در این گزارش که در شماره 1173 روزنامه زنجان به چاپ رسیده، آمده است: زنگ بحران کم‌آبی از هر سو به گوش می‌رسد و بسیاری از مردم و مسئولان نگران کم‌آبی هستند اما در این بین با آغاز فصل بهار و شروع فصل کشت‌وکار، علاوه بر کمبود آب، موضوعی دیگر نیز از اهمیت برخوردار می‌شود و این موضوع، بحث کیفیت آب‌هایی است که در باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
باغات جنوب شهر زنجان که از محل زنجانرود آبیاری می‌شوند چند سالی است که همواره به‌عنوان یک دغدغه مطرح می‌شود چرا که زنجانرود به گفته کارشناسان و مسئولان هم‌اکنون محل ورود پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری شده است.
مدیر روابط‌ عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان با اشاره به اینکه زنجانرود آب سالم خود را به دلیل کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر از دست داده است و هرآ‌ن‌چه که از این منطقه عبور می‌‌کند، هرزآب‌ شهری و فاضلاب‌های زنجان است که به این منطقه هدایت می‌شوند و تأکید بر اینکه آب رفته به جوی بر نمی‌گردد، ابراز کرد: کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر و عدم توجه جدی به بحث حفاظت از محیط‌ زیست، زنجانرود را علاوه بر بحران کم‌آبی متحمل بحران آب ناسالم نیز کرده است که در این زمینه همراهی مردم و همت مسئولان، امری مهم به‌شمار می‌رود.
در روزهای گذشته نیز شاهد نامه‌ای از سوی دادستان زنجان بودیم که در این نامه در خصوص جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به باغات، به‌ویژه رودخانه زنجانرود به شهرداری زنجان هشدار داد.
دادستان زنجان در نامه خود به شهردار با موضوع «اقدام سریع جهت جلوگیری از هدایت فاضلاب شهری به باغات اطراف شهر زنجان به‌ویژه رودخانه زنجانرود»، عنوان می‌کند:‌ علی‌رغم گذشت نزدیک به 2 سال از هشدار و نامه این مرجع خطاب به شهرداری و دیگر ادارات و شرکت‌های خدمات‌رسان مربوطه، متأسفانه همچنان فاضلاب شهری اعم از خانگی‌، صنعتی و سطحی به‌صورت کاملاً غیراصولی و غیراستاندارد و خارج از ضوابط و مقررات قانونی به سمت حواشی شهر زنجان و باغات اطراف آن