چه شد که حاج احمد آقا تصمیم به دادن افطاری در منزل امام گرفت؟

با اینکه اسراف را نمی پسندیدند و به آن حساس بودند اما ماه مبارک که می شد هیچ وقت نمی گفتند که مثلا خرما کمتر بگذارید یا از میزان غذا کم کنید و هیچ امر و نهی ای در این زمینه نمی کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: سال 65 بود[1] که برای اولین بار حاج احمد آقا[2] تدارک یک افطاری را دیدند و جمعی از مسئولان و شخصیت ها را دعوت کردند. چند روز که از قضیه گذشت بچه های دفتر هم گفتند که ما افطاری می خواهیم و سفره دیگری پهن شد و در آن از محافظان، پاسداران بیت، اعضای دفتر و جمعی از مردم محله پذیرایی شد.

هر دو افطاری با یک نوع غذا ترتیب داده شد و مخلفاتی مانند شله زرد، خرما، پنیر و سبزی هم برای سفره تدارک دیده شد و با اینکه آقا خیلی به اسراف حساس بودند ولی در ماه مبارک هیچ وقت تذکری نمی دادند که مثلا پنیر کمتر تهیه کنید یا چرا خرما را بیشتر گذاشته اید و هیچ امر و نهی ای در این زمینه نداشتند.

آن سال شد اولین سال و سال 66 و 67 هم این قضیه تکرار شد طوری که یک شب مسئولان، یک شب پاسدارها و اعضای دفتر و شبی دیگر هم اهالی جماران برای آمدن بر سر سفره افطار دعوت شدند و چون عده مردم و ازدحام آنها زیاد بود و منزل امام گنجایش پذیرایی نداشت بنابراین سفره در منزل آقای خسروشاهی پهن می شد و با اینکه جمعیت زیادی می آمدند ولی باز هم غذا به همه مهمانان رسید.[3]

 
  1. تا سال 65 هیچ افطاری ای خارج از محدوده اقوام که در همه خانواده ها مرسوم است از طرف امام داده نشده بود و ایشان در فروردین سال 65 سکته کرده و حدود دو ماهی در بیمارستان بستری شدند. رادیوهای بیگانه هم تبلیغات منفی خود را شروع کردند که برای خنثی سازی آن در نیمه شعبان حسینیه جماران چراغانی شد و برای چند دقیقه امام در مجلس جشن آن روز حاضر شدند و دوباره به بیمارستان برگشتند تا اولین روز ماه مبارک که دیگر به منزل برگشتند و حاج احمد آقا تصمیم به دادن افطاری گرفتند.
  1. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی که در تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه سال 73 پس از پنج روز در حالت کما بودن به دلیل سکته قلبی و مغزی همزمان علی رغم تلاش تیم پزشکی به رحمت حق پیوست.
  1. برگرفته از خاطره نقل شده از سید رحیم میریان از اعضای دفتر امام خمینی در کتاب خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی.

 

دیدگاه تان را بنویسید