جی پلاس؛

روایت امام خمینی از نحوه آشنایی اش با آیت الله شاه آبادی

آیت الله شاه آبادی استاد اخلاق امام بودند و امام نحوه آشنایی خود با ایشان را برای عروسشان نقل کرده اند. ایشان گفته اند: در نشستی که برای دیدار آیت الله شاه آبادی ترتیب داده شده بود از توضیحات ایشان بسیار لذت بردم و احساس کردم که ایشان مطالب زیادی برای گفتن دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: بانو فاطمه طباطبایی، عروس امام خمینی (س) که رابطه عاطفی عمیقی با امام داشت، در خاطرات خود به چگونگی آشنایی امام با آیت الله شاه آبادی پرداخته و نقل کرده است: 

 

 امام از آشنایی خود با آیت الله شاه آبادی تعریف کردند و گفتند: شبی به خانه یکی از علمای قم برای دیدن آیت الله شاه آبادی که از تهران به قم آمده بود، دعوت شدم. در آن نشست از مسائل گوناگون صحبت شد و پس از آنکه جلسه خصوصی شد، ایشان درباره تفسیر و شأن نزول آیه شریفه انا انزلناه فی لیلة القدر مطالبی را بازگو کردند. من بسیار لذت بردم و احساس کردم ایشان مطالب زیادی برای گفتن دارند.

 

هنگام ترک جلسه در کوچه و خیابان دنبال ایشان راه افتادم و از چگونگی وحی به پیامبر(ص) پرسیدم. هنگامی که خواستم از ایشان جدا شوم، خواهش کردم برای من درس خصوصی بگذارند. ایشان نپذیرفت و من اصرار کردم تا سرانجام راضی شدند. گفتم: من فلسفه خوانده ام و درخواستم مباحث عرفانی است. البته پیش از آن اندکی عرفان هم خوانده بودم. با اصرار زیاد پذیرفتند و من فصوص الحکم را نزد ایشان خواندم. در روزهای پنجشنبه و جمعه منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری و مفاتیح الغیب قونوی را نیز می خواندم. این جلسات با حضور دو سه نفر تشکیل می شد.

 

از آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یاد کردند و گفتند: آیت الله ملکی در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) نماز جماعت را اقامه می کردند. دو جلسه تدریس اخلاق داشتند. یکی خصوصی در خانه و دیگری در مدرسه فیضیه که برای عموم برگزار می شد. من هم در نماز جماعت ایشان و هم در درس اخلاقی که ایشان در خانه می گفتند، حاضر می شدم.

 

 

برشی از کتاب اقلیم خاطرات؛ ص 259-260.

 

دیدگاه تان را بنویسید