده می‌کنند اما استفاده از آن برای انسان نه‌تنها مفید نیست، بلکه به او صدمه هم می‌رساند.

۳. مصرف سیر

اگرچه سیر، ویژگی‌های ضد میکروبی دارد اما آن نمی‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

۴. روغن کنجد

شایعه شده است که روغن کنجد می‌تواند جلوی ورود ویروس کرونا به بدن را بگیرد. اما این روغن که در آشپزی‌ها استفاده می‌شود، فقط برای همین کار خوب است. مالیدن آن به روی پوست بدن برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به بدن، کار بیهوده‌ای است.

روش‌های انتقال ویروس کرونا معمولا از طریق عطسه و قطرات موجود در دهان یا بینی فرد مبتلاست که وارد هوا شده و از این طریق وارد بدن فرد دیگر می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، با افراد بیمار تماس نزدیک نداشته باشید.

۵. اسپری الکل یا کلر روی پوست بدن

وقتی ویروس کرونا وارد بدن شود، اسپری الکل یا کلر روی پوست دیگر فایده‌ای ندارد. هنوز کاملا مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند از روی سطوحی که افراد بیمار به آنها دست زده‌اند، به افراد سالم منتقل شوند یا خیر. با اینحال مواد ضد عفونی‌کننده قوی مانند کلر وجود دارند که می‌توانند سطوح مختلف را تمیز کنند. اما استفاده از این مواد روی پوست یا استنشاق آنها می‌تواند خطرناک باشد. این مواد به غشاء مخاطی –لایه‌های سلولی درون دهان، بینی، چشم‌ها و اندام‌های دیگر- صدمه می‌زنند. از الکل هم فقط برای تمیز کردن دست‌ها وقتی آب و صابون در دسترس نیست، با احتیاط و به مقدار کم استفاده کنید.

۶. اسکنرهای حرارتی

در بیشتر فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، با استفاده از اسکنرهای حرارتی افراد را بررسی می‌کنند. این دستگاه‌ها فقط می‌توانند مقدار تب افراد را شناسایی کنند. اما آنها نمی‌توانند نشان دهند که فرد دارای تب بالا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا به دلیل دیگری تب دارد. بروز این بیماری پس از ابتلا، ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. بنابراین مسئولان، مسافران مبتلا به تب را به مدت ۱۴ روز زیر نظر می‌گیرند، تا در صورت ابتلا، متوجه بیماری او شوند.

۷. نامه و بسته‌های ارسالی از چین

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد نامه و بسته‌هایی است که از چین به‌ دست‌مان می‌رسد که گفته می‌شود، آنها می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند. بنا به گفته محققان سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا نمی‌تواند بدین شکل به مناطق مختلف دنیا  سفر کند. بنابراین لازم نیست نگران این مرسوله‌ها باشید.

۸. حیوانات

گفته شده که حیوانات به این ویروس مبتلا نمی‌شوند. این باور هم غلط است. زیرا شواهد نشان می‌دهد که این ویروس ابتدا از طریق حیوانات در بازار مواد غذایی ووهان در چین به انسان منتقل شده است. البته تاکنون حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به این ویروس مبتلا نشده‌اند. با اینحال محققان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، پس از هر تماس با حیوان خانگی‌تان، بهتر است دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. این کار به شما کمک می‌کند از ابتلا به ویروس کرونا و البته باکتری‌های رایج مانند ایی.کولی و سالمونلا که از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند، محفوظ بمانید.

۹. واکسن ذات‌الریه

شایعه شده که واکسن ذات‌الریه می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند. این باور هم غلط است. محققان سراسر دنیا هنوز در حال بررسی برای تولید دارو و واکسنی برای این بیماری مهلک هستند. تولید چنین واکسنی به احتمال زیاد یک سال طول می‌کشد. در ضمن محققان بریتانیایی نوعی واکسن تولید کرده‌اند که در حال حاضر مراحل آزمایش آن را روی حیوانات آغاز کرده‌اند.

۱۰. اسپری نمکی بینی و غرغره کردن

برخی بر این باورند که اسپری نمکی بینی و شستشوی دهان می‌تواند ویروس کرونا را از افراد دور کند. اما هر دو باور غلط است. اسپری نمکی بینی و غرغره کردن آب نمک می‌تواند افراد مبتلا به سرماخوردگی معمولی را درمان کند. اما برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هیچ یک از این موارد فایده‌ای ندارند.

دو باور غلط دیگر هم که می‌توان به این فهرست اضافه کرد، مبتلا نشدن کودکان به ویروس کرونا و درمان این ویروس با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست. باید گفت که تعداد کمی از کودکان هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی تولید شده‌اند و مناسب عفونت‌های ویروسی نیستند.

