به گزارش ایرنا، روز سه شنبه در حالی نخستین شورای فنی استان زنجان در سال جاری برگزار شد که مدیر نظام فنی و اجرایی و دبیرخانه شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد: از میان 328 طرح عمرانی که در سال 96 مورد بازدید قرار گرفتند، 12 مورد کیفیت متوسط و ضعیف داشت.
محمود محمدی مشفق این را هم اضافه کرد که اعتبار کل این 12 پروژه به 189 میلیارد ریال می رسد که 64 میلیارد ریال آن در سال جاری پیش بینی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان اعلام کرد: در بازدیدی که از مناطق زلزله زده کرمانشاه انجام شد، معضل مشاهده شده استفاده از مصالح مناسب و با کیفیت قابل قبول بود.
سجاد صنعتی منفرد افزود: بناست نتیجه این بازدیدها در قالب کتابی منتشر و به مدیران و مسئولان استان ارائه شود.
مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم در ادامه گفت: شورای فنی استان همواره بر سر این دو راهی قرارداشت که پروژه های فاقد کیفیت مناسب باید تخریب شوند یا امکان مقاوم سازی آنها وجود دارد.
محمدی مشفق به تجربه اقدامات انجام شده در اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان اشاره و یادآوری کرد: به نظر می رسد این تجربیات پاسخگوی این مساله برای شورای فنی باشد و بتوان از آن برای رفع مشکل پروژه های عمرانی فاقد کیفیت و مقاومت لازم استفاده کرد.
مسئول دفتر فنی اداره کل نوسازی مدارس استان زنجان در ادامه به اقدامات و مطالعات انجام شده برای مقاوم سازی ساختمان ها و مدارس فاقد مقاومت مورد نظر اشاره کرد و گفت: این اداره کل بهسازی لرزه ای را در دستور کار خود قرار داد که در آن، هدف برابر سازی ظرفیت سازه با نیاز لرزه ای است.
فرخ انصاری اظهار کرد: می توان با افزایش ظرفیت سازه و یا با کاهش نیاز لرزه ای بنای مورد نظر را بهسازی کرد.
وی اضافه کرد: افزایش ظرفیت سازه با افزایش سختی و مقاومت آن امکان پذیر و با روش های معمولی نظیر افزایش مهاربند یا دیوار برشی،شاتکریت و ژاکت فولادی و بتنی قابل اجراست.
انصاری سپس به اقدامات انجام شده برای مقاوم سازی ساختمان مدرسه علامه طباطبایی شهر زنجان اشاره کرد، موضوعی که این سوال را مطرح ساخت، 'هزینه مقاوم سازی هر بنا چقدر تمام می شود؟'
هزینه مطالعه مقاوم سازی نباید بیش از سه درصد کل اعتبار پروژه و هزینه مقاوم سازی 30 درصد اجرای پروژه باشد، این اطلاعات را علی طاهری معاون فنی و نظارت اداره کل نوسازی مدارس استان زنجان اعلام کرد.
طاهری این را هم اضافه کرد که زنجان 2 هزار فضای آموزشی و یک هزار و 700 مدرسه دارد برای آگاهی از وضعیت موجود مدارس طرح شناسانه فضاهای آموزشی اجرا شد.
معاون هماهنگی عمرانی استاندار زنجان هم بر لزوم انجام نظارت های پیشگیرانه بر پروژه های اجرایی تاکید کرد و گفت: ما به کیفیت بها می پردازیم و باید از طریق کارگروه ها نظارت ها را دنبال کنیم.
مهرداد سلطانی افزود: باید در کنار نظارت ها پیشنهادهای کاربردی هم ارائه کرد که در حین اجرا بوده و پیشگیرانه باشد.
وی بر لزوم رتبه بندی کیفی پیمانکاران تاکید کرد و ادامه داد: باید پروژه ها را به پیمانکاران و مجریانی سپرد که کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشته اند.
سلطانی بها دادن به پیمانکاران بومی را خواستار شد و اظهار کرد: می توان با تدابیری در شرایط برابر از پیمانکاران بومی برای اجرای پروژه استفاده کرد.
به نظر می رسد، در صورت توافق اعضای شورای فنی استان بر مقاوم سازی و اصلاح پروژه های با کیفیت متوسط و ضعیف استان، حداقل هزینه ای که به دولت برای این پروژه ها متحمل شود، 30 درصد از تمام 189 میلیارد ریال باشد.
هزینه ای که به طور مضاعف به علت سهل انگاری برخی پیمانکاران و مسئولان اجرایی برای دولت تحمیل می شود.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.