محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و مهمترین راه انتقال آن از طریق کنه از دام آلوده به سالم و تماس انسان با بافت های آلوده دام است.
وی با بیان اینکه این بیماری در ظاهر هیچ علامت و نشانه ای برای تشخیص ندارد، یادآوری کرد: زمانیکه دامی آلوده به ویروس بیماری تب کریمه کنگو کشتار شود این بیماری وارد چرخه مصرف می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با شروع فصل گرما فعالیت کنه ها در جایگاه های نگهداری دام در مراکز صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی نیز آغاز می شود که مهمترین عامل انتقال این بیماری است.
حاج کاظمی با تاکید بر اینکه دامداران نسبت به سمپاشی جایگاه های دام به صورت ماهانه اقدام کنند، یادآوری کرد: علاوه بر فعالیت کنه در این مکان ها، کنه هایی در فضاهای باز روی نوک علوفه وجود دارد که منتظر انسان یا دامی است که به محض رد شدن اقدام به گزش کند، ممکن است این کنه آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد و دام و انسان سالم را آلوده به این بیماری کند.
وی متذکر شد: در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری شود چرا که این مساله موجب انتشار بیماری در بین دام ها و افراد سالم می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: کنه ای که از دام آلوده تغذیه کرده، می تواند ویروس آن را در خود حفظ و به دام های یا انسان سالم منتقل کند، این موارد در کشتار دام و شیر دوشی از آن بدون رعایت موارد بهداشتی منتقل می شود.
حاج کاظمی تاکید کرد: نباید دامی خارج از کشتارگاه کشتار شود چرا که دام هایی که در کشتارگاه ها زیر نظر ناظران بهداشتی کشتار می شوند، لاشه 24 ساعت در سردخانه به منظور خنثی شدن بیمارهای احتمالی نگهداری و پس از سالم سازی وارد چرخه مصرف می شود.
وی اظهارکرد: مصرف کنندگان گوشت قرمز نیز باید این فرآورده خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبری که روی آن برچسب دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار درج شده است، تهیه کنند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان، ازهمه مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی خواست در صورت مشاهده هر گونه ذبح خارج از کشتارگاه، عرضه لاشه خارج از مراکز عرضه مجاز و یا هر گونه موارد غیربهداشتی مورد را با شماره 1512 دامپزشکی در سطح استان زنجان برای رسیدگی اطلاع دهند.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.