به تمام توصیه‌های بهداشتی ارائه‌شده از سازمان جهانی بهداشت توجه کنید تا به ویروس کرونا مبتلا نشوید.

 

چطور در برابر ویروس کرونا مقاوم شویم؟

کروناویروس جدید، یک ویروس جدید تنفسی است که اولین بار در شهر ووهان کشورچین شناسایی شد. خانواده کروناویروس‌ها به طور شایع درانسان‌ها چرخش داشته‌اند و سبب بیماری سرماخوردگی می‌شدند. ویروس جدیدی که شیوع پیدا کرده است، قبلا در این خانواده ویروسی دیده نشده بود.

تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی  در آزمایشگاه نشان داده که این ویروس از ویروسی شبیه سارس احتمالاً در خفاش نشات گرفته است. البته همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اطلاعات در خصوص این بیماری به سرعت در حال افزایش است و به محض دسترسی به اطلاعات جدید، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

 چگونه خود را در برابر این ویروس محافظت کنیم؟

در حال حاضر مانند ویروس‌های سرماخوردگی، واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری، خودداری از تماس با ویروس یعنی تماس نزدیک با افرادی است که علائم سرماخوردگی دارند و دارای سابقه سفر به چین در دو هفته گذشته هستند. البته وزارت بهداشت توصیه می‌کند مردم همواره موازین پیشگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی را رعایت کنند.

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی چون کروناویروس، عبارتند از:

-‌ شست‌وشوی مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه، به خصوص بعد از رفتن به دستشویی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از محلول‌های برپایه الکل برای ضد عفونی دست، استفاده کنید. البته اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند، همواره از آب و صابون استفاده کنید.

-‌ از تماس دست‌های شسته نشده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.

-‌ از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، خودداری کنید. فاصله را با این افراد حداقل یک تا دو متر حفظ کنید و از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن خودداری کنید.

-‌ در صورت داشتن علائم سرماخوردگی در منزل استراحت کنید.

-‌ هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با هر وسیله ممکن بپوشانید. این عمل مانع پرتاب قطرات آلوده برروی صورت سایر افراد یا سطوح و آلودگی آن‌ها می‌شود و چرخه انتقال بیماری را قطع می‌کند.

-‌ بعد از استفاده از ماسک یا دستمال، آن‌ها را در کیسه نایلون انداخته، درب کیسه را گره زده و در سطل زباله بیندازید.

-‌ سطوح و اشیایی را که در معرض تماس مکرر با دست‌ها هستند، مانند دستگیره‌ها، با استفاده از اسپری‌ها یا پارچه‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده برای سطوح مقاوم وایتکس و برای سطوح حساس الکل ۷۰ درجه، به صورت مکرر تمیز و ضدعفونی کنید.

درمان کروناویروس چیست؟

در حال حاضر هیچ نوع داروی ضد ویروس اختصاصی برای کروناویروس جدید ۲۰۱۹ وجود ندارد. با توجه به آنکه در حال حاضر از هر ۱۰ بیمار مبتلا ۹ نفر دچار علائم خفیف در حد سرماخوردگی می‌شوند، عمدتاً تب و سرفه به عنوان علائم اصلی به اضافه علائم فرعی نظیر آبریزش، سردرد، احساس خستگی یا کوفتگی می‌شوند، باید از درمان‌های حمایتی و علامتی استفاده کنند که شامل استراحت در منزل، مصرف مایعات فراوان نظیر سوپ و آب مرکبات، و مُسکن‌های تب بر است.

در عین حال در موارد شدید بیماری که بیماران نیاز به بیمارستان دارند، علاوه بر تب و سرفه علائم دشواری تنفس نظیر تنگی نفس نیز به علائم اضافه می‌شود که در این صورت درمان‌ها توسط کادر درمانی در بیمارستان انجام می‌شود. افرادی که فکر می‌کنند با بیمارانی که دچار علائم سرماخوردگی بودند و در دو هفته گذشته به چین مسافرت داشته اند، تماس نزدیک داشته‌اند، الزامی است که فوراً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کنند.

 

 

علائم ویروس "کرونا" و راه های پیشگیری از آن

توضیحاتی درباره ویروس "کرونا" و راه های پیشگیری از آن و علائم این بیماری در ادامه آمده است.

