به گزارش ایرنا، اتفاقی که تخصیص 150 میلیون دلار اعتباری که در قانون بودجه برای بیابانزدایی از طریق صندوق توسعه ملی را دچار ابهام کرد از این قرار بود که این اعتبار در لایحه مجلس شورای اسلامی به کل کشور اختصاص پیدا کرد در حالی که در متن نهایی قانون بودجه (مصوبه شورای نگهبان) این مبلغ فقط از آن خوزستان شد.
حالا لب های تشنه و چهره خاک گرفته کرمان که علاوه بر تحمل خشکسالی های 20 ساله اخیر خود، استانی خشک و بیابانی است و میانگین بارش باران در این استان در ترسالی ها از 120 میلیمتر تجاوز نمی کند در انتظار اختصاص بودجه ای برای اجرای طرح مالچ پاشی است تا شاید شب و روزهای ناسالمش به حداقل برسد و زمین کویریش دوباره رقص ستاره ها را از پس هوایی بی غبار به تماشا بنشیند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تاکید بر اینکه مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در استان خوزستان 700 هزار هکتار است گفت: کرمان بیشترین مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی را دارد اما بخش عمده ای از گرد و غبار این استان و برخی شهرستانهای کرمان از کانون های داخلی است و منشا داخلی دارد.
محمدمهدی رجبی زاده اظهار داشت: میانگین بارندگی بر اساس میانگین دراز مدت در استان کرمان 125 میلیمتر است در حالی که این مقدار در کشور 240 میلیمتر گزارش شده لذا کرمان نصف میانگین بارندگی کشور را دارد.
وی افزود: سال گذشته 22 و نیم میلیارد تومان در بخش بیابانزدایی کرمان هزینه شده و دولت حدود 26 میلیارد تومان نیز به منظور تامین مالچ مورد نیاز برخی مناطق استان کرمان در نظر گرفت که تامین شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکید کرد: دولت سال گذشته در بخش بیابانزادیی این استان جمعا حدود 50 میلیارد تومان هزینه کرده و امسال نیز سه هزار هکتار از اراضی بیابانی شرق کرمان با 36 میلیارد تومان ارزش ریالی که در قانون بودجه تامین شده مالچ پاشی خواهد شد.
وی تاکید کرد: 150 میلیون دلار اعتبار در قانون بودجه برای بیابانزدایی از طریق صندوق توسعه ملی در لایحه مجلس شورای اسلامی به کل کشور اختصاص پیدا کرد در حالی که در متن نهایی قانون بودجه (مصوبه شورای نگهبان) این مبلغ فقط از آن خوزستان شد.
وی اظهار داشت: عملیات مالچ پاشی از مهر سال جاری در کرمان آغاز می شود و هزینه حمل و پاشش مالچ در این استان حدود 10 میلیارد تومان برآورد شده که اکنون این اعتبار تامین نشده است.
وی گفت: این مهم از طریق سازمان جنگلها و نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی پیگیری شد تا هزینه مالچ پاشی در شرق استان کرمان تامین شود.
رجبی زاده تاکید کرد: اگر هزینه مالچ پاشی در استان کرمان تامین نشود این اقدام انجام نمی شود در حالی که هزینه تهیه مالچ تامین شده است.
وی از مسئولان، نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و رسانه ها خواست در راستای تحقق این حق مردم محروم شرق استان، اداره کل منابع طبیعی استان کرمان را یاری کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه سال جاری اتفاق بسیار بزرگی در قانون بودجه رخ داد گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی موافقت کردند از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 250 میلیون دلار به امر آبخیزداری در کشور اختصاص داده شود.
وی تاکید کرد: 20 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تاکنون به بخش آبخیزداری کرمان اختصاص یافته در حالی که سال گذشته کل اعتبار آبخیزداری در این استان حدود 6 میلیارد تومان بود که اتفاق خوبی در بخش بیابانزدایی است.
رجبی زاده گفت: از 430 هزار هکتار کانون های حساس به فرسایش بادی حدود 253 هزار هکتار معادل 60 درصد در شرق استان کرمان است.
