حسن هاشم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خرید شیر خام از سوپرمارکت ها و واحدهای لبنیات سنتی به صورت فله و حجمی به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب مانند یخچال‌های نگهداری و سردخانه، احتمال ابتلا به بیماری تب مالت را افزایش می دهد.
وی، با توصیه به خرید شیرخام از واحدهای مجاز فروش لبنیات در استان سمنان، گفت: با توجه به انجام آزمایش های مختلف در مراکز مورد تایید بهداشتی، شهروندان باید شیر خام را از مراکز معتبر مورد تایید خریداری کنند.
هاشم زاده خاطرنشان کرد: تا کنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان سمنان مشاهده نشده و بیش از 50 درصد نیروهای دولتی دامپزشکی استان سمنان برای مقابله با این بیماری در حال انجام خدمت هستند.
وی، با اشاره به آموزش دامداران به ویژه در مناطق روستایی برای مقابله و پیشگیری از تب کریمه کنگو، خاطرنشان کرد: از 2 ماه گذشته مبارزه با انگل های خارجی برای دام های عشایر استان سمنان اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: ساماندهی و کنترل فرآوری گوشتی و کشتار گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی، راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس خون و مواد آلوده دامی که دچار عفونت خونی شده‌اند بر شمرد و گفت: قصابان از دستکش در هنگام کشتار استفاده کنند و دامداران در پرهیز از تماس مستقیم با این حشره توجه لازم را داشته باشند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت: با هدف رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری واگیر از دام به انسان، به شهروندان توصیه می شود گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه های مجاز تهیه و گوشت تازه را 24 ساعت و جگر را 72 ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده کنند.
بیش از 170 مراکز خرید شیر خام بهداشتی در استان سمنان فعال است.
بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که برای جلوگیری از انتقال آن باید نکات بهداشتی در دامداری‌ها، کشتارگاه ها و مراکز عرضه رعایت شود و شرایط مربوط به نگهداری از مواد پروتئینی، از سوی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.
7344/6013 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.