حسن عزیزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در قیام 15 خرداد سال 42 ماموران رژیم شاه به مدرسه فیضیه قم حمله بردند و بر این اساس امام خمینی (ره)در 13 خرداد 42 و طی سخنرانی، حمله رژیم به این مکان را به واقعه کربلا تشبیه کرد و رژیم شاه را دست نشانده اسرائیل خواند.
وی اظهار کرد: پس از این سخنرانی در 15 خرداد، امام خمینی دستگیر شدند و از به بدنبال دستگیری ایشان اعتراضات و قیام گسترده ای در اغلب شهرهای ایران برپا شد و شعارهایی بر ضد شاه و حمایت از ایشان سر دادند.
عزیزی افزود: باید از این قیام به عنوان نقطه عطف و عزیمت حرکت در راستای شکل گیری حتمی انقلاب اسلامی در سال 57یاد کرد و علاوه بر آن یکی از عوامل شتابزای در تحولات انقلابی بود، چرا که این عوامل با ظاهر ساختن ناتوانی رژیم و نظام سیاسی و تنزل در انحصاران آن بر قوه قهریه و نظامی و وقوع انقلاب اسلامی را شتاب بیشتری داد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: پس قیام 15 خرداد سال 42، مخالفان و انقلابیون از دولت پهلوی برای تغییر و اصلاحات ناامید شده و مقابله با رژیم شاه و حذف آن را سرلوحه کار انقلابی خود قراردادند و این قیام زمینه مشروعیت و مقبولیت زدایی و تنزل پایگاه اجتماعی حکومت پهلوی را فراهم و منجر به تقویت روحیه انقلابیون و اتحاد هرچه بیشتر انها شد.
وی بیان کرد: از دل قیام 15 خرداد سال 42، رهبری امام خمینی (ره) و ماهیت اسلامی و مذهبی انقلاب و اتحاد مردم و روحانیت در راستای شکل گیری انقلاب اسلامی قرار گرفت.
عزیزی خاطر نشان کرد: این واقعه تاریخی گروههای سیاسی چپ و غیر مذهبی در مسیر مبارزه به حاشیه رفته و همچنان قدرتهای بیگانه از نگاه انقلابیون طرد شدند و به نوعی بازگشت به خویشتن در چارچوب ارزش های اسللامی در باور انقلابیون و مخالفان نقش بست.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.