وی تصریح کرد: بیش از پنج هزار هکتار اراضی مستعد مالچ پاشی در شرق استان کرمان شناسایی و سال قبل 2 هزار و 500 هکتار مالچ پاشی انجام شده و حدود بیش از نصف این مقدار باقی مانده است.
وی اظهار کرد: سازمان ملل روز 17 ژون مصادف با 27 خرداد را به عنوان روز جهانی مقابله با بیابانزایی نامگذاری کرده و شعار امسال این روز با عنوان 'سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیا آن سرمایه گذاری کنیم' اعلام شده است.
وی بیابانزایی را یکی از عوامل اصلی تخریب سرزمین عنوان کرد و گفت: این پدیده برای برخی از کشورها زیاد ملموس نیست اما در ایران که میانگین بارش حدود 240 میلیمتر و در کرمان که120 میلمتر در ترسالی ها است کمبود بارش در رویش پوشش گیاهی تاثیر بسزایی داشته و وزش باد و هجوم شن های روان را به همراه دارد.
وی افزود: 32 میلیون هکتار عرصه های بیابانی در کشور وجود دارد که استان کرمان 20 درصد عرصه های بیابانی کشور را به خود اختصاص داده و 4.7 دهم میلیون هکتار حدود 70 درصد از این مقدار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
وی ادامه داد: استان کرمان حدود هفت برابر خوزستان مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی دارد.
وی بر حفظ منابع طبیعی و اقلیم استان کرمان تاکید و تصریح کرد: برای ایجاد امنیت زیستی در سطح 430 هزار هکتار از کانون های حساس به فرسایش بادی باید حداقل در سطح یک میلیون و 300 هزار هکتار از عرصه های حساس به فرسایش بادی عملیات های مختلف احیایی و یا مدیریتی انجام شود و تاکنون در سطح 300 هزار هکتار عملیات های مختلف انجام شده است.
وی ادامه داد: حداقل باید در سطح 900 هزار هکتار از اراضی استان کرمان عملیات های احیایی و مدیریتی در عرصه های حساس به فرسایش بادی انجام شود.
وی نبود تعادل دام و مرتع را در استان کرمان یکی از عوامل بیابانزایی عنوان و اظهار کرد: حدود 2 تا 2 نیم برابر ظرفیت مراتع استان، دام در کرمان وجود دارد.
وی تاکید کرد: حدود 12 درصد از اراضی کشاورزی رها شده در بیابانزایی استان کرمان نقش دارد و 22 درصد از عوامل بیابانزایی به برداشت های بی رویه از سفرهای زیر زمینی اختصاص دارد.
رجبی زاده افزود: حدود یک میلیون هتکار جنگل طبیعی در کرمان وجود دارد و حدود 550 هزار هکتار از جنگل های این استان به دلیل کمی بارش در حال از بین رفتن است.
وی اظهار داشت: حدود هفت درصد فعالیت های عمرانی و عمدتا معدنکاری در استان کرمان موجب بیابانزایی شده است.
وی تاکید کرد: حدود 70 درصد گرد و غبار شهر کرمان منشا داخلی دارد و نشات گرفته از
از معادن و اراضی کشاورزی است که در شمال و شمال غرب کرمان در حال فعالیت هستند یا از روند فعالیت خارج شده است.
رجبی زاده بیان کرد: 32 میلیون هکتار از اراضی کشور و 6 و نیم میلیون هکتار از اراضی این استان بیابانی است.
وی اظهار داشت: 20 درصد بیابان های کشور در استان کرمان واقع است و 72 درصد از عرصه های بیابانی استان کرمان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: بهره برداری از منابع آبی، منابع طبیعی و غیره در اقلیم های خشک و فراخشک باید سازگار با اقلیم و به گونه ای باشد که تعادل زیست محیطی حفظ شود.
وی با اشاره به تخریب های زیست محیطی و برداشت های بی رویه از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی طی 40 سال گذشته گفت: تعادل بهره برداری از منابع در استان کرمان و کشور بهم خورده است.