ویروس کرونا چیست؟

 

ویروس‌های کرونا (کرونا‌ویروس‌ها) به‌خاطر برجستگی‌هایی که روی غشای آن‌ها وجود دارد و شبیه تاج خورشید است، به این نام خوانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند حیوانات و نیز انسان‌ها را آلوده کنند و موجب بیماری دستگاه تنفسی شوند؛ از سرماخوردگی معمولی گرفته تا وضعیت‌های شدیدتری مانند سارس (SARS) یا سندرم تنفسی حاد بسیار سخت که هزاران نفر را در سرتاسر جهان بیمار کرده و در جریان شیوعی در سال ۲۰۰۳، موجب مرگ حدود ۸۰۰ نفر شد.

گفته می‌شود منشا انتقال ویروس کرونای جدید بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان چین بوده است

ناگفته نماند که هفت نوع ویروس کرونا می‌توانند انسان را مبتلا کنند. 

علایم ویروس کرونا

علائم عفونت شامل تب، سرفه شدید و دشواری تنفس یا تنگی نفس است. این بیماری موجب ضایعات ریوی و ذات‌الریه می‌شود. موارد خفیف‌تر ممکن است شبیه آنفلوانزا یا یک سرماخورگی بد باشد و به این علت، تشخیص آن‌ها دشوار است. به‌نظر می‌رسد دوره‌ی نهفتگی بیماری (از زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا آغاز علائم) حدود دو هفته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

 

یکی از سوالات رایج در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از ماسک‌های تنفسی است و اینکه آیا این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال ویروس موثرند؟

در این زمینه باید گفت که ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی که با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند، کاربردشان برای جلوگیری از ورود قطرات ریز مایعات و یا ذرات درشت معلق در هوا به سیستم تنفسی است.

شیوع ویروس کرونای جدید از کجا آغاز شد؟

در تاریخ ۸ ژانویه، نیویورک تایمز گزارش کرد که پژوهشگران چینی ویروس کرونای جدیدی را شناسایی کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد علت پشت‌صحنه‌ی بیماری مرموزی است که موجب بیماری ۵۹ نفر در ووهان چین شده است. ووهان شهری در مرکز چین است که ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد. این موارد، با کارگران بازاری که در آن حیوانات زنده فروخته می‌شد، مرتبط بود. پس از آن، بازار تعطیل و ضدعفونی شد.

تعداد افرادی که دچار عفونت ویروس کرونای جدید شده‌اند و شمار متوفیان چه تعداد بوده است؟

حداقل ۸۰۰ نفر عفونی شده‌ و ۲۶ نفر از دنیا رفته‌اند. بیشتر افراد آلوده در ووهان زندگی می‌کردند یا به‌تازگی به آنجا مسافرت کرده بودند. بیشتر کسانی که از دنیا رفتند، افراد سالخورده‌ای بودند که ازقبل نیز دچار مشکلات مزمنی مانند دیابت یا فشار خون بالا بودند که موجب شده بود آن‌ها نسبت‌به عوارض بیماری آسیب‌پذیرتر شوند. حداقل ۲۴ نفر از کسانی که جان خود را از دست دادند، از استان هوبئی بودند که ووهان مرکز آن است. جوان‌ترین فرد فوت‌شده، زنی ۴۸ ساله و مسن‌ترین افراد، دو مرد ۸۹ ساله بودند.

مسافران در ایستگاه قطار ایچانگ چین که در فاصله‌ی ۲۰۰ مایلی از ووهان قرار دارد. سال جدید چینی که از روز شنبه آغاز می‌شود، شلوغ‌ترین فصل سفر در این منطقه است

منشا شیوع ویروس کرونای جدید چیست؟

محتمل‌ترین منشا این شیوع، حیوانات هستند. اگرچه اینکه ویروس جدید دقیقا از کدام حیوان به انسان منتقل شده است، کاملا مشخص نیست. اعتقاد براین است که شیوع بیماری‌های مشابهی مانند سارس نیز از بازار حیوانات زنده آغاز شده باشد. ویروس کرونای دیگری که موجب سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) می‌شود، به‌وسیله‌ی شترها به انسان منتقل شده است. اگرچه تصور می‌شود که بیماران اولیه، در این بازار به ویروس مبتلا شده‌اند، مقامات چینی می‌گویند که بیماری از فردی به فرد دیگر نیز منتقل می‌شود. تعداد رو‌به‌افزایشی از افراد ازجمله کارکنان پزشکی که از این بیماران محافظت می‌کنند، نیز آلوده شده‌اند. این موضوع، کنترل ویروس را دشوارتر کرده است.

