به گزارش ایرنا، فاطمه مهاجرانی روز یکشنبه در آیین افتتاح دوره آموزشی - قطبی تامین مدرسان استانی برنامه ملی شهاب به میزبانی زنجان افزود: این برنامه از پروژه های ملی به شمار می رود که حاصل همکاری بین 2 بخش بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش است.
به گفته وی، هر برنامه ای که قرار است در مدرسه اجرا شود باید از مجرای وزارت آموزش و پرورش عبور کند.
معاون وزیر و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان وزارت آموزش و پرورش گفت: بنیاد نخبگان تاکید بر اجرای برنامه های تلفیقی دارد، نه اینکه رویکرد تفکیک را کنار بگذارد بلکه تفکیک حداقلی هم در این بنیاد و سند تحول به رسمیت شناخته شده و این 2 باهم همپوشانی دارند و مکمل هم هستند تا همه اهداف آموزش به درستی محقق شود.
مهاجرانی یادآوری کرد: در رویکرد تفکیک، هدف بر این است که دانش آموز را از فضا منفک کنند و یا برخی از رویکردها در همان فضا با محتوای علمی غنی شده، ارائه شود.
به گفته وی، در رویکرد تلفیق نیز دانش آموز به طور کامل در همان فضا قرار می گیرد و به نوعی کمک در شناساندن استعدادهای ذاتی او خواهد شد.
معاون وزیر و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره آموزشی تامین مدرسان قرار است به دانش آموزان کمک کند تا هر کدام از آنها در المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، مهارتی و اجتماعی بدانند که باید به کدام سمت حرکت کنند.
مهاجرانی خاطرنشان کرد: طرح ملی شهاب با هدف کمک به دانش آموزان در مسیر استعداد و توانایی هایشان انجام می شود.
وی با بیان اینکه طرح شهاب تضعیف کننده نیست بلکه در جهت تقویت استعدادها اجرایی می شود، افزود: این طرح باید خود را تقویت و به جلو پیش ببرد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال 58 هزار مدرسه با 91 هزار معلم در 586 منطقه آموزشی طرح ملی شهاب را اجرا کرده اند.
مهاجرانی افزود: برای پوشش کامل دانش آموزان در 760 منطقه آموزش و پرورش کشور در این طرح راهی نمانده است.
وی ابراز امیدواری کرد، شهاب برنامه ای ملی است اگر بناست تا پایه دوازدهم تحصیلی پیش برود، نیازمند جریان حرفه ای بودن معلمان است تا به شغل خود دیدگاه حرفه ای داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، حرفه ای بودن معلمان را نیازمند دانش، مهارت و ارتباط دانست و گفت: اگر این مقوله ها در رفتار پیاده سازی شود، معلم حرفه ای است.
مهاجرانی، معلم را عامل تغییر بیان کرد و اظهارداشت: در طرح ملی شهاب به تشخص معلمان برمی گردیم که وظیفه اش کمک جدی به بازسازی و شناسایی استعدادهای درون فردی دانش آموزان است.
وی با تاکید بر اینکه روند اجرای طرح ملی شهاب در حال ورود به پایه هشتم است، افزود: این طرح باید با هدایت تحصیلی دانش آموزان گره بخورد و اگر موفقیت آمیز باشد ارتباط خوبی بین خواسته های دانش آموزان و خانواده های آنان برقرار می شود.

** طرح ملی شهاب استعداد دانش آموزان را شناسایی می کند
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز گفت: نوآوری در این دستگاه تعلیم و تربیت و تشخیص استعدادهای دانش آموزان امری ضروری به شمار می رود، هدایت و شکوفایی استعدادها به دانش آموزان امکان آگاهی از استعدادهای خود را فراهم می کند تا با تکیه بر توانایی های خود آینده نگری درستی داشته باشند.
مریم رشتچی اظهارداشت: هدف از تصویب و اجرای برنامه طرح ملی شهاب، شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسط با ساز و کار مناسب است تا هویت دینی و ملی دانش آموزان تقویت و احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در کشور حاصل شود.
وی با بیان اینکه ولی امر مسلمین بر موضوع شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان در دوره های تحصیلی تاکید کرده اند، خاطرنشان کرد: اجرای طرح ملی شهاب از سال تحصیلی 93 – 94 در پایه چهارم ابتدایی در استان زنجان آغاز شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این طرح به تدریج در دیگر مناطق و نواحی استان گسترش یافت و در سال تحصیلی گذشته به دوره اول متوسطه رسید.
رشتچی گغت: در طرح ملی شهاب دانش آموزان دارای استعداد برتر در مدارس عادی فارغ از هر نگرشی شناسایی می شوند و هدایت و پرورش آنها بر عهده آموزش و پرورش است.
به گزارش ایرنا، دوره آموزشی - قطبی تامین مدرسان استانی برنامه ملی شهاب به میزبانی زنجان با حضور شماری از معلمان استان های آذربایجان غربی، تهران، ایلام، همدان، البرز، سمنان، کرمانشاه و زنجان از 20 تا 24 مرداد در زنجان برگزار می شود.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.