به گزارش ایرنا، اهدای عضو فرصتی ارزشمند و ماندگار برای بیماران نیازمندی که لحظه لحظه شمع زندگی شان رو به خاموشی است و هدیه عضو پیوندی می تواند حیاتی دیگر را برای آنان به ارمغان بیاورد.
همه روزه اخبار متعددی از اهدای عضو بیماران مرگ مغزی منتشر می شود و در این میان خانوادهای این بیماران لحظات نفس گیر بین عقل و احساس را تجربه می کنند که در نهایت نجات بیماران و رضایت به انجام این کار را انتخاب می کنند.
سال های گذشته کارها و اقدامات متعددی برای فرهنگ سازی اهدا عضو در کشورمان انجام گرفته و این مهم توانسته جان بیماران و افراد نیازمند را نجات دهد.
بر اساس اعلام مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، سالانه حدود سه هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور به دلیل نرسیدن به موقع عضو اهدایی، جان خود را از دست می دهند.
به گفته کتابون نجفی زاده، هر سال سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور وجود دارد که از این تعداد 2 هزار مورد آن به اهدا نمی رسد و حداقل 6هزار عضو مرگ مغزی که قابلیت اهدا دارد، به خاک سپرده می‌شوند.
به گفته این مسئول، هم اکنون 25 هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی بوده و روزانه بین هفت تا 10 نفر از این افراد بدلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند، درحالی که هر مورد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد.
علی مروتی اهل روستای شیوه شهر خرمدره از جمله خانواده هایی است که پس از تایید مرگ مغزی فرزند 25 ساله خود به اهدای عضو رضایت داده است.
وی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پسرم 25 سال داشت و به علت سقوط به مرگ مغزی دچار شد که پس مدتی تیم شناسایی اهدای عضو دانشگاه علوم زنجان برای رضایت گیری وارد عمل شدند.
مروتی ادامه داد: پس از صحبت با این تیم به این نتیجه رسیدم که اهدای عضو فرزندم می تواند جان بیماران نیازمند را نجات دهد و برای رضایت خدا به این کار خداپسندانه اقدام کردم.
وی اظهار کرد: هم اکنون پس از گذشت حدود یکسال از این واقعه تلخ از انجام این کار رضایت خاطر دارم چرا که با اهدای کلیه ها، کبد و قلب فرزندم زندگی چهار بیمار نیازمند نجات یافته و از این کار احساس خوبی دارم.
اکبری شهروند زنجانی نیز که سال گذشته در شرایطی بسیار ناگوار به اهدای عضو خواهر 45 ساله خود رضایت داده بود نیز در این ارتباط گفت: سال گذشته برادر بزرگ خود را در بر اثر سانحه ای از دست دادم که تنها سه روز از این واقعه می گذشت که خواهرم' فاطمه اکبری' در صحنه ای باور نکردنی ایست قلبی کرد و به مرگ مغزی دچار شد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم شناسایی مستقر در بیمارستان پس از ساعاتی برای اهدا عضو وارد عمل شدند که در نهایت این کار را برای رضایت خدا و از همه مهمتر نجات بیماران نیازمند انجام دادیم.
یک جراح مغز و اعصاب مرکز آموزشی درمانی آیت الله موسوی زنجان گفت: تایید مورد مرگ مغزی و اهدای عضو با توجه به زمان کوتاه آن، به 2 شیوه انجام می گیرد که از اهمیت زیادی برخوردار است.
احمد ایروانی افزود: در مرحله اول برای مورد مرگ مغزی معاینه بالینی توسط پزشک و با علائمی از قبیل گشاد بودن مردمک چشم بدون واکنش به نور، نبود تنفس خودبخودی و ضریب هوشی سه، مصرف نکردن داروهای بیهوش کننده و داروهای خاص و واکنش نداشتن به تحریکات انجام و تایید می شود.