وی با بیان اینکه بحران های تغییر اقلیم که جهان را در بر گرفته، کشور ایران و کرمان را نیز متاثر کرده است ادامه داد: این مهم موجب شده برخی از پارامترهای اقلیمی تغییر کند و تاثیرش در محیط زیست نمودار شود.
رجبی زاده افزود: در استان کرمان با پدیده کمی بارش مواجه هستیم که نتیجه آن و تشدید بروز پدیده گرد و غبار است.
وی تاکید کرد: در سال زراعی 96 تا 97 تاکنون 38.5 میلیمتر بارندگی را در استان کرمان شاهد بوده ایم که این مقدار نسبت به سال زراعی قبل که میانگین بارندگی 133 میلیمتر بوده 71 درصد کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: کاهش بارندگی، رویش و زادآوری گیاهان مرتعی را کاهش می دهد در نتیجه خاک از نظر غنای پوشش ضعیف و عاری از پوشش گیاهی می شود لذا با وزش باد، گرد و غبار در هوا مشاهده می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار کرد: حدود 30 درصد پدیده گرد و غبار در این استان و سایر نقاط کشور ناشی از تخریب های بشری و بهره برداری بی رویه از منابع آبی و حدود 70 درصد این مقدار ناشی از پدیده های اقلیمی است.
وی تاکید کرد: با شرایط کمبود بارش ها در کرمان در آینده تعداد روزهای غبار آلود بیش از مقدار کنونی خواهد بود.
رجبی زاده گفت: البته برای حفاظت از کانون های زیستی باید عملیات حفاظتی، احیا منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب و بهره برداری بی رویه از منابع در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان حدود 50 سال فعالیت های مقابله ای با پدیده بیابانزایی را در دستور کار خود دارد و در همین راستا سال گذشته پنج هزار هکتار عملیات نهال کاری در این استان انجام شده که حدود 2 هزار هکتار از این مقدار در شرق استان بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: 2 هزار و 500 هکتار اراضی شنزار طی سال گذشته در شهرستانهای ریگان و نرماشیر مالچ پاشی شده است.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان حافظ منابع طبیعی تمام تلاش خود را با امکانات و اعتبارات موجود برای حفظ عرصه های منابع طبیعی انجام می دهد.
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزاری استان کرمان نیز گفت: با توجه به شرایط بیابانی استان فعالیت های بیابانزدایی از 50 سال گذشته در کرمان آغاز شده است.
مجید نظری افزود: سال 96 به جرات یکی از شاخص ترین سالهای فعالیت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در بخش بیابانزدایی از نظر کیفی و کمی بود.
وی اظهار کرد: حدود 50 میلیارد تومان اعتبار در بخش بیابانزدایی از محل اعتبارات ملی در سطح هزار و 810 هکتار در قالب پروژه نهال کاری و مالچ پاشی در استان کرمان انجام شده است.
نظری ادامه داد: پروزه مالچ پاشی در ریگان بعد از 12 سال در سال 96 در سطح 2 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شد.
وی تاکید کرد: کنترل هرزآب در سطح 11 هزار و 300 هکتار و اجرای طرح انحصاری تله رسوب گیر در استان کرمان توسط کارشناسان بخش بیابان این استان ابداع و در 141 کیلومتر از اراضی بیابانی در شهرستانهای شرقی استان انجام شد.
وی تاکید کرد: احداث بادشکن غیر زنده در سطح 30 هکتار از اراضی استان کرمان انجام شده است و در صورت تاثیرگذاری به سطوح گسترده تری تعمیم داده خواهد شد.
وی اظهار کرد: یکی از کارهای شاخص 2 سال گذشته تهیه 2 طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار در شهرستانهای شرقی با زمانبندی چهار ساله است.
وی گفت: در 12 شهرستان دیگر استان کرمان نیز طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار با 72 میلیارد تومان اعتبار و برنامه ریزی پنج ساله اجرا شد.
گزارش از: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.