به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، شهرام طهماسبی شامگاه دوشنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان خدابنده، افزود: وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فقط تخصیص بودجه نیست بلکه فقط گوشه ای از وظایف متعدد سازمان از جمله توسعه مدیریت و سرمایه های انسانی، سازماندهی نظام فنی و اجرایی، نظارت بر پروژه های عمرانی، برنامه ریزی برای نظام مدیریت استان، نیازسنجی برای برنامه های توسعه، رصد و ارزیابی عملکرد دستگاه ها همچنین تدوین برنامه آمایش استان و نظارت بر اجرای آن است.
وی اظهار کرد: بیشتر مدیران و کارشناسان، تلقی درستی از توسعه ندارند و از منظر آنان تکنولوژی به معنی توسعه است.
طهماسبی یادآورشد: در حالی که می توان بدون تغییر و پیشرفتی در فرهنگ، در نگرش فردی و اجتماعی و تفکر علمی و راهبردی از جدیدترین تکنولوژی های روز استفاده کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: توسعه تغییری است که باید در باورها و نگاه به اقتصاد، مسائل و مشکلات جامعه و نیازهای انسان که متناسب با تکنولوژی تغییر می کند، حاصل شود، به عبارت دیگر، این انسان و تفکر آن است که باید توسعه یابد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که دیدگاه های افراد جامعه در این راستا تغییر کند، می توانیم شاهد حرکت آن جامعه در مسیر توسعه و پیشرفت باشیم.
طهماسبی افزود: برای دستیابی به توسعه باید به دنبال آموزش و ارتقای مهارت های خود باشیم، این نخستین و اساسی ترین اقدامی است که باید توسط یک مدیر در هر نقطه جغرافیایی انجام شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در صورتی که دانش و باور ما در مسیر توسعه قرار گیرد، می آموزیم که از ظرفیت خود در مسیر توسعه و پیشرفت شهر، استان و کشور استفاده کنیم.
طهماسبی با تأکید بر اینکه حرکت های جمعی بسیار موثرتر از حرکت های فردی است، ادامه داد: توسعه به صورت فردی حاصل نمی شود بلکه یک حرکت جمعی است.
وی تاکید کرد: باید تلاش کرد صرف نظر از زبان، مذهب و تفکرات جناحی، به یکدیگر احترام گذاشت، تقسیم وظایف کرد و کار خود را به درستی انجام داد تا بتوان با کار جمعی و تفکر سیستمی، زمینه توسعه و پیشرفت سیستمی را که جزئی از آن هستیم، فراهم ساخت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به وجود فضاهای مازاد اداری و استفاده غیربهره ورانه از برخی فضاها، گفت: به عنوان مثال، فضاهای ورزشی در اغلب دستگاه های اجرایی تنها در ساعات محدودی از هفته، مورد استفاده کارمندان آن ها قرار می گیرد، در حالی که بسیاری از دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور و حتی اقشار دیگر جامعه، نیازمند استفاده از این فضاها هستند.
وی یادآورشد: تکنیک های بسیاری برای خارج کردن واحدهای تولیدی از رکود و تعطیلی وجود دارد که آخرین مرحله، تزریق منابع و اعطای تسهیلات است و مشاوره علمی و تخصصی و شناسایی مشکلات این واحدها گامی بسیار مؤثرتر در جهت رونق آن ها به شمار می آید.
طهماسبی با بیان اینکه برخورد با برخی پدیده ها در حوزه های مختلف به شکل غیر اقتصادی و غیر بهره ور است، تصریح کرد: بسیاری از فرمت های مباحث آموزشی حوزه کشاورزی مربوط به بیش از 30 سال گذشته بوده و منسوخ شده است؛ باید شرایطی فراهم ساخت که مهندسان کشاورزی شریک کشاورزان و بهره برداران شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: مهندسان کشاورزی در این صورت با علم خود و با استفاده از تکنولوژی و روش های نوین و بدون فشار اضافی به آب و خاک، موجب افزایش محصولات و بهره وری بالاتر شوند و در نتیجه، هم کشاورز و هم مهندس متخصص می توانند از سود ایجاد شده استفاده کنند.
وی تاکید کرد: توسعه یک روستا منوط به ساختن راه نیست بلکه توسعه روستایی یعنی شکل گیری ساختار اقتصادی در روستاها.
طهماسبی با بیان اینکه می توان شرایط حضور استارت آپ ها را در روستاها نیز فراهم کرد، افزود: باید امکان تجارت، بازاریابی و تکمیل زنجیره های ارزش برای روستاییان فراهم شود به گونه ای که کشاورزی، تنها راه اشتغال آنها نباشد و با همکاری شرکت های دانش بنیان می توان انواع پروژه ها را با صرف بودجه کمتر و ارزش بیشتر به انجام رساند.
طهماسبی با بیان اینکه افزایش بودجه و منابع بدون تغییر رویکرد، تاثیری در حل مشکلات ندارد، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کار جدیدی در شهرستان خدابنده انجام دهیم، باید اتکای خود را به بودجه کم کنیم و ساختارهای جدیدی را در اقتصاد مد نظر قرار دهیم، ما باید بار دیگر، اقتصاد مقاومتی را شناسایی و عملیاتی کرده و مردمی کردن اقتصاد را جدی بگیریم.
بیشتر مشاغل شهرستان خدابنده مربوط به کشاورزی و دامپروری است و جمعیت آن به 164 هزار و 493 نفر می رسد که 65 هزار و 163 نفر آن شهری و مابقی روستایی به شمار می آید.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.