پروانه سلحشوری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ازدواج دختران در سن زیر 15 سال مشکلات متعددی دارد و حتی جدایی و بیوه شدن معضلات را به مراتب افزایش می دهد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اظهار کرد: بر این اساس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بنا بر اهمیت وارد این موضوع شد، زیرا ازدواج دختران زیر 15سال آسیب های مختلفی آنها را تهدید می کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: آمار بیانگر آن است که دو سوم ازدواج ها در سنین کودکی شانس ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه سرطان دهانه رحم در بزرگسالی را به مراتب افزایش می دهد.
وی بیان کرد: ازدواج دختران در سنین پایین موجب می شود به طور ناگهانی وارد زندگی بزرگسالی شده و در این میان از آموزش و مهارت های لازم زندگی نیز برخوردار نشوند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخالفان بر این موضوع نقد وارد می کنند که هم اکنون سن ازدواج در کشور افزایش یافته و بجای پرداختن به ازدواج های بسیار پایین، باید برای این معضل راهکارهای لازم اندیشیده شود.
وی یادآوری کرد: این در حالی است که ازدواج دختران در سنین پایین و افزایش سن ازدواج 2 مقوله متفاوت بشمار می رود و هر 2 موضوع نیز از ابعاد مختلف نگران کننده است.
سلحشوری ادامه داد: در سال گذشته بیشترین آمار طلاق تاریخ کشور به تعداد 175 هزار واقعه به ثبت رسید و بروز این مساله در سنین بسیار پایین تر تبعات ناخوشایندی را به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: عوامل متعددی در بروز ازدواج دختران در سنین پایین از قبیل مسائل اقتصادی و فقر دخالت دارد، و بررسی ها نشان می دهد این وضعیت در روستاها نمود بیشتری دارد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فراکسیون طرح یک فوریتی را در پایان سال گذشته به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن حداقل سن ازدواج برای دختران 16 و برای پسران 18 سال تعیین شده است.
وی یادآوری کرد: از طرفی ازدواج دختران نیز در سنین 13 تا 16 سال با اجازه پدر، دادگاه و زیر نظر پزشکی قانونی و پسران نیز 15 تا 18 سال مد نظر قرار گرفته است.
سلحشوری افزود: تجرد قطعی بر طبق تعریف جمعیت شناختی چه برای زنان و مردان 45 سال تعریف شده و با توجه به آخرین آمار ارائه شده 980 هزار نفر از دختران کشور در معرض تجرد قرار دارند.
وی بیان کرد: طبق آمار ارائه شده بین 2.5 تا پنج میلیون زن سر پرست خانوار در کشور وجود دارد که نبود شغل خدمات مورد نیاز آسیب های مختلفی آنها را تهدید می کند.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: لایحه منع خشونت علیه زنان پس از بررسی موارد و نهایی شدن آن از سوی قوه قضائیه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار خواهد گرفت که تحقق آن آثار مثبتی به همراه دارد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.