ویروس کرونای جدید چگونه انتقال می‌یابد؟

دکتر پیتر رابینوویتز از دانشگاه واشگتن می‌گوید دانشمندان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند که ویروس چگونه منتشر می‌شود اما می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. انتقال بین انسان‌ها، نسبت‌به حالتی که ویروس تنها از حیوانات به انسان منتقل شود، وضعیت را بدتر می‌کند. دکتر جولی ویشامپایان، رئیس کمیته بهداشت عمومی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید احتمالا این ویروس همانند آنفلوانزا و دیگر ویروس‌های تنفسی، ازطریق سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، ۱۹۸ مورد تأییدشده در ووهان را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داده است. پژوهشگران دریافتند که ۲۲ درصد از موارد دارای تماس مستقیم با بازار گوشت بودند و ۳۲ درصد نیز با افرادی که دچار تب یا بیماری تنفسی بودند، در تماس بوده‌اند. اما تقریبا نیمی از افراد نه به بازار رفته و نه با افراد بیمار در تماس بوده‌اند. از ۱۹۸ نفر آلوده، ۲۵ نفر بهبودی حاصل کرده‌اند، ۳ نفر مرده‌اند و ۱۷۰ نفر همچنان تحت مداوا قرار دارند. از ۱۷۰ بیمار تحت‌درمان، ۱۲۶ نفر دارای بیماری خفیف، ۳۵ نفر بیماری شدید و ۹ نفر در شرایط بحرانی قرار دارند. براساس این گزارش، ۱۶ نفر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هنگام مراقبت از این بیماران دچار بیماری شدند.

آیا ماسک از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می کند؟

ماسک‌های N۹۵ نیز نوعی ماسک تخصصی هستند که برای کاهش احتمال ورود ویروس به سیستم تنفسی طراحی شده‌اند.

در همین زمینه دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت که هیچ‌کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس را تضمین نمی‌کنند. بنابراین رعایت بهداشت شخصی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، عدم تماس دست‌ها با دهان، بینی و چشم‌ها بسیار موثر بوده و اکیدا توصیه می‌شود.

وی تاکید می‌کند که سازمان بهداشت جهانی و مرکز بیماری‌های ایالات متحده استفاده از ماسک‌های طبی را برای عموم توصیه نمی‌کنند و صرفا استفاده از آنها را برای کارکنان مراکز درمانی و افرادی که در تماس مستقیم با بیماران هستند، پیشنهاد می‌کنند.

همچنین دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه ویروس کرونا هنوز هیچ واکسن و دارویی ندارد، تاکید کرد که مهم‌ترین اقدام در برابر این بیماری پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است.

14 دستورالعمل برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

در این مطلب، تمام آنچه می توانیم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا انجام دهیم را یکجا جمع کرده ایم و با زبانی ساده توضیح داده ایم. لطفا بخوانید و به دیگران نیز بفرستید:

۱ - ویروس کرونا، عمدتاَ از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می شود. بنابر این دست هایتان را قبل از شست و شوی کامل با آب و مایع دستشویی به این ۴ قسمت بدن نزنید.

۲ - هر روز چندین بار دست هایتان را با آب و مایع دستشویی و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویید. اگر مایع یا ژل ضدعفونی کننده هم بزنید، بهتر است.

۳ - همراه تان یک مایع ضدعفونی کننده کوچک داشته باشید تا در محیط های عمومی مانند مترو و خیابان و ... که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیاء، مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.

۴ - اگر نزدیک شما، کسی سرفه با عطسه کرد، فوری دهان و بینی تان را ببندید و حتی المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه های انتقال کرونا، تنفس است.

۵ - اگر مسوول اشیائی هستید که دست های افراد مدام با آنها در تماس است، آنها به کرات ضدعفونی کنید؛ مانند دستگیره های در، ستون های فلزی اتوبوس و مترو که افراد برای حفظ تعادل، آنها را می گیرند، پیشخوان بانک ها و ادارات، خودکارهای عمومی بانک ها، دکمه های آسانسور و خودپردازها ، نازل بنزین، نرده های کنار پله ها و ... .

همچنین سعی کنید تا حد امکان به چنین اشیائی دست نزنید و اگر هم زدید - که اکثراً ناگزیر هستید - دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید و قبل از شست و شو، به آن ۴ قسمت بدن که در بند اول گفتیم، دست نزنید.

۶ - دست دادن و روبوسی را به حداقل ممکن برسانید.

۷ - بلافاصله بعد از ورود به خانه، دست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. این را از همه اعضای خانواده بخواهید. همچنین در محل کار نیز با همکاران چنین قراری بگذارید.

