آنچه باید درباره ویروس "کرونا" بدانید/

علائم ویروس "کرونا" و راه های پیشگیری از آن

توضیحاتی درباره راه های پیشگیری از ویروس کرونا و علائم این بیماری در این گزارش آمده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، توضیحاتی درباره ویروس "کرونا" و راه های پیشگیری از آن و علائم این بیماری در ادامه آمده است.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس‌های کرونا (کرونا‌ویروس‌ها) به‌خاطر برجستگی‌هایی که روی غشای آن‌ها وجود دارد و شبیه تاج خورشید است، به این نام خوانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند حیوانات و نیز انسان‌ها را آلوده کنند و موجب بیماری دستگاه تنفسی شوند؛ از سرماخوردگی معمولی گرفته تا وضعیت‌های شدیدتری مانند سارس (SARS) یا سندرم تنفسی حاد بسیار سخت که هزاران نفر را در سرتاسر جهان بیمار کرده و در جریان شیوعی در سال ۲۰۰۳، موجب مرگ حدود ۸۰۰ نفر شد.

گفته می‌شود منشا انتقال ویروس کرونای جدید بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان چین بوده است

ناگفته نماند که هفت نوع ویروس کرونا می‌توانند انسان را مبتلا کنند. 

علایم ویروس کرونا

علائم عفونت شامل تب، سرفه شدید و دشواری تنفس یا تنگی نفس است. این بیماری موجب ضایعات ریوی و ذات‌الریه می‌شود. موارد خفیف‌تر ممکن است شبیه آنفلوانزا یا یک سرماخورگی بد باشد و به این علت، تشخیص آن‌ها دشوار است. به‌نظر می‌رسد دوره‌ی نهفتگی بیماری (از زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا آغاز علائم) حدود دو هفته باشد.

 

بیشتر بخوانید

 

یکی از سوالات رایج در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از ماسک‌های تنفسی است و اینکه آیا این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال ویروس موثرند؟

در این زمینه باید گفت که ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی که با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند، کاربردشان برای جلوگیری از ورود قطرات ریز مایعات و یا ذرات درشت معلق در هوا به سیستم تنفسی است.

شیوع ویروس کرونای جدید از کجا آغاز شد؟

در تاریخ ۸ ژانویه، نیویورک تایمز گزارش کرد که پژوهشگران چینی ویروس کرونای جدیدی را شناسایی کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد علت پشت‌صحنه‌ی بیماری مرموزی است که موجب بیماری ۵۹ نفر در ووهان چین شده است. ووهان شهری در مرکز چین است که ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد. این موارد، با کارگران بازاری که در آن حیوانات زنده فروخته می‌شد، مرتبط بود. پس از آن، بازار تعطیل و ضدعفونی شد.

تعداد افرادی که دچار عفونت ویروس کرونای جدید شده‌اند و شمار متوفیان چه تعداد بوده است؟

حداقل ۸۰۰ نفر عفونی شده‌ و ۲۶ نفر از دنیا رفته‌اند. بیشتر افراد آلوده در ووهان زندگی می‌کردند یا به‌تازگی به آنجا مسافرت کرده بودند. بیشتر کسانی که از دنیا رفتند، افراد سالخورده‌ای بودند که ازقبل نیز دچار مشکلات مزمنی مانند دیابت یا فشار خون بالا بودند که موجب شده بود آن‌ها نسبت‌به عوارض بیماری آسیب‌پذیرتر شوند. حداقل ۲۴ نفر از کسانی که جان خود را از دست دادند، از استان هوبئی بودند که ووهان مرکز آن است. جوان‌ترین فرد فوت‌شده، زنی ۴۸ ساله و مسن‌ترین افراد، دو مرد ۸۹ ساله بودند.

مسافران در ایستگاه قطار ایچانگ چین که در فاصله‌ی ۲۰۰ مایلی از ووهان قرار دارد. سال جدید چینی که از روز شنبه آغاز می‌شود، شلوغ‌ترین فصل سفر در این منطقه است

منشا شیوع ویروس کرونای جدید چیست؟

محتمل‌ترین منشا این شیوع، حیوانات هستند. اگرچه اینکه ویروس جدید دقیقا از کدام حیوان به انسان منتقل شده است، کاملا مشخص نیست. اعتقاد براین است که شیوع بیماری‌های مشابهی مانند سارس نیز از بازار حیوانات زنده آغاز شده باشد. ویروس کرونای دیگری که موجب سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) می‌شود، به‌وسیله‌ی شترها به انسان منتقل شده است. اگرچه تصور می‌شود که بیماران اولیه، در این بازار به ویروس مبتلا شده‌اند، مقامات چینی می‌گویند که بیماری از فردی به فرد دیگر نیز منتقل می‌شود. تعداد رو‌به‌افزایشی از افراد ازجمله کارکنان پزشکی که از این بیماران محافظت می‌کنند، نیز آلوده شده‌اند. این موضوع، کنترل ویروس را دشوارتر کرده است.

