حسین جعفری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مدیریت تلفیقی آفات، پایه و اساس تولید محصولات گواهی شده است که با حذف یارانه سموم در سال 86، اعتبارات بدست آمده از این محل برای ارتقای سطح آموزش بهره برداران هزینه شد به طوری که کارشناسان کلینیک های گیاه پزشکی با حضور مستمر در مزارع و باغ ها دانش فنی را به کشاورزان منتقل می کنند.
به گفته وی، سالانه با توجه به میزان اعتبار تخصیصی از سوی سازمان حفظ نباتات با حدود 100 نفر کارشناس قرارداد بسته می شود و این کارشناسان پس از طی دوره های آموزشی مربوطه، اصول و مبانی مدیریت تلفیقی آفات و محصول را به کشاورزان آموزش می دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: روند تولید محصول گواهی شده بیشتر مصرف بهینه سم و جایگزینی آن با عوامل غیر شیمیایی را شامل می شود.
به گفته وی، برای کنترل بیولوژیک آفت مینوز و کرم هلیوتیس در تولید محصول گوجه فرنگی، به طور متوسط سالانه در سطح 2 هزار هکتار رهاسازی زنبور براکون در استان انجام می شود.
جعفری، استفاده از انواع کارت ها برای جذب و به دام انداختن آفات و همچنین استفاده از فرمون ها برای ردیابی و تعیین پیک پرواز برخی آفات از جمله کرم سیب را از دیگر روش های به کار گرفته شده در راستای تولید محصول گواهی شده در استان زنجان بیان کرد و افزود: استفاده از این فرمون ها و زمان دقیق مبارزه اعلام و در نهایت از مصرف بیش از حد سموم جلوگیری می شود.
وی، محصول گواهی شده را محصولات دارای حداقل مجاز آلاینده‌ها دانست و یادآوری کرد: کشاورزانی که متقاضی تولید محصول گواهی شده باشند باید به کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کنند و همه مراحل تولید با نظارت دقیق کارشناسان انجام شود و سپس کشاورز برای محصول خود کد 16 رقمی دریافت کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: محصولات دارای کد 16رقمی در بسته بندی های خاصی که مشخصات محصول از جمله کد مربوط به کلینیک ناظر، کد کشاورز تولید کننده و محل تولید بر روی آن درج شده است، در بازار با قیمتی متفاوت عرضه می‌شوند.
جعفری خاطرنشان کرد: پس از اعطای کد 16 رقمی، برای معرفی محصولی به عنوان محصول گواهی شده باید نشان حد مجاز آلاینده ها توسط استاندارد نیز به محصول داده شود.
وی ادامه داد: یک شرکت بازرسی به عنوان نماینده استاندارد از محصول نمونه برداری می کند و پس از انجام آزمایش های لازم در آزمایشگاه های مرجع، نتایج در قالب کمیته ای بررسی می شود و در صورت تایید، کشاورز موفق به اخذ نشان حد مجاز آلاینده ها برای محصول تولیدی خود خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: 17 مورد استاندارد تشویقی و چهار هزار کد 16 رقمی به محصولات مختلف کشاورزی در این استان اعطا شده است.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دامی و شیلات تولید می شود.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.