به گزارش ایرنا، سازمان آموزش فنی و حرفه ای بخشی آموزش های مورد نظر خود را براساس استانداردهای ملی و جهانی و نیازهای بازار از طریق آموزشگاه های خصوصی به مخاطبان ارایه می کند اما در این میان فعالیت برخی آموزشگاه های غیرمجاز و حتی مراکز آموزشی وابسته به سازمان ها و نهادهای مختلف به شکل پراکنده و با قیمت پایین موجب شده تا سطح کیفی این دوره ها نازل شود.
مطابق با قانون برگزاری دوره های مهارت آموزی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای است اما طی سالیان گذشته برخی دستگاه ها بدون توجه به این موضوع خود اقدام به راه اندازی آموزشگاه، ثبت نام از متقاضیان و برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای کرده اند که این مساله به زیان آموزشگاه های بخش خصوصی بوده و آنها را با مشکل مواجه ساخته و این مساله ضرورت ورود دستگاه های نظارتی و حل و فصل این معضل را ایجاد کرده است.

** لزوم جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز
استاندار قزوین با اشاره به برگزاری برخی کلاس های فنی و حرفه ای توسط دستگاه ها، گفت: متولی آموزش های مهارتی مطابق قانون سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و از سوی دیگر وقتی دولت با کمبود منابع در تامین امکانات و تجهیزات آموزشی مواجه است به ناچار باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرد نه این که دستگاه ها به شکل موازی عمل کنند.
عبدالمحمد زاهدی اظهار داشت: در کنار 58 آموزشگاه دولتی در استان حدود 200 آموزشگاه خصوصی نیز به ارائه آموزش های مهارتی مبادرت می کنند ولی با برخی از آنها با مشکلات مداخله سایر نهادها مواجه شده اند.
وی ادامه داد: برخی آموزشگاه های غیرمجاز در سطح استان وجود دارند که برای دریافت مجوز از هیچ نهادی اقدام نکرده اند و طبق قانون جلوی فعالیت آنها گرفته خواهد شد.
زاهدی خاطر نشان کرد: برخی آموزشگاه های دیگر در استان براساس تفسیر قانون به نفع خود فعالیت می کنند و باید طی جلسه ای با حضور مسئولان مرتبط این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
استاندار قزوین با اشاره به لزوم جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز فنی و حرفه ای،گفت: متاسفانه برخی از سازمان ها که اجازه ورود به حوزه آموزش را ندارند به این مسئله اقدام می کنند و حتما این مساله را نیز مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های فنی و حرفه ای در کشور و استان گفت: با توجه به سرعت بالای فناوری و نیازهای جدید باید دوره های آموزشی فنی و حرفه ای نیز متناسب با این شرایط توسعه یابند.
زاهدی افزود: باید مرتبا نیازهای فنی و مهارتی جامعه توسط مسئولان رصد شود و متناسب با آنها دوره های آموزشی، تجهیزات و امکانات مناسب تهیه شوند.
این مسئول ادامه داد: در کشورهای صنعتی و جوامعی که به سمت صنعتی شدن پیش می روند مهارت آموزی حرف اول را می زند که این مهم از سوی دانشگاه ها و سازمان فنی و حرفه ای باید به شکل جدی پیگیری شود.
استاندار قزوین با اشاره به اینکه مهارت آموزان بخت بیشتری برای یافتن شغل دارند، گفت: افرادی که در مراکز فنی و حرفه ای دوره های مهارت آموزی را سپری می کنند خیلی سریع تر از مراکز دانشگاهی به اشتغال دست می یابند و در واقع رمز موفقیت مراکز فنی و حرفه ای نیز در همین موضوع نهفته است.
زاهدی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان کشور به دلیل نداشتن مهارت لازم امکان اشتغال ندارند و باید این مشکل را با مهارت آموزی و توسعه آن در میان جوانان رفع کرد.
استاندار قزوین افزود: متاسفانه از لحاظ فرهنگی نیز دیدگاهی وجود دارد که مدرک دانشگاهی ارزش بالاتری از مدرک فنی و حرفه ای دارد و همین موضوع باعث شده تا استقبال پررنگی از دوره های مهارتی در جامعه صورت نگیرد.
وی ادامه داد: باید جامعه بپذیرد که حرفه آموزی نقش موثری در رفع مشکل اشتغال جوانان ایفا می کند و باید پذیرفت می توان با تغییر نگرش بسیاری از مشکلات را حل کرد.
استاندار قزوین افزود: سازمان فنی و حرفه ای با محدودیت تجهیزات و امکانات به آموزش جوانان اشتغال دارد درحالی که بسیاری از تجهیزات و امکانات دولتی در دستگاه های دیگر بدون استفاده خاک می خورد بنابراین باید زمینه را برای بهره برداری این نوع نهادهای آموزشی فراهم کرد.

**آموزش های موازی کمر فنی و حرفه ای را شکسته است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه آموزش های موازی و ورود دستگاه های دیگر به حوزه آموزش قامت ما را خم کرده و همچنین اجازه نمی دهد بخش خصوصی قامت راست کند.
منصور جلیلوند افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای تلاش می کند براساس استانداردهای بین المللی و کیفی سازی به امر آموزش اقدام کند اما ورود موسسات دیگر با هزینه و کیفیت پایین تر خسارت جبران ناپذیری وارد می کند و امیدواریم مسئولان ارشد استان نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم به روزرسانی آموزشهای این سازمان گفت: با توجه به تغییرات کسب و کار و جامعه کارهای جدیدی را در دست اجرا داریم و 54 قراداد جدید با برای برگزاری دوره های آموزشی جدید متناسب منعقد کرده ایم.
جلیلوند خاطر نشان کرد: هرچند در برگزاری دوره های آموزشی به منظور گسترش تعداد مهارت آموزان به آمار کمی توجه داریم ولی از پرداختن به کیفیت در برگزاری دوره های آموزشی نیز غافل نمی شویم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قزوین افزود: در برگزاری دوره های آموزشی کیفی سازی را مد نظر قرار داده ایم و تلاش می کنیم با نیازسنجی در بخش های صنعت و کشاورزی نسبت به برگزاری دوره های مختلف از قبیل مقابله با کم آبی، پرورش قارچ و اصلاح روش های کشت به اشتغال پایدار دست یابیم.
وی افزود: به روز رسانی تجهیزات و امکانات آموزشگاه های استان را در دستور کار قرار داده ایم و در همین راستا 10 دستگاه خودرو را در سطح استان حتی در دورترین مراکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرستان های آوج و بوئین زهرا توزیع کردیم.
این مسئول گفت: با توجه به مضایق و کمبود اعتبارات دولتی نمی توان انتظار داشت که تمامی تجهیزات و امکانات مورد نظر کارگاه های آموزشی در کوتاه ترین فرصت فراهم شوند ولی انتظار داریم سایر دستگاه های دارای امکانات و تجهیزات به سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این زمینه کمک کنند.
وی همچنین گفت: سازمان فنی و حرفه ای به هم افزایی میان دستگاهها اعتقاد دارد و به همین دلیل با ارائه آموزش های مهارتی به کمک آموزش و پرورش شتافته و در طرح تابستانه خود زمینه ورود دانش آموزان به کارگاه های مهارت آموزی را فراهم آورده است.
جلیلوند افزود: سازمان فنی و حرفه ای استان با برگزاری دوره های آموزشی مختلف مانند طرح ایران مهارت پیشرفت های بسیار خوبی داشته و با عملکرد بالای 100 درصدی خود برای تهیه تجهیزات و اعتبارات از محل ملی اقدام می کند.

**جلوی فعالیت موسسه های غیرمجاز فنی و حرفه ای گرفته شود
رئیس کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نزدیک به 200 آموزشگاه بخش خصوصی در سطح استان در پنج انجمن آموزشگاه های مراقبت زیبایی،طراحی دوخت،کامپیوتر و حسابداری،صنایع دستی و گردشگری و فنی مشغول فعالیت هستند.
سید یوسف موسویان ادامه داد: متاسفانه تهدید جدی این آموزشگاه ها که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده اند فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز زیر نظر برخی از نهادهای دولتی است.
وی افزود: تنها متولی برگزاری دوره های آموزش فنی سازمان فنی و حرفه ای است اما برخی از نهادها و موسسات مانند جهاد دانشگاهی،کانون های فرهنگی و تربیتی، آموزش و پرورش،فرهنگ سراهای وابسته به شهرداری،خانه کارگر و دیگر ارگان ها به برگزاری دوره های فنی و حرفه ای اقدام می کنند.
موسویان خاطر نشان کرد: متاسفانه این موسسات با یک پنجم قیمت و کیفیت فاقد مجوز قانونی به برگزاری دوره های فنی در تابستان که بیشترین میزان مراجعه برای کارآموزی را دارد اقدام می کنند و هم به اعتبار و هم به سرمایه بخش خصوصی لطمه می زنند.
وی همچنین گفت: امیدواریم مسئولان برای جلوگیری از فعالیت این موسسات غیر مجاز آموزشی و مداخله در کار فنی و حرفه ای وارد عمل شده و مانع خرد شدن سرمایه گذار بخش خصوصی شوند.

** بیش از 14 هزار نفر پارسال در قزوین آموزش مهارتی دیدند
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فنی و حرفه ای قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال قبل بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر ساعت در استان آموزش های فنی و حرفه ای برگزار شد و در سال جاری نیز سیاست گذاری برای رسیدن به این میزان آموزش انجام شده است.
ساسان حاتمی افزود: 58 کارگاه مهارت آموزی ثابت و سیار دولتی و 200 کارگاه خصوصی در استان وجود دارد که تنها کارگاه های خصوصی استان در سال گذشته 2 میلون نفر ساعت آموزش را در رشته های مختلف فنی برگزار کردند.
این مسئول با بیان اینکه در پادگان های استان نیز سال قبل یک هزار و 122 نفر آموزش های مهارتی را پشت سر گذاشتند،اضافه کرد: تعداد کارآموزان فنی و حرفه ای استان سالانه به جز سربازان که حدود چهار یا پنج هزار نفر هستند به هفت هزار نفر می رسد که در 2 بخش کارگاه های خصوصی و دولتی آموزش می بینند.
وی ادامه داد: در اکثر مراکز فنی و حرفه ای استان مشکل کمبود کارآموز نداریم ولی در مراکز دور افتاده استان ممکن است این مشکل به چشم آید.
حاتمی افزود: تلاش می کنیم دوره های فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار تغییر دهیم تا هم از ریزش کارآموزان جلوگیری کرده و هم بتوانیم دوره های آموزشی مفید برای اشتغال جوانان جویای کار برگزار نمائیم.
وی همچنین گفت: در سال گذشته پنج هزار و 407 زن و 9 هزار و 370 مرد و در مجموع 14 هزار و 777 نفر در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای استان شرکت کرده اند.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فنی و حرفه ای قزوین گفت: متاسفانه با ترویج مدرک گرایی اشتیاق جوانان نسبت به شرکت در دوره های مهارت آموزی کاسته شده است و امیدواریم سیاست گذاری های استان به گونه ای باشد که جوانان به دوره های مهارتی نگاه متفاوتی داشته باشند.
حاتمی افزود: متاسفانه با ریزش زیاد داوطلبان دوره های مهارت آموزی مواجه هستیم و اگر عزم استانی برای توسعه آموزش ها و الزام واحدهای صنعتی برای به کارگیری نیروهای دوره دیده وجود نداشته باشد قطعا کارآفرینی و مهارت های فنی و حرفه ای نیز رنگ خواهد باخت.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.