ویروس کرونای جدید چگونه انتقال می‌یابد؟

دکتر پیتر رابینوویتز از دانشگاه واشگتن می‌گوید دانشمندان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند که ویروس چگونه منتشر می‌شود اما می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. انتقال بین انسان‌ها، نسبت‌به حالتی که ویروس تنها از حیوانات به انسان منتقل شود، وضعیت را بدتر می‌کند. دکتر جولی ویشامپایان، رئیس کمیته بهداشت عمومی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید احتمالا این ویروس همانند آنفلوانزا و دیگر ویروس‌های تنفسی، ازطریق سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، ۱۹۸ مورد تأییدشده در ووهان را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داده است. پژوهشگران دریافتند که ۲۲ درصد از موارد دارای تماس مستقیم با بازار گوشت بودند و ۳۲ درصد نیز با افرادی که دچار تب یا بیماری تنفسی بودند، در تماس بوده‌اند. اما تقریبا نیمی از افراد نه به بازار رفته و نه با افراد بیمار در تماس بوده‌اند. از ۱۹۸ نفر آلوده، ۲۵ نفر بهبودی حاصل کرده‌اند، ۳ نفر مرده‌اند و ۱۷۰ نفر همچنان تحت مداوا قرار دارند. از ۱۷۰ بیمار تحت‌درمان، ۱۲۶ نفر دارای بیماری خفیف، ۳۵ نفر بیماری شدید و ۹ نفر در شرایط بحرانی قرار دارند. براساس این گزارش، ۱۶ نفر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هنگام مراقبت از این بیماران دچار بیماری شدند.

در همین زمینه دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت که هیچ‌کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس را تضمین نمی‌کنند. بنابراین رعایت بهداشت شخصی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، عدم تماس دست‌ها با دهان، بینی و چشم‌ها بسیار موثر بوده و اکیدا توصیه می‌شود.

وی تاکید می‌کند که سازمان بهداشت جهانی و مرکز بیماری‌های ایالات متحده استفاده از ماسک‌های طبی را برای عموم توصیه نمی‌کنند و صرفا استفاده از آنها را برای کارکنان مراکز درمانی و افرادی که در تماس مستقیم با بیماران هستند، پیشنهاد می‌کنند.

همچنین دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه ویروس کرونا هنوز هیچ واکسن و دارویی ندارد، تاکید کرد که مهم‌ترین اقدام در برابر این بیماری پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است.

14 دستورالعمل برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

در این مطلب، تمام آنچه می توانیم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا انجام دهیم را یکجا جمع کرده ایم و با زبانی ساده توضیح داده ایم. لطفا بخوانید و به دیگران نیز بفرستید:

۱ - ویروس کرونا، عمدتاَ از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می شود. بنابر این دست هایتان را قبل از شست و شوی کامل با آب و مایع دستشویی به این ۴ قسمت بدن نزنید.

۳ - همراه تان یک مایع ضدعفونی کننده کوچک داشته باشید تا در محیط های عمومی مانند مترو و خیابان و ... که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیاء، مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.

۴ - اگر نزدیک شما، کسی سرفه با عطسه کرد، فوری دهان و بینی تان را ببندید و حتی المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه های انتقال کرونا، تنفس است.

۵ - اگر مسوول اشیائی هستید که دست های افراد مدام با آنها در تماس است، آنها به کرات ضدعفونی کنید؛ مانند دستگیره های در، ستون های فلزی اتوبوس و مترو که افراد برای حفظ تعادل، آنها را می گیرند، پیشخوان بانک ها و ادارات، خودکارهای عمومی بانک ها، دکمه های آسانسور و خودپردازها ، نازل بنزین، نرده های کنار پله ها و ... .

همچنین سعی کنید تا حد امکان به چنین اشیائی دست نزنید و اگر هم زدید - که اکثراً ناگزیر هستید - دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید و قبل از شست و شو، به آن ۴ قسمت بدن که در بند اول گفتیم، دست نزنید.

۶ - دست دادن و روبوسی را به حداقل ممکن برسانید.

۷ - بلافاصله بعد از ورود به خانه، دست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. این را از همه اعضای خانواده بخواهید. همچنین در محل کار نیز با همکاران چنین قراری بگذارید.

۸ - سیستم ایمنی بدن تان را با خوردن ویتامین C ، میوه ها ، سبزیجات و داروهای تقویتی، ارتقا دهید. خوردن روزانه یک لیوان "آب ولرم + آب لیموی تازه + یک قاشق عسل طبیعی" توصیه می شود.

۹ - میوه ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید.

۱۰ - غذای آلوده از راه های انتقال کروناست. از خوردن غذا و مایعات در جاهای غیر مطمئن جدا خودداری کنید.

۱۱ - غذاهایتان کاملا پخته شود. بنابراین از خوردن غذاهای نیم پز مانند تخم مرغ عسلی، استیک نیم پز یا آبدار خودداری کنید.

تاکید می شود مرغ و گوشت قرمز و شیر را خوب بجوشانید و کامل بپزید.

۱۲ - مسواک تان را مدام با مایع دستشویی بشویید و ضدعفونی کنید.

۱۳ - برخی ویروس های مشابه کرونا به ندرت از طریق بخارات مدفوع نیز می توانند وارد فضای تنفسی شوند. از توالت های عمومی که در آنها بهداشت رعایت نمی شود استفاده نکنید.

۱۴ - تا حد امکان در خانه بمانید، اگر بیرون رفتید بکوشید به جاهای شلوغ نروید و مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.

معاینات تشخیص ویروس کرونا رایگان است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه معاینات تشخیص «کرونا» رایگان است، گفت: «افراد برای انجام معاینات رایگان ابتلا به کرونا به خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.» محمدمهدی گویا گفت: «مردم در صورت مشاهده هر گونه علایم نظیر تب و سرماخوردگی شدید برای انجام معاینات به خانه‌های بهداشت مناطق مراجعه کنند که در آن زمان در صورت تشخیص علایم مشکوک به کرونا به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.»

ساخت واکسن آزمایشی ویروس کرونا

دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند درمان دارویی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیدا کشف کنند. البته یک شرکت مستقر در ایالات متحده که برای توسعه درمان بیماری‌های هپاتیت C و HIV تلاش می‌کند با همکاری بیمارستان دوستی چین و ژاپن قرار است دارویی ضد ویروس به نام "رمدسیویر" (remdesivir) را به زودی در شهر ووهان بر روی انسان آزمایش کند.

با رعایت چند نکته بهداشتی ساده مانند: شستن مرتب دست‌ها با صابون، پوشاندن دهان و بینی خود هنگام عطسه یا سرفه، خودداری کردن از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوانزا دارند و عدم تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی می‌توان خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد.

پس از آن، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا ۱۸ ماه آینده واکسن ویروس کرونا ساخته و وارد بازار جهانی می‌شود.

دکتر آنتونی فاوسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، گفت: آزمایش اولیه این واکسن به احتمال زیاد در ماه آوریل آغاز می‌شود.

غول‌های اینترنتی برای مبارزه با ویروس کرونا دست به کار شدند

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت،  این سازمان با غول‌های اینترنتی جهان برای مبارزه با کرونا ویروس، وارد همکاری شده است. این همکاری به این صورت است که شرکت‌های اینترنتی با اطلاعات نادرستی که درباره گسترش ویروس کرونا در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، مبارزه کنند. در همین راستا گوگل موافقت کرده‌ تا اخبار و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت را در صدر نتایج جستجوی خود قرار دهد تا افرادی که در حال جستجو برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره این ویروس هستند، در سریع‌ترین زمان به اطلاعات درست و معتبر دست یابند.

ویروس کرونا کدام گروه سنی را مبتلا می کند؟

طبق گزارش مجله انجمن پزشکی آمریکا، میانگین سنی افراد آلوده به این ویروس بین ۴۹ تا ۵۶ سال و شمار کودکان آلوده بسیار اندک است.

علاوه بر یک نوزاد تازه متولد شده در ووهان که به این ویروس مبتلا شده بود، یک نوزاد شش ماهه در سنگاپور و یک کودک هشت ساله اهل ووهان که در حال حاضر در استرالیا است نیز به کرونا آلوده شده‌اند.

مطالعه جدید مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چین نشان می‌دهد از زمان شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور، کمترین آمار مرگ و میر مربوط به گروه سنی زیر ۹ سال و بیشترین آن متعلق به افراد بالای ۸۰ سال بوده است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در میان مردان (۲/۸ درصد) بیشتر از زنان (۱/۷ درصد) است.

 

دیدگاه تان را بنویسید