امام چگونه توطئه حکومت نظامی رژیم شاه را نقش بر آب کردند؟

فرمانداری نظامی ساعت حکومت نظامی را به ساعت 4 بعدازظهر جلو آورد و امام بلافاصله اعلام کرد که توطئه ای در کار است و مردم باید به خیابان ها بریزند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: مرحوم صادق طباطبایی در خاطرات خود درباره روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی اینگونه نوشته است: 

وقتی ساعت دو بعد از ظهر روز 21 بهمن از اخبار شنیدیم که فرمانداری نظامی، ساعت حکومت نظامی را به ساعت 4 بعد از ظهر(1) جلو آورده است، امکان توطئه از سوی رژیم علیه انقلاب در ذهن همه ما تقویت شد. واکنش بختیار نسبت به موضع گیری های امام از آن رو بود که او از مراحل بعدی طرح نظامیان برای مقابله با انقلاب اطمینان داشت. هنگامی که امام اعلام کردند که اعلامیه حکومت نظامی خدعه و نیرنگ است، بعضی ها نگران بودند من البته تعجب می کردم از آنها، چرا که صرف نظر از بمباران هوایی اگر همه نیروهای ارتش به خیابان ها می آمدند به اندازه نصف جمعیت در چهار پنج خیابان تهران هم نمی شدند. البته امام هم که این تصمیم سرنوشت ساز را گرفتند و احتمال هم دارد که در این زمینه مشورت هم کرده باشند من یادم نمی آید یا نشنیده ام که کسی مخالفت کرده باشد. ممکن است برخی تصور کنند که این تصمیم امام اشراقی بوده، گذشته از ویژگی های ممتاز امام، به نظر من این تصمیم از روی تعقل و منطق سیاسی بود و شجاعت در تصمیم گیری؛ چرا که در آن مقطع احتمال توطئه به ذهن خیلی ها می رسید و اطلاعیه و دستور حکومت نظامی، مؤید و مقدمه این توطئه بود.

 

1. بلافاصله پس از پخش اعلامیه از رادیو امام خمینی اعلام داشت که توطئه ای در کار است و مردم نه فقط نباید دستور فرمانداری نظامی را رعایت کنند بلکه باید به خیابان ها ریخته و تظاهرات را گسترش دهند.

 

برشی از کتاب خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی؛ ج 3، ص 231-232؛ ناشر: چاپ و نشر عروج؛ چاپ سوم (1392).

دیدگاه تان را بنویسید