وی اظهار کرد: درمرحله دوم نیز معیارهای پاراکلینیکی شامل تست های آتروپین و نوار مغز است که در نوار گرفته شده نیز نباید هیچ گونه فعالیت مغزی نشان داده شود و مجموع این معاینات به تایید مورد مرگ مغزی منجر می شود.
این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: زمان طلایی برای اهدا عضو بیمار مرگ مغزی در مدت 72 ساعت امکانپذیر بوده و بیش از این ساعت موفقیت پیوند برای بیمار نیازمند به مراتب کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: ارگان های بیمار مرگ مغزی باید بدون وجود عارضه یا بیماری سالم باشد، زیرا عضو آسیبب دیده برای پیوند مناسب نیست و این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.
ایروانی به خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگ سازی و امید بستگان بیمار مرگ مغزی برای بارگشت دوباره، اهدای عضو را با مشکلاتی مواجه می کند و در این میان ارتباط گیری نقش مهمی در تحقق این امر خداپسندانه دارد.
وی بیان کرد: در بیشتر موارد نیز مشاهده شده خانواده بیمار مرگ مغزی بدون درنگ به رضایت عضو فرزند خود اقدام یا از قبل به انجام این کار وصیت کرده است.
این جراح مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: تیم شناسایی موارد مرگ مغزی برای رضایت از خانواده های آنها به تخصص روانشناسانه و متبحری نیاز دارد که بتواند این کار مهم را با توجه بحرانی بودن وضعیت آنها به نحو مطلوب به سرانجام برساند.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان نیز در این باره گفت: در سال های گذشته کارهای بسیار خوبی برای نهادینه سازی فرهنگ اهدا عضو در استان انجام گرفته و این وضعیت حتی در مناطق روستایی نیز بسیار ملموس بوده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته آمار رضایت گیری از خانواده های مرگ مغزی در استان روند خوبی داشت بطوری که بیش از 40 ارگان و 70 مورد نسوج از این تعداد بیماران مرگ مغزی به نیازمندان اهدا شد.
رویا قهرمانی افزود: این واحد دانشگاهی با کارهای انجام گرفته توانست در زمینه رضایت از خانواده های مرگ مغزی و در بین دانشگاههای همسطح رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد.
این مسئول ادامه داد: استان در شاخص های اعلام شده و در برش منطقه ای عملکرد بسیار خوبی داشت و می توان گفت با همکاری تیم شناسایی مستقر در بیمارستانها 80 درصد از خانواده های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت دادند.
وی بیان کرد: عموم مردم به این موضوع توجه داشته باشند، هر مورد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.
قهرمانی افزود: اهدای عضو امری حیاتی محسوب می شود و در این میان کسب رضایت از اولیای فرد مرگ مغزی امری مهم مهم تر بوده، زیرا استفاده از ارگان های قابل استفاده در مدت کوتاهی امکانپذیر است.
وی اظهار کرد: قدم مهم در شناسایی موارد مرگ مغزی ارائه اموزش لازم به پرستاران است که در این راستا آموزش های لازم به گروههای هدف داده شده که این کار نتایج خوبی را رقم زده است.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان ادامه داد: آمارها نشان می دهد همکاری برخی خانواده های مورد مرگ مغزی برای اهدای عضو در استان بسیار رضایتبخش بوده و با تیم مستقر در مراکز بیمارستانی تعامل خوبی داشته اند.
وی خاطر نشان کرد: سالانه موارد زیادی در کشور به علت تصادف یا بیماریهای متعدد دیگر در کشور به مرگ مغزی به ثبت می رسد که اهدای عضو آنها می تواند حیات بخش نیازمندان باشد که این ظرفیت مغفول می ماند.
به گزارش ایرنا، 31 اردیبهشت در تقویم به نام اهدای عضو نام گذاری شده است تا یادآور یاد و نام آن هایی باشد که با اهدای عضو اگرچه در جمع ما نیستند اما یادشان همچنان باقی باشد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.