9 سال پیش بود که رئیس وقت سازمان مسکن و شهرسازی استان به نقل از خبرگزاری مهر خبر احیای دروازه رشت قدیم زنجان با طرح جدید را داد که با کاربری‌های فرهنگی و تجاری احیا و احداث می‌شود.
ابهامات در زمینه پروژه‌ای که مسئولان از آن به عنوان احیای دروازه رشت قدیم زنجان یاد ‌می‌کنند از همان ابتدا در بین مردم مطرح بوده تا جایی که پس از گذشت 9 سال و اجرایی شدن بخشی از پروژه همچنان این ابهامات به دلیل عدم شفاف‌سازی در ذهن مردم باقی‌مانده و به نظر می‌رسد هیچ کدام از مسئولان مرتبط خود را موظف به پاسخ‌گویی به این ابهامات را نمی‌دانند.
در آن زمان بحث‌هایی در رابطه با عرض آسفالت محور مذکور در بین مردم مطرح بوده که تقی رضایی، رئیس وقت سازمان مسکن و شهرسازی استان در پاسخ به ابهامات به این موضوع اشاره می‌کند که بیشترین شایعات موجود مربوط به عرض آسفالت این محور است که از ابتدای محور و دروازه ورودی تا تقاطع داودقلی 15 متر و عرض پیاده‌روهای فرضی نیز 5.4 متر است. این مقیاس، متناسب با میدان دروازه رشت و خیابان کارگر (صفا) در نظر گرفته شده است.
این مسئول با اشاره به شبهاتی که در بین مردم در خصوص این پروژه وجود دارد، می‌افزاید: شایعات زیادی در مورد محور داودقلی-دلجویی وجود دارد که باید برای شفاف شدن آن در اذهان عمومی اطلاعات فنی این پروژه به طور صحیح به اطلاع عموم مردم برسد.
پس از 9 سال همچنان مردم به ویژه اهالی و کسبه‌های منطقه در پاسخ سؤال صدای زنجان به عدم شفاف‌سازی در مورد پروژه اشاره می‌کنند و می‌گویند: نمی‌دانیم قرار است این ساختمان و نمای شیشه‌ای که بیشتر شبیه یک آکواروم است به چه چیزی تبدیل شود چندین سال است که من به عنوان کسبه محل از هر فردی که مرتبط با پروژه است سوال می‌کنم هیچ کس پاسخی ندارد از مهندسان پروژه هم این سوال را داشتم که در پاسخ گفتند به ما دستور داده شده که این ساختمان را شیشه‌ای کنیم، نمی‌دانیم سرانجامش چه می‌شود.
کاسب دیگر محل که مغازه‌اش در جوار این پروژه است نیز ضمن بی‌اطلاعی از موضوع و این‌که قرار است چه چیزی در محل ساخته شود عنوان می‌کند: چندین سال است که در این محل هستیم و این پروژه را آغاز کردند ولی کسی نمی‌داند نهایت پروژه چه طرحی خواهد شد.

مسئولان در مورد ایمنی پروژه توضیح دهند
این شهروند به ایمنی پروژه و نمای تمام شیشه‌ای آن اشاره می‌کند و می‌گوید: مطمئن نیستیم که این نما دارای امنیت لازم در زمان وقوع حوادث است یا خیر چرا که با وقوع حوادث غیرمترقبه همانند زلزله این محور بسیار خطرآفرین است، متأسفانه تاکنون نیز فردی از مسئولان پروژه اطمینان خاطری در زمینه ایمنی آن ندادند.
رئیس وقت سازمان مسکن و شهرسازی استان در سال 89 در توضیح پروژه مذکور با اشاره به این‌که استانداری زنجان پس از تصویب طرح در کمیسیون ماده 5 طی ابلاغیه‌‌ای خواستار طراحی دروازه این محور شد، گفت: پس از بررسی شرکت‌های مختلف، طرح فعلی توسط مهندسین مشاور طراحی شده است.
از قرار معلوم و به گفته رضایی این پروژه مقرر شده در دو بخش با مشارکت دو دستگاه مسکن و شهرسازی و شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ساخته شود از همین رو ضلع شرقی با کاربری فرهنگی به کارفرمایی سازمان مسکن و شهرسازی و ضلع غربی به همراه سابات (بخش پل مانند بر فراز گذرهای شهری) نیز با کاربری تجاری به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان کارفرما واگذار شده است.
وی فاصله دو دیوار دروازه ورودی محور داودقلی - دلجویی را که در محل دروازه رشت احداث می‌شود 24 متر عنوان می‌کند طوری که این پروژه در دو ضلع شرقی و غربی و یک سابات در حال اجراست ارتفاع سابات از زمین 6 متر بوده و قابلیت رد شدن هرگونه وسیله نقلیه از زیر آن وجود دارد.
کلیم‌اله وثوقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه پروژه در حال احداث و طرح به تصویب رسیده با عنوان احیای دروازه رشت قدیم زنجان تصریح کرد: این پروژه از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران زیر نظر وزارت راه و شهرسازی مطرح و در زنجان اجرایی می‌شود. فعلاً از محل این پروژه برای تجهیز کارگاه محور داود قلی و دلجویی تا اتمام پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از اتمام محور پروژه به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شده و آن‌ها نیز براساس طرح مد نظر خود عملیات بهسازی و احیا را انجام می‌دهند.

