جی پلاس؛

خانواده ای که امام در دو نامه پیاپی به حاج احمدآقا رسیدگی به آنها را یادآور شد

امام خمینی در دو نامه که به فاصله حدود دو ماه و نیم به فرزندشان نوشتند، بر رسیدگی به خانواده ای که دچار مشکل شده بودند، تاکید کردند که این موضوع نشان دهنده روح لطیف ایشان و اهمیت و توجه به اطرافیانشان بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی در نامه ای که در دوم بهمن ماه سال ۴۹  مطابق با بیست و چهارم ذی القعده ۱۳۹۰ خطاب به فرزندشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا نوشتند، چند نکته مهم را متذکر شدند که از آن جمله توجه و کمک به خانواده سید احمد کلانتر بود که با هم مرور می کنیم:

‌‌

"بسمه تعالی‌

‌‌احمد عزیزم‌

‌  ان شاءالله تعالی با سلامت و سعادت قرین باشید. بعضی مطالب که قبلاً نوشته ام جواب‌‎ ‎‌نداده اید:‌

1 ـ راجع به تحقیق از خانوادۀ آقای کلانتر‌‎[1]‎‌. نوشتم تحقیق کنید در تهران است ماهی‌‎ ‎‌سیصد تومان به آنها برسانید، به هر وسیله می دانید.

 

2 ـ از کتابخانه چیزی ننوشته اید.‌‎ ‎‌نمی دانم به چه حال است. هرچه زودتر تحویل اهل علم دهید و اینجانب را مطلع کنید.‌

 

‌‌3 ـ از قرار مذکور شما برای گرفتن پول از آقای لواسانی‌‎[2]‎‌ خودتان تهران می روید. این‌‎ ‎‌مطلب موجب نگرانی من است، ترک کنید.

 

4 ـ راجع به گذرنامه های دخترها اقدام‌‎ ‎‌رسمی کنید لکن تشبث به اشخاص نباشد.

 

5 ـ راجع به مشاوری که کراراً نوشته اید، صلاح‌‎ ‎‌نمی دانم و مَفْسَده اش بیشتر از صلاح است لکن شما صحبتی نکنید و به سکوت‌‎ ‎‌بگذرانید.

 

6 ـ شما به غیر از بحث و درس اشتغال به چیزی نداشته باشید و هرچه بیشتر‌‎ ‎‌مباحثات و درس را تعقیب کنید و سطوح را هرچه زودتر پایان دهید.

 

7 ـ در فرستادن‌‎ ‎‌کاغذ خودتان و همشیره ها مضایقه نکنید و زود به زود بفرستید.

 

8 ـ به همشیره ها و‌‎ ‎‌خانواده محترم سلام برسانید. والسلام علیکم.‌

‌‌پدرت‌"

 

۱. آقای سید احمد کلانتر.

۲. آقای سید محمدصادق لواسانی، وکیل امام خمینی در تهران.

 

 

 صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۳۱۹

 

همچنین امام در نامه ای که پیش از آن یعنی در هفدهم آذر ماه سال ۴۹ خطاب به حاج احمد آقا نوشته بودند، بر رسیدگی به خانواده آقای کلانتری تاکید کرده بودند که این نشان دهنده عمق توجه امام به مشکلات خانواده های اطرافشان بود. متن نامه در ادامه آورده شده است:

 

"بسمه تعالی‌

۸ شوال ۹۰

احمد عزیزم، نمی‌ دانم اخیراً از شما کاغذی رسیده است که این مکتوب جواب آن باشد یا آنکه نرسیده است و مکتوب ابتدایی است؛ در هر صورت سلامت و سعادت شما را از خداوند تعالی خواستار است. این جانب بحمد الله سلامت هستم؛ لکن خیلی خسته شده‌ ام و راه مفری هم نیست. مطلبی که لازم است تذکر دهم و منتظرم جواب بدهید آن است که آقای آقا سید احمد کلانتر که گرفتار است لازم است به خانواده‌ اش رسیدگی شود.

شما اولًا تحقیق کنید که منزل پدر زنش کجا است؟ پس از آن از ایشان تحقیق کنید که اهل منزل ایشان کجا هستند؟ در صورتی که در تهران هستند لازم است همه ماهه ماهی سیصد تومان به ایشان برسد. شما یا خودتان آن وجه را بگیرید و با یک وسیله مطمئنی برسانید یا به آقای تهرانی «۱» بگویید به یک وسیله مطمئنی - بدون آنکه کسی مطلع شود - این وجه را ماهیانه به ایشان برسانید.

 

دیگر آنکه خانم «۲» اصرار دارند که به مشهدی رضا «۳» پنجاه تومان اضافه داده شود؛ نمی‌ شود فرمایش خانم را اطاعت نکرد. شما انجام امر ایشان را بدهید. از حالات خودتان‌ این جانب را مطلع کنید. خدمت خانواده محترمه سلام برسانید. سلامت همه را خواهانم. به همشیره ‌ها سلام برسانید. ان شاء الله همه سالم و سعید باشند.

پدرت‌

بنا دارم به آقای لواسانی «۴» بنویسم که یک یخچال برای شما به عنوان مبارکباد بخرند، و یکی هم برای آقای آقا رضا، آقازاده خودشان به همین عنوان. اگر شما هم به ایشان تذکر دهید مانع ندارد. خودم هم هر وقت کاغذ نوشتم تذکر می ‌دهم‌.

 

۱. آقای محمد صادق تهرانی، وکیل امام‌

۲. همسر امام خمینی.

۳. خادم بیت امام در قم.

۴. آقای سید محمد صادق لواسانی (وکیل تام الاختیار امام خمینی در تهران).

 

صحیفه امام؛ ج ۲، ص۳۱۲-۳۱۳

دیدگاه تان را بنویسید