وی در گفت وگو با همشهری از وضعیت روستا اظهار رضایت می کند اما موضوع مهمی که کرمی در خلال سخنانش به آن اشاره می کند، کم آبی است، هر چند در این روستا 15 حلقه چاه وجود دارد اما به گفته دهیار مزید آباد این میزان کفاف نمی کند.

کشاورزی
اقتصاد استان از 2 بخش عمده در چرخش است، یکی از طریق کشاورزی و دیگری استخراج معادن. در بخش کشاورزی با توجه به گستردگی استان و پتانسیل هر منطقه، مشکلات متعددی در این راه وجود دارد که بیشتر آن به وضعیت کاهش نزولات آسمانی برمی گردد.
اما آنطور که از صحبتهای دهیار مزید آباد هنوز در این منطقه کم آبی به مرحله ای نرسیده است که روستائیان راهی شهر شوند و قید زمین و کاشت، داشت و برداشت را به راحتی بزنند.
کرمی در این خصوص می گوید: عمده محصول این منطقه گندم و سیب زمینی است. وی می افزاید: 70 درصد از گندم ها برداشت و به سیلو تحویل داده شده است.
دهیار مزید آباد با اشاره به این نکته که هر کیلوگرم گندم به قیمت 1300 تومان خریداری شده است، ادامه می دهد: گندم های تحویلی به سیلو درجه بندی و بر اساس آن پول پرداخت می شوند.
وی سپس از وضعیت کاشت سیب زمینی در مزید آباد سخن می گوید و ادامه می دهد: پاییز فصل برداشت این محصول است اما سال گذشته وضعیت راضی کننده نبود و مزیدآبادی ها توانستند تا 800 تومان آن را بفروشند.
کرمی با طرح این سوال که چرا وقتی همه چیز گران می شود اما قیمت محصولات کشاورزی افزایش پیدا نمی کند، ادامه می دهد: کشاورزان باید حمایت شوند.

آب کشاورزی
دهیار مزید آباد در مورد وضعیت آب کشاورزی می گوید: 15 چاه عمیق برای بحث کشاورزی اختصاص داده شده است و بستگی به میزان حقابه هر کسی از آن برداشت می کند. هر چند این میزان نیز کفاف کشاورزی را نمی کند.

آب آشامیدنی
اغلب روستائیان زنجان با مشکل کم آبی روبرو هستند و حتی چند ساعت بیشتر از این نعمت خدادای در روز بهره مند نمی شوند، زنان و کودکان هر صبح مسافت زیادی را تا چشمه می پیمایند تا دبه های پلاستیکی را پر از آب کنند.
مشکل کم آبی از یک سو و حمل آن با مشقت از سوی دیگر موجب شده است تا رنج روستائیان بیشتر شود. اما مزید آباد در این خصوص از وضعیت بهتری برخوردار است تا آنجا که کرمی می گوید: آب از طریق چشمه و به صورت لوله کشی شده به خانه مزید آبادی ها می رسد و در این خصوص مشکل حادی دیده نمی شود.

طرح هادی
ایجاد اساس طرح هادی در روستاها را دولت نهم و دهم پایه ریزی کرد و دولت یازدهم و دوازدهم میراث دار ان شدند، هر چند در نحوه اجرا و چرایی این کار اما و اگرهایی وجود دارد اما همچنان طرح هادی در روستاها به شکل نامنظم اجرایی می شود.
برخی از روستائیان توانستند بیش از 90 درصد کار را انجام بدهند و برخی نیز در ابتدای راه هستند و در پیچ و خم کمبود اعتبار مانده اند.
دهیار مزید آباد در خصوص اجرای این طرح در روستا می گوید: از سال 87 فاز نخست طرح شروع شده است. پیشتر بنیاد مسکن به تنهایی بار کارها را به دوش می کشید و حتی از نظر اعتباری کارهای اجرایی را تامین می کرد اما حال اعتبار در اختیار دهیاری ها قرار گرفته است.
کرمی ادامه می دهد: در حال حاضر بهسازی راه اصلی روستایی در دستور کار است و برای این کار به 600 میلیون تومان اعتبار نیاز است که از طریق دهیاری و بنیاد مسکن تامین می شود.

مقاوم سازی خانه ها
خانه های روستایی با هر تلنگر کوچکی ممکن است بر سر روستائیان آوار شود، اما طرح مقاوم سازی مسکن و ارائه تسهیلات به همین منظور موجب شده است که آنها خانه هایشان را از نو بسازند. کرمی در این مورد می گوید: 50 درصد خانه های مزیدآبادی ها مقاوم شده است.
شاید یکی از شانس هایی که مزید آبادی ها آوردند و توانستند به کمک آن از روستا به شهر مهاجرت نکنند، نزدیک بودنشان به شهرک صنعتی قیدار است.
کرمی در این خصوص می گوید: بیشتر روستائیان در کارخانه های این شهرک مشغول هستند و چون شهرک در جاده اصلی قرار دارد و نزدیک مزید آباد است، روستائیان کمتر به شهر مهاجرت می کنند.

باشگاهی که دیگر نیست
مزید آبادی ها نیز مانند همه جوامع روستایی نیاز به تفریح و رفاه دارند، اما باید گفت بیشتر روستاها در استان زمینه ای برای تفریح ندارند و در محیط بسته ای از این نظر به سر می برند هر چند پیشتر در این روستا یک باشگاه بدنسازی فعال شد اما بعد از گذشت مدت کوتاهی به ورطه تعطیلی کشیده شد.
کرمی در این باره می گوید: به دلیل استقبال کم جوانان مزیدآبادی در این باشگاه بسته شد.

* روزنامه همشهری 97.5.24
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.