جی پلاس/ به مناسبت رحلت؛

روایت هوشنگ ابتهاج از دیدار سیاوش کسرایی و احسان طبری با امام

مرحوم هوشنگ ابتهاج، شاعر نام آشنا در روایتی به دیدار سیاوش کسرایی و احسان طبری با امام پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، مرحوم امیر هوشنگ ابتهاج(1)، شاعر نام آشنای ایرانی در گفت و گویی که سال ها پیش با مجله مهرنامه داشت به دیدار اعضای کانون نویسندگان با  امام خمینی (س) اشاره و اینگونه روایت کرده است:

«در این دیدار من نبودم. سیاوش کسرایی رفته و آمده بود و گفته بود که چشم‌هایش ابهت داشت و نمی‌ شد به آن نگاه کرد. احسان [طبری] خیلی از آقای خمینی شعر برای ما خواند. ظاهراً آقای خمینی در جوانی که طلبه بود شعر می‌گفت.

 

آقا روح‌الله با جسارت حرف می‌زد

 یکی که با آیت‌ الله بروجردی نزدیک بود و خودش از خانواده علما بود و آخوند نبود، آخر هفته می‌ رفت پیش آقای بروجردی. به من می‌ گفت که طلبه‌ ای بود آن موقع (آقای خمینی را می‌ گفت که آقا روح‌الله به او می‌ گفتند) او می‌ آمد پیش آقای بروجردی. تنها کسی بود که با جسارت حرف می‌زد. آقای بروجردی چیزی مثل گوشت‌کوب داشت که به زمین می‌ زد تا برایش چای بیاورند. آقای خمینی خطاب به آقای بروجردی گفته بود این چه کاری است؟ دنیا عوض شده. یک زنگی کنارتان بگذارید و هر وقت چیزی می‌ خواهید آن را فشار بدهید. هفته بعد که رفتیم دیدیم کنار آقای بروجردی زنگ بود.»

 

1. این شاعر ایرانی زاده ی ۶ اسفند ۱۳۰۶ در شهر رشت بود و در قالب های کلاسیک و نو اشعار زیادی را سروده است. «نخستین نغمه‌ها»  اولین اثر وی بود که در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی منتشر شد. خبر درگذشت او را دخترش دیشب در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید