رباب شب خیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با سن گندم مادر در شهرستان های استان از 15 فروردین آغاز شده و در حال حاضر به دلیل بارش باران و سرمای هوا این عملیات متوقف شده است.
وی اظهارکرد: با مساعد شدن شرایط جوی کارشناسان جهاد کشاورزی دوباره پایش مزارع گندم استان زنجان را در خصوص سن گندم مادر آغاز می کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سالجاری 130 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی گندم در شهرستان های ابهر و خرمدره از آفت سن گندم مادر پاکسازی می شود.
شبخیر اعلام کرد: کشاورزان و گندمکاران در تمام شهرستان ها آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند تا به محض اعلام کارشناسان، اقدام به سمپاشی مزارع کنند.
وی تاکید کرد: کشاورزان در مبارزه با آفت سن گندم بر اساس توصیه های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شبکه‌های مراقبت عمل کرده و همکاری های مورد نیاز را داشته باشند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهارکرد: سمپاشی و مبارزه به موقع علیه آفت سن گندم مادر در کنترل و مقابله با آن بسیار تعیین کننده است به طوری که هر چه در مبارزه با سن گندم مادر موفق تر باشد به همان میزان جمعیت سن پوره کمتر و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا می کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: عملیات مبارزه با سن گندم مادر باید قبل از تخم‌ریزی و زمانی آغاز شود که حدود 80 تا 90 درصد اماکن تخلیه شده باشد در غیر این صورت مبارزه و سمپاشی علیه آفت بی فایده خواهد بود.
وی تشخیص زمان دقیق مبارزه با آفت سن را بسیار مهم دانست و افزود: سمپاشی بهتر است در ساعت های نخستین صبح انجام و از سمپاشی در شرایط وزش باد خودداری شود و گندم کاران باید از فرصت های محدود به وجود آمده برای مبارزه نهایت استفاده را ببرند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: در صورت کوتاهی در انجام به موقع عملیات مبارزه با سن، آفت دوباره به اماکن برگشته و در نهایت با افزایش جمعیت آفت سن گندم مادر، عملیات مبارزه برای سال های بعد دشوارتر می شود.
به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران به شمار می رود که از مواد درون گندم یا جو تغذیه می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.