جی پلاس؛

روایت محتشمی پور از برخورد تند امام با توهین کنندگان به آیت الله خویی

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور در خاطرات خود از برخورد تند امام با توهین کنندگان به آیت الله العظمی خویی روایت کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور در گفت و گویی در پاسخ به این پرسش "در مورد اهمیت علم و کرامت عالم روایات زیادی از ائمه علیهم السلام به ما رسیده است. سیرۀ عملی امام خمینی (س) نسبت به این موضوع چگونه بود؟" اینگونه پاسخ داده و به نکته مهمی در برخورد امام با توهین کنندگان به آیت الله خویی اشاره کرده است:

 

در سال 66 یا 67 دو نفر از علمای شیراز آمده بودند خدمت امام و گزارشی از وضعیت آن جا دادند و از یک آقای روحانی انتقاد کردند. در ضمن صحبت هایشان یکی از اشکالاتی که به آن آقا داشتند، این بود که طرفدار خویی است. تا لفظ خویی از دهان آن ها بیرون آمد، حضرت امام سخت برآشفته شدند و فرمودند شما آدم های بدی هستید، توهین به آیت الله  خویی کردید، بلند شوید از این جا بروید و اصلاً دیگر اجازۀ صحبت کردن به آن ها ندادند.

 

سابقه نداشت که امام به کسی بگویند بلند شو از این جا برو، ولی به دو نفر، چون به یکی از مراجع توهین کرده بودند، چنین گفتند، که این نشانۀ احترام فوق العادۀ ایشان به علما بود.

 

احترام فوق العاده امام به آیت الله اراکی

همچنین وقتی که آیت الله  اراکی برای دیدن امام به جماران آمدند، تا وارد بیت شدند، امام از پله ها پایین آمدند تا داخل راهرو، زیر بغل آیت الله اراکی را گرفتند و از پله ها بالا آوردند و داخل اطاق ایشان را کنار آن صندلی که خودشان روی آن می نشستند، نشاندند، و هنگام بازگشت آیت الله  اراکی نیز زیر بغل ایشان را گرفتند و تا بیرون همراهی شان کردند، که این کار امام نیز نشانگر احترام فوق العادۀ ایشان نسبت به علما و مراجع بود.

 

برجسته ترین ویژگی حضرت امام این بود که با تمام وجود خدا را باور کرده بودند و همۀ حرکت هایشان با ارادۀ الهی تنظیم می شد. من در وجود امام چیزی جز خدا ندیدم.

 

برشی از مجموعه آثار 13 ـ امام خمینی و اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی (مصاحبه های علمی).

دیدگاه تان را بنویسید