۸ - سیستم ایمنی بدن تان را با خوردن ویتامین C ، میوه ها ، سبزیجات و داروهای تقویتی، ارتقا دهید. خوردن روزانه یک لیوان "آب ولرم + آب لیموی تازه + یک قاشق عسل طبیعی" توصیه می شود.

۹ - میوه ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید.

۱۰ - غذای آلوده از راه های انتقال کروناست. از خوردن غذا و مایعات در جاهای غیر مطمئن جدا خودداری کنید.

۱۱ - غذاهایتان کاملا پخته شود. بنابراین از خوردن غذاهای نیم پز مانند تخم مرغ عسلی، استیک نیم پز یا آبدار خودداری کنید.

تاکید می شود مرغ و گوشت قرمز و شیر را خوب بجوشانید و کامل بپزید.

۱۲ - مسواک تان را مدام با مایع دستشویی بشویید و ضدعفونی کنید.

۱۳ - برخی ویروس های مشابه کرونا به ندرت از طریق بخارات مدفوع نیز می توانند وارد فضای تنفسی شوند. از توالت های عمومی که در آنها بهداشت رعایت نمی شود استفاده نکنید.

۱۴ - تا حد امکان در خانه بمانید، اگر بیرون رفتید بکوشید به جاهای شلوغ نروید و مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.

معاینات تشخیص ویروس کرونا رایگان است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه معاینات تشخیص «کرونا» رایگان است، گفت: «افراد برای انجام معاینات رایگان ابتلا به کرونا به خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.» محمدمهدی گویا گفت: «مردم در صورت مشاهده هر گونه علایم نظیر تب و سرماخوردگی شدید برای انجام معاینات به خانه‌های بهداشت مناطق مراجعه کنند که در آن زمان در صورت تشخیص علایم مشکوک به کرونا به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.»

ساخت واکسن آزمایشی ویروس کرونا

دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند درمان دارویی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیدا کشف کنند. البته یک شرکت مستقر در ایالات متحده که برای توسعه درمان بیماری‌های هپاتیت C و HIV تلاش می‌کند با همکاری بیمارستان دوستی چین و ژاپن قرار است دارویی ضد ویروس به نام "رمدسیویر" (remdesivir) را به زودی در شهر ووهان بر روی انسان آزمایش کند.

با رعایت چند نکته بهداشتی ساده مانند: شستن مرتب دست‌ها با صابون، پوشاندن دهان و بینی خود هنگام عطسه یا سرفه، خودداری کردن از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوانزا دارند و عدم تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی می‌توان خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد.

پس از آن، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا ۱۸ ماه آینده واکسن ویروس کرونا ساخته و وارد بازار جهانی می‌شود.

دکتر آنتونی فاوسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، گفت: آزمایش اولیه این واکسن به احتمال زیاد در ماه آوریل آغاز می‌شود.

غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا دست به کار شدند

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت،  این سازمان با غول‌های اینترنتی جهان برای مبارزه با کرونا ویروس، وارد همکاری شده است. این همکاری به این صورت است که شرکت‌های اینترنتی با اطلاعات نادرستی که درباره گسترش ویروس کرونا در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، مبارزه کنند. در همین راستا گوگل موافقت کرده‌ تا اخبار و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت را در صدر نتایج جستجوی خود قرار دهد تا افرادی که در حال جستجو برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره این ویروس هستند، در سریع‌ترین زمان به اطلاعات درست و معتبر دست یابند.

ویروس کرونا کدام گروه سنی را مبتلا می کند؟

طبق گزارش مجله انجمن پزشکی آمریکا، میانگین سنی افراد آلوده به این ویروس بین ۴۹ تا ۵۶ سال و شمار کودکان آلوده بسیار اندک است.

علاوه بر یک نوزاد تازه متولد شده در ووهان که به این ویروس مبتلا شده بود، یک نوزاد شش ماهه در سنگاپور و یک کودک هشت ساله اهل ووهان که در حال حاضر در استرالیا است نیز به کرونا آلوده شده‌اند.

مطالعه جدید مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چین نشان می‌دهد از زمان شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور، کمترین آمار مرگ و میر مربوط به گروه سنی زیر ۹ سال و بیشترین آن متعلق به افراد بالای ۸۰ سال بوده است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در میان مردان (۲/۸ درصد) بیشتر از زنان (۱/۷ درصد) است.

(این گزارش از روز پنج شنبه اول اسفند به روزرسانی شده است)

 

گزارش جی پلاس از افرادی که با تهدید سلامت مردم نان می خورند

ماسک های ضدکرونا را در دیوار نامهربانی بخرید! +عکس

دیدگاه تان را بنویسید