به روزرسانی نقشه‌ها علت توقف پروژه است
وی در پاسخ به علت متوقف شدن طرح به بروزرسانی نقشه‌ها اشاره کردو افزود: علت متوقف شدن پروژه در چند ماه گذشته به دلیل بروزرسانی نقشه‌های طرح بود.
برای اطلاع از کم و کیف پروژه مذکور و این‌که در نهایت پروژه به کجا ختم شده و شهروندان شاهد چه چیزی در این مکان خواهند بود و نیز در راستای ضرورت شفاف سازی در مورد طرح این پروژه به سراغ اسرافیل نیازی، مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان رفته و طی تماسی درخواست توضیح کردیم که او نیز در پاسخ به صدای زنجان ابتدا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که « باید از ارگان متولی سوال کنید من چیزی نمی‌دانم ولی در ادامه عنوان کرد که فعلاً به عنوان کارگاه برای محور داود‌قلی و دلجویی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در آینده قرار است واگذار شود.»
وی در ادامه با طرح این سوال‌ها که «چرا در مورد 10 سال آینده سوال می‌کنید؟ بگذارید پروژه به اتمام برسد بعد ببینیم چه کار خواهیم کرد»، ادامه داد: «از چیزی که نمی‌دانیم سرانجام آن چه خواهد شد سوال می‌کنید؟ چرا می‌خواهید بدانید که سرانجام آن چه می‌شود، شما به عنوان رسانه رسالت دارید مشکلات فعلی در مسیر انجام پروژه را بررسی کنید نه این‌که از 10 سال آینده کنکاش کنید.»
هر چند واکنش این مسئول به عنوان فردی که باید در جریان کم و کیف و جزئیات طرح‌ها و پروژه‌های شهری باشد در پاسخ به پیگیری در مورد یک پروژه شهری نامتعارف بود و انتظار رفتار مسئولانه‌تر می‌رفت ولی پیگیری ما ادامه یافت تا جایی که از موضوع عدم تمدید پروانه برای این پروژه سخن به میان آمد.
شهرداری اخطار تمدید پروانه بدهد
حمید حمیدی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر زنجان با اشاره به مشکل عدم تمدید پروانه ساختمان احداث شده در دروازه رشت به اخطار شهرداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: پیش از این پروانه ساخت برای احیای دروازه رشت قدیم و ساختمان احداث شده در این مکان صادر شده بود ولی با توجه به اتمام مهلت پروانه اقدامی در راستای تجدید یا تمدید پروانه پس از آن انجام نشده است.
وی با تأکید بر این‌که موضوع احداث سابات مصوبه حدود 7 سال گذشته است که با توجه به مهلت 5 ساله پروانه صادره و اتمام زمان آن فعلاً از سوی راه و شهرسازی اقدامی در زمینه تجدید پروانه انجام نشده است، ابراز کرد: شهرداری باید اخطار تمدید پروانه برای این ساخت و ساز را به راه و شهرسازی ارائه دهد و هر چه سریع‌تر جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر زنجان با بیان این‌که تا زمانی که تمدید پروانه انجام نشده است هر نوع ساخت و سازی مجاز نیست، گفت: متأسفانه اقدام راه و شهرسازی در ساخت پروژه در حالی که تمدید پروانه انجام نشده غیرقانونی بوده و طبق قانون شهرداری به محض اتمام مهلت پروانه در صورت ادامه انجام پروژه اخطار توقف پروژه را می‌تواند صادر کند.
حمیدی در پاسخ به سوالی در زمینه ایمنی پروژه و سابات احداث شده در دروازه رشت خاطرنشان کرد: به گفته مدیر اجرایی این پروژه بحث ایمنی و طراحی اصولی آن مد نظر قرار گرفته و توسط مشاور موضوع پله فرار، سوانح غیر مترقبه همانند آتش‌سوزی، موضوع نمای شیشه‌ای و ...بررسی شد.
وی با اشاره به این‌که با بررسی‌های انجام شده از شهرداری عنوان شد که شهردار سابق صحبت‌های شفاهی در زمینه تمدید پروانه با راه و شهرسازی انجام داده ولی اقدام کتبی در این زمینه نشده است، افزود: به طور یقین به دلیل ملاحظات اداری و جلوگیری از بروز تبعات آن دستور توقف پروژه داده نشده است.

