به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سید حسین داودی دوشنبه در جلسه شورای پیام رسانان سلامت که با حضور خبرنگاران حوزه سلامت برگزار شد، سطح سواد را از عوامل تاثیر گذار بر سلامت افراد و جامعه عنوان و اضافه کرد: اگر چه روند افزایش باسوادی در کشور در چند دهه گذشته چشمگیر بوده ،اما همواره میزان باسوادی در روستاها کمتر از شهرها و در زنان کمتر از مردان بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته در حوزه آموزش، این شکاف در حال کاهش است و درصد باسوادی زنان که شاخص مهمی از توسعه اجتماعی است و بر عرصه های مختلف آموزش سلامت و بهداشت همگانی تاثیر دارد، نیز در حال رشد است.
دکتر داودی بیان داشت: البته نباید تصور کرد که عوامل اجتماعی قابل تغییر نیستند بلکه این تفاوت های ناعادلانه قابل اجتناب است، به گونه ای که برای مدیریت رابطه دوسویه فقر و سلامت، طرح تحول نظام سلامت در کشور اجرا شد.
وی ادامه داد: یکی از نتایج اجرای طرح تحول نظام سلامت، کاهش سهم پرداخت هزینه درمان از جیب مردم برای خدمات بیمارستانی است.
این مقام مسئول تاکید کرد: افزایش سواد سلامت در بین مردم جامعه موجب درک بیشتر از مطالبات خود در حوزه سلامت خواهد بود.
وی بیان داشت: خبرنگاران که زبان گویای مردم و بازوی مسئولان هستند، در آگاهی بخشی به جامعه تمام تلاش خود را بکار گیرند.
دکتر داودی ضمن تقدیر از تلاش ها و حمایت های استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از طرح تحول نظام سلامت، تاکید کرد:همه دست اندرکاران در دستگاههای اجرایی باید به وظیفه خود در تامین سلامت مردم عمل کنند، چرا که بخش اعظمی از این وظیفه بر عهده سایر ارگانها است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به آمار مبتلایان به فشار خون درکشور گفت: 43 و 7 دهم درصد از مرگ و میرها در ایران به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است، که 3 و 4 دهم درصد ناشی از فشار خون است.
دکتر داودی اظهار کرد: یکی از بیماریهایی که به عنوان مرگ خاموش از آن یاد می شود؛ بیماری فشار خون است و متاسفانه از عوامل مهم ابتلا به این بیماری ، سبک غلط زندگی های امروزی می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این نشست بر راه اندازی کمپین شناسایی و مداخله به موقع در خصوص بیماری های پرخطر تاکید کرد.
دکتر داودی در این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص شایعانی مبنی بر استعفای وی از مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: این مساله صحت ندارد و بنده تا زمانی که وزارت بهداشت تشخیص دهد در این مسولیت به ارایه خدمت به مردم خواهم پرداخت.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.