مسیح الله معصومی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خدمات شهرداری عموم مردم را در بر می گیرد و در صورتی که خواستار موفقیت است، باید مشارکت و حمایت شهروندان را جلب کند.
وی یادآور شد: شهرداری زنجان با همین اعتقاد، با برگزاری نشست ها و حضور در بین مردم از هر فرصتی برای شنیدن نظر و آرای شهروندان استفاده می کند.
معصومی اظهار کرد: با همین نگرش هم شهرداری از نقطه نظرات مردم در بخش های مدیریت، بودجه، نحوه بهره گیری از امکانات شهری، ترافیک و معماری زنجان بهره گرفته است.
شهردار زنجان گفت: یکی از مهمترین اهداف راه اندازی اتوبوس خدمت هم استفاده از نظر مردم بود؛ نه اینکه فقط در یک منطقه ظاهر و از مشکلات مردم مطلع شویم.
وی خاطر نشان کرد: بخش عمده هدف راه اندازی اتوبوس خدمت، برقراری ارتباط مستقیم و آسان میان مردم و مدیران شهرداری و دریافت نظرات آنان بود.
معصومی ادامه داد: از سوی دیگر، کانالی در فضای مجازی برای استفاده از گزارش های مردمی با دید پیشنهادی و انتقادی هم راه اندازی شده است که شهروندان می توانند تصاویر و گزارش های خود را از سطح شهر در خصوص مشکلات و خدمات موجود به چنین کانالی ارسال کنند.
شهردار زنجان گفت: به شخصه این گزارش ها را هر شب ارزیابی می کنم و به مدیران مربوطه ارجاع می دهد و این مسئول باید پاسخگو باشد.
وی سامانه فوریت های شهرداری با شماره تماس 137 را هم راه دیگر ارتباطی شهروندان با مسئولان شهری اعلام و تاکید کرد: این سامانه 24 ساعته فعال است و شهروندان می توانند گزارش های خود برای ورود شهرداری را به آن اطلاع رسانی کنند.
معصومی از بهره برداری مرکز کنترل ترافیک شهرداری در روزهای نخستین خرداد خبر داد و اضافه کرد: در این مرکز، نمایندگان پلیس راهنمایی و رانندگی، سامانه 137، اورژانس و آتش نشانی به شکل متمرکز مستقر هستند.
شهردار زنجان بر لزوم فرهنگ سازی در میان شهروندان برای استفاده درست از امکانات شهری تاکید کرد و گفت: به هر میزان که فرهنگ استفاده صحیح از امکانات و فضاهای شهری در میان مردم نهادیه شود و بتوان مردم را برای اجرای برنامه های مورد نظر شهرداری ترغیب کرد، به همان میزان می توان بازگشت اقتصادی شهر را افزایش داد.
وی افزود: پرداخت به موقع عوارض به حتم به مدیریت شهری در اجرای پروژه های مربوط به امور شهر کمک شایانی می کند.
معصومی به برنامه شهرداری برای راه اندازی سراها و فضاهای محله در دل محله های شهر اشاره و یادآوری کرد: این سراها با محوریت مردم ایجاد می شود، مطالعات آن انجام شده و شیوه نامه اجرای آن منتظر تصویب در شورای اسلامی شهر است.
شهردار زنجان اظهار کرد: در صورت ایجاد چنین فضاها و سراهایی، علاوه بر آنکه در جلب مشارکت مردم در محله ها موثر است، شهروندان می توانند از آن برای انجام کارهای فرهنگی هم استفاده کنند.
وی ارتباط موثر با شهروندان وجلب مشارکت آنان را در افزایش رضایت مردم موثر خواند و خاطرنشان کرد: در مورد اتوبوس خدمت هم نخست تصور بر این بود که چنین برنامه ای پاسخگو نخواهد بود اما پس از استقرار مدیران در محل ها و دسترسی آسان مردم به مسئولان، حتی حوزه های سیما و منظر شهری هم متفاوت و شهروندان راضی تر شده اند.
معصومی به فعالیت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: شهروندان در پروژه های عمرانی شهر هم می توانند متناسب با وسع و تمایل خود در قالب سرمایه گذاری یا اقدامات خیریه همکاری و مشارکت داشته باشند.
شهردار زنجان با بیان اینکه شهرداری به دنبال این است که هر یک از شهروندان این شهر متناسب با وسع مالی در توسعه فضاهیا شهری مشارکت داشته باشند، گفت: قصد داریم واحدی به نام خیریه در دل همین سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی راه اندازی کنیم و از کمک های خیری مردم بهره بگیریم.
وی تصریح کرد: گاه شهرداری در ذهن مردم چنین به نظر می رسد که یک نهاد دریافت کننده پول است، در حالی که شهرداری یک نهاد غیر دولتی و فاقد هر بودجه ای است و اداره و تامین هزینه های مدیریت شهر، نیازمند تامین اعتبار است.
معصومی تاکید کرد: تمام اقداماتی که در سطح شهر برای راحتی و خدمت رسانی به شهروندان انجام می گیرد، هزینه بر است و این اعتبار مورد نیاز باید از محلی به نام عوارض یا پرداخت های مردمی تامین شود.
شهردار زنجان بر لزوم شفاف سازی تمام اقدامات و ارائه خدمات بهینه تاکید کرد و گفت: مردم باید متوجه شوند هزینه ای که شهرداری دریافت می کند، خرج خود شهر می شود در حالی که با بی اعتمادی موجود در این شهر، تصور بر این بوده که این هزینه ها از بین می رود.
وی خواستار اعتماد مردم به شهرداری و مشارکت آنان در اجرای طرح های شهری شد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.