اخطار تکمیل پروژه را دادیم
حبیب یگانه، شهردار سابق زنجان نیز در واکنش به چرایی عدم صدور اخطار نسبت به تمدید پروانه با اشاره به این‌که تا اوایل سال گذشته که من در شهرداری بودم پروژه به صورت نیمه کاره تعطیل بود از همین رو فعالیتی صورت نگرفته بود که دستور توقف پروژه به تبع عدم تمدید پروانه را صادر کنم، یادآور شد: در آن زمان راه وشهرسازی پیگیر مسائل مالی پروژه بود.وی با تأکید بر این‌که اخطارهایی در زمینه تکمیل پروژه به منظور جلوگیری از به هم زدن منظر شهری و واقع شدن پروژه در مرکز شهر انجام شده است، خاطرنشان کرد: اعضای شورای دوره چهارم نیز بر تکمیل پروژه تأکید داشتند که بر حسب همین تأکیدات اخطارهایی صادر کردیم.

زمان تکمیل نمای پروژه من مسئول نبودم
شهردار سابق زنجان با اشاره به این‌که در سال 95 و تا ابتدای سال 96 پروژه به صورت نیمه‌کاره رها شده بود که اواسط سال گذشته بخشی از نمای ساختمان تکمیل شد که من مسئولیتی در شهرداری نداشتم، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد صدور پروانه اولیه برای این پروژه حوالی سال 89 بود و از آنجایی که هر پروانه فقط 5 سال اعتبار دارد راه و شهرسازی برای ادامه پروژه باید تمدید پروانه را داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه بحث ایمنی پروژه و صابات اجرایی شده و انتقادات مطرح به این طرح خاطرنشان کرد: به لحاظ مسائل فنی پروژه احیای دروازه رشت به طور یقین محاسبه شده و تحت نظارت‌های لازم طراحی‌ صورت گرفته است از این منظر مشکلی وجود ندارد.
یگانه با بیان این‌که یکی از ایرادات وارده بر این طرح از بعد پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: در مقررات ملی ساختمان و صدور مجوز برای احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در کنار معابر اصلی است چرا که در زمان وقوع بحران سبب انسداد مسیر شده و خدمات‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند، هر چند این مصوبه وجود دارد ولی رعایت نمی‌شود چرا که به لحاظ اقتصادی آن را مقرون به صرفه نمی‌دانند و از سوی دیگر در طراحی‌ها و نظارت‌ها این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی با تأکید بر این‌که سابات احداث شده در محل دروازه رشت براساس طرح استانداری بوده و این نهاد باید اطلاعات لازم را در مورد پروژه در اختیار داشته باشد، خاطرنشان کرد: بخشی از پروژه به مسکن و شهرسازی واگذار شده و بخشی نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.
موضوع دیگری که در این پروژه مطرح است بحث احیای دروازه رشت قدیم زنجان است که به طور یقین در ابتدا این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که پروژه فعلی باید نمادها و شاخصه‌های هر چند اندک دروازه رشت قدیم را داشته باشد ولی به گفته مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان این پروژه به هیچ عنوان احیای دروازه رشت قدیم زنجان نبوده و طرح آن هیچ شباهتی به دروازه قدیم ندارد و موضوع احیا فقط به صورت اسمی مطرح است نه کالبدی چرا که آنچه در حال حاضر در پروژه نمود دارد هیچ شباهتی بین دروازه رشت قدیم و جدید مشاهده نمی‌شود.

* روزنامه صدای زنجان، 1397،5،1.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.