به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدین روز شنبه در جمع خبرنگاران زنجانی با بیان اینکه یکی از اصلی وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ و حراست از موقوفه ها است، افزود: از آنجا که تعداد قابل توجهی از موقوفات در کشور سند مالکیت نداشتند، بر این اساس اخذ سند مالکیت به عنوان یکی از اولویت های سازمان اوقاف در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: در این زمینه سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهم های متعددی با سازمان و ارگان های مختلف همچون وزرات جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، سازمان ثبت اسناد واملاک و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری منعقد کرد.
حجت الاسلام حاجی زین العابدین گفت: از سال 88 تا کنون تعداد قابل توجهی از املاک موقوفه در کشور دارای سند مالکیت رسمی شدند.
وی با بیان اینکه یکی از عمده ترین اختلافات ملکی کشور بین سازمان اوقاف و منابع طبیعی بود، اظهار داشت: بعضی از املاک را که اوقاف ادعای موقوفه بودن آنها را داشت، منابع طبیعی نیز مدعی بود که آنها انفال هستند، در این میان عده ای سود جود از این اختلاف بهره برداری کرده و با گرفتن املاک، منافع خودشان را تامین می کردند؛ بر همین اساس طی تفاهم نامه ای که بین سازمان اوقاف و منابع طبیعی منعقد شد، بالغ بر چندین هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف تعیین تکلیف شد.
مدیرکل اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مشکلی پیرامون سرمایه گذاری در املاک وقفی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شهر قیدار، تنها شهر 6 دانگ موقوفه کشور نیست، ولی در این شهر برخی از بانک ها مقداری متفاوت عمل می کنند و اسناد وقفی را به عنوان ضمانت نمی پذیرند.
شهر قیدار مرکز شهرستان خدابنده در استان زنجان است و حدود 40 هزار نفر جمعیت دارد.
حجت الاسلام حاجی زین العابدین تصریح کرد: ما از طریق رایزنی ها دنیال انعقاد تفاهم نامه ای با شبکه بانکی کشور هستیم،تا تعامل مناسبی در این خصوص به وجود آید و همه بانک ها اسناد مالکیت وقفی را به عنوان سند ضمانت بپذیرند.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف از محل اجاره موقوفه ها حدود 50 هزار میلیاردریال از دستگاههای اجرایی طلب دارد، اظهار داشت: اجرای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری مستلزم پرداخت اجاره موقوفه ها به سازمان اوقاف است.
مدیرکل اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه به راه اندازی سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: اکنون تمام اطلاعات به روز شده موقوفه ها و بقاع متبرکه در این سامانه به طور دقیق ثبت شده است.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.