به گزارش خبرنگارایرنا، محمود حجتی روز شنبه در جمع اعضای هیات مدیره مرکز تجارت و پایانه صادرات برنج مازندران در آمل گفت: اکنون نباید در استانهای مازندران وگیلان که دارای خاک حاصلخیز ومنابع آبی مناسبی نسبت به دیگر استانهای کشور است، به یک کشت محصول اقدام شود ، در کشور تایلند که در تولید برنج نیز صادرات خوبی دارد، چهار تا حتی اخیرا پنج کشت هم در طول سال انجام می شود.
وی، توسعه آب بندانها و لایروبی آنها را برای افزایش تراکم کشت حائزاهمیت خواند وادامه داد: به دنبال خشکسالی ها اخیر در کشور، دولت برای حفظ بستر کشاورزی وتامین منابع آبی کشاورزی ، لایروبی اب بندانها پس از برداشت محصول را شروع کرده است.
** به دنبال کاهش هزینه ها هستیم
وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه دولت به دنبال کاهش هزینه های بخش تولید کشاورزی در کشور است، گفت: یکی ازراهکارهای وزارت جهادکشاورزی برنامه های ترویجی برای تغییرالگوهای کشت وحتی توسعه تراکم کشت در برخی استانها است.
حجتی، با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی باحمایت دولت در بخش تجهیز، تامین آب، کشت وبرداشت کشاورزی در سال های اخیر رشد خوبی داشته است، گفت: به صورت ویژه دراین سال ها مکانیزاسیون بخش کشت وبرداشت محصولات کشاورزی ازجمله توزیع دستگاه های نشاکار و کمباین های مخصوص برداشت برنج افزایش داشته است.
** با تغییرکاربری، نسل آینده سرایدار ویلاها نشوند
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تغییرکاربری زمین تنها درمازندران نیست واین مشکل در کل کشور است، گفت: اینکه اکنون به دلایلی کشاورز عنوان می کند که تولید حمایت نمی شود واقدام به تغییرکاربری وفروش زمین انجام می دهد، موضوع نگران کننده ای است.
حجتی افزود: وقتی شالیزارها تبدیل به ویلا شود، نسل آینده و فرزندان این استان نمی توانند بستر کشاورزی نسل های قدیمی را شاهد باشند وباید سرایه دار ویلای میهمان های ناخوانده شوند.
وی با بیان اینکه دولت درسال های اخیر با پرداخت تسهیلات سعی زیادی داشته تا کشاورز را متقاعد به حفظ بستر کشاورزی کند، گفت: با برند سازی و توجه به کیفیت محصولات می توانیم در امر تولیدات کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم واین اقدام درحال انجام است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در بازدیدوزیرجهادکشاورزی از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی حضور داشتند.
مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در زمینی به مساحت بیش از 170 هزار مترمربع در حال ساخت است که 50 هزار مترمربع آن انبار برنج و 6 هزار متر مربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات است.
تاکنون بیش از 800میلیارد ریال توسط بیش از 430 سهامدار برای فازنخست این مرکز هزینه شده است.
با بهره برداری از فاز نخست این پایانه سالانه برای حدود 350 هزار تن برنج و در فاز نهایی تا 700 هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید ، فروش و صادرات ایجاد می شود.
ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از دیگر اهداف مهم ساخت مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است.
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.