واکنش امام به فاجعه هفتم تیر چگونه بود؟ ماجرای تقریب آجال چیست؟

صلابت روحی امام و برخورد مقتدرانه ایشان با قضیه هفتم تیر باعث شد که همه کسانی که برای رساندن این پیغام خدمت امام رفته بودند، نیز مانند امام برخورد کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: مرحوم سید علی اکبر پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ دهم تیرماه سال 73 به حادثه تلخ هفتم تیر و برخورد امام اشاره می کند و می گوید:

یک روز پس از فاجعه هفت تیر به اتفاق شهید رجایی و آقای موسوی اردبیلی و آقای هاشمی رفسنجانی خدمت امام می رفتیم در راه صحبت بر سر این بود که چگونه این واقعه را توضیح بدهیم که برای امام با ناراحتی قلبی ای که داشتند شرح این قضیه مشکلی را پیش نیاورد. قرار شد آقای هاشمی از طرف جمع با امام صحبت کنند. وقتی به محضر امام وارد شدیم قدری نشستیم و افراد جلسه سکوت معناداری کردند امام هم متوجه بودند. اما به جای اینکه آقای هاشمی صحبت کند امام صحبت فرمودند. بعد واقعه ای را برای ما بیان فرمودند که مدتها قبل در یک منطقه ای بیماری وبا شایع شد و مردم زیادی از این بیماری جان دادند به نحوی که جنازه های زیادی پهلوی هم چیده شده بود که مردم از دیدن آن جنازه ها خیلی وحشت می کردند تا جایی که مردم از ترس شیوع وبا داشتند جان می دادند تا اینکه یک روحانی قدرتمند مردم را خطاب کرد و گفت مردم چه شده چرا مضطرب هستید تقریب آجال شده است و افراد نزدیک هم و با هم جان می دهند نترسید والا از ترس این وبا همه می میرید!
امام پس از توضیح این حکایت فرمودند بله در قضیه دیشب هم تقریب آجال شده و مرگها این شهدا با هم اتفاق افتاده است و نگرانی و وحشتی ندارد امام آنچنان صلابت روحی داشتند و قدرتمندانه با این قضیه برخورد کردند که همه افرادی که خدمت ایشان بودند با شجاعت بی مانندی با قضیه برخورد کردند.
بعد فرمودند: آقای اردبیلی به جای مرحوم شهید بهشتی کارها را تدارک کنند و من هم حکم می دهم و به آقای هاشمی فرمودند به هر شکلی هست باید مجلس را باز نگه دارید. که روز بعد نمایندگان مجروح را با سرم و تخت بیمارستان به مجلس آوردند تا مجلس به نصاب رسمی خودش برسد.

 

منبع: سید علی اکبرپرورش- نمازجمعه تهران 73/4/10

 

دیدگاه تان را بنویسید