مجید قزوینیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می شود ضمن اینکه گل های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام ها بسیار خوش خوراک است.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ابهر تصریح کرد: کاشت، داشت و برداشت این محصول با ماشین آلات مرسوم گندم انجام می شود و نیاز به لوازم و تجهیزات خاصی ندارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: از مهمترین مزیت های این گیاه حاصلخیز شدن خاک زراعی بعد ازکشت آن، خرید تضمینی محصول توسط دولت، چند منظوره بودن گیاه گلرنگ، هزینه تولید پایین، نیاز آبی بسیار کم و مقاومت نسبت به تنش های محیطی به خصوص گرما و خشکی است.
قزوینیان ابراز کرد: کشت این گیاه در اسفند ماه آغاز و برداشت آن توسط کمباین مخصوص غلات انجام و از اواخر مرداد ماه برداشت آن از مزارع آغاز می شود.
وی تاکید کرد: کشاورزان جهت کسب اطلاعات بیشتر برای کاشت این محصول می توانند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابهر و اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابهررود، هیدج و صائین قلعه مراجعه کنند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ابهر بیان کرد: بالاترین رکورد تولید گلرنگ در استان زنجان مربوط به کشاورز روستای قفس آباد ابهر با متوسط عملکرد 1200 کیلوگرم در هکتار بوده در حالی که ‌در شرایط معمول متوسط عملکرد گلرنگ در هکتار 500 کیلوگرم است و پیش بینی می شود امسال حدود 200 تن گلرنگ از مزارع این شهرستان برداشت شود.
به گزارش ایرنا، گلرنگ گیاهی است که بومی ایران است و از زمان های قدیم در شهرستان ابهر کشت می شد و کشاورزان آن را با نام کافشه یا به اصطلاح محلی فتیرگلو و گرده گلو می نامند.
7324/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.