رودخانه قزل اوزن به عنوان پرآب ترین رودخانه استان زنجان چند سالی است که به دلایل مختلفی ازجمله کاهش بارندگی ها بخصوص در فصل تابستان حال و روز خوشی ندارد.
این رودخانه در مسیر 70 کیلومتری خود در حوزه شهرستان طارم، موجب توسعه و رونق کشاورزی در این شهرستان شده است و به عنوان شاهرگ حیاتی شهرستان طارم شناخته می شود.
کشت و برداشت بیش از 60 نوع محصول زراعی و باغی، تولید 450 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان طارم و کسب عنوان بزگترین تولید کننده زیتون کشور برای این شهرستان، فقط با جریان رودخانه قزل اوزن امکان پذیر شده است.
متاسفانه در چند سال اخیر به دلایل مختلفی چون خشکسالی و کمی بارش ها، سد سازی، حفر چاه‌های غیرمجاز و آبیاری غیراصولی زمین‌های کشاورزی، این رودخانه مهم و حیاتی در شهرستان طارم با مشکل بی آبی مواجه شده است.
با توجه به همزمانیِ توقف جریان رودخانه قزل اوزن با رشد و تکامل 2 محصول راهبردی طارم یعنی زیتون و برنج در فصل تابستان، احتمال آسیب به تمام بخش های این شهرستان بالا می رود، چرا که اقتصاد طارم حول محور کشاورزی می چرخد و توقف جریان زندگی در قزل اوزن به منزلهٔ توقف چرخ اقتصاد آن است.
از این رو یکی از دغدغه های اصلی نمایندگان دولت تدبیر و امید در استان زنجان و شهرستان طارم جلوگیری از نابودی و بی آبی این رودخانه مهم و حیاتی است، تا در کنار سایر محصولات کشاورزی، 1000 هکتار از شالیزارهای برنج و 20 هزار هکتار از باغات زیتون این شهرستان از خشکی و بی آبی نجات پیدا کنند.
خوشبختانه امسال نیز همانند سال گذشته با تدبیر و همت والای مسئولین و رهاسازی سد آیدوقموش میانه با جریان آب در شاهرگ حیاتی شهرستان طارم، امید و حیات در دلهای مردم این شهرستان به واقعیت تبدیل شد، مردمانی که تنها گذران زندگی شان کشاورزی و کشاورزی آنها وابسته به آب رودخانه قزل اوزن است.
فرماندار شهرستان طارم در این خصوص با تقدیر از مسئولان استان به خاطر پیگیری و تلاش فراوان در جهت رهاسازی آب سد آیدوقموش، به خبرنگار ایرنا گفت: آب رهاسازی شده حوالی ظهر روز جمعه /پنجم مرداد/ وارد حوزه آبریز طارم شد و طی چند روز آینده تا آخرین نقطه از شهرستان طارم را پوشش خواهد داد.
فریدون هاشم نژاد آب دار بودن دائمی قزل اوزن در طارم را امری مهم و ضروری برشمرد و گفت: امیدواریم طبق پیگیریهای انجام شده و همچنین تلاش نمایندگان مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، سهمیه آب قزل اوزن در طارم از سدهای بالادستی به صورت دائمی باشد.
وی از بردباری و صبوری مردم طارم بخصوص کشاورزان در مدت بی آبی قزل اوزن قدردانی کرد و افزود: کشاورزان شهرستان باید در مصرف آب دقت کافی داشته باشند و با مدیریت اصولی در مصرف آب، از منابع آبی محافظت کنند.
سید حسین محمدی یکی از برنج کاران شهرستان طارم نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برای اولین بار است اقدام به کاشت برنج کرده ام و نزدیک به 2 هفته بود که به علت بی آبی دیگر امیدی به رشد محصول نداشتم، خوشبختانه با پیگیریهای مسئولان و رهاسازی آب سد آیدوقموش به برداشت کامل برنج از مزرعه خود امیدوار شدم.
علیرضا فرهمند یکی از باغداران زیتون شهرستان نیز افزود: زحمات مسئولان در خصوص پیگیری رهاسازی آب سد آیدوقموش قابل تقدیر است، چون در غیر این صورت ثمره تلاش و کوشش چندین ساله باغداران طارم که مهمترین منبع درآمد آنان است از بین می رفت.
به گزارش ایرنا، سد آیدوقموش به فاصله تقریبی 20 کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، قرار دارد.
این سد با انگیزه بهره گیری از جریان سطحی رودخانه آیدوقموش که از شاخه های اصلی رودخانه قزل اوزن می باشد به منظور توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه طراحی شده است.
تابستان سال 96 رهاسازی آب این سد موجی از خوشحالی کشاورزان شهرستان طارم را موجب شد و محصولات کشاورزان از خشکی و بی آبی نجات پیدا کرد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.