احمد خداوردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل آب در این استان در 2 بخش آشامیدنی و کشاورزی به خصوص در روستاها مشهود است.
وی یادآورشد: سال گذشته بیش از 10 درصد اعتبار در اختیار این استان برای افزایش بازدهی چاه های آب آشامیدنی هزینه شد.
خداوردی اظهار کرد: 120 میلیارد ریال سال گذشته برای انسداد چاه های غیر مجازی که از سال های گذشته به ویژه در دشت های ممنوعه زنجان، ابهر و خرمدره وجود داشت، هزینه شد.
معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: یکی از اقداماتی که برای افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی اجرا شد، استفاده درست از آب پمپاژ شده هر چاه بود.
وی خاطرنشان کرد: پمپی که برای هر هکتار زمین برای آبیاری تحت فشار به کار گرفته می شود، می تواند 20 برابر آن زمین را تحت پوشش قرار دهد.
خداوردی ادامه داد: از سوی دیگر برای نخستین بار در استان زنجان تلاش شد تا برق مصرفی هر پمپ جدید کنترل شود چرا که به هر اندازه که انرژی برق مصرف شود، به همان میزان هم آب می توان برداشت کرد.
معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: از سوی دیگر در روستاها، چاه های آب کشاورزی که با فشار مورد استفاده قرار می گیرد، چاه آب آشامیدنی هم افت سطح پیدا می کند و تا 2 ماه روستاییان با مشکل مواجه هستند.
وی با بیان اینکه بازسازی و ارتقای سطح سفره چاه 2 ماه زمان نیاز دارد، اضافه کرد: برای رفع این مشکل، طرح های آبخیزداری با کمک اداره کل منابع طبیعی و شرکت آب و فاضلاب روستایی اجرا می شود.
خداوردی تاکید کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری آب های سطحی غیر قابل برداشت به سفره های زیر زمینی تزریق می شود و برای اجرای درست و کامل آن همکاری روستاییان مورد نیاز است.
معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به مصوبه هیات وزیران در زنجان مبنی بر اجرای 25 هزار هکتار آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند و در صورت تخصص اعتبار هشت هزار هکتار باقی مانده هم تا پایان سال به اتمام می رسد.
زنجان 923 روستا دارد و 90 درصد منابع آبی استان زنجان در بخش کشاورزی هزینه می شود و 821 هزار و 866 هکتار از مساحت زنجان زیر کشت محصولات زراعی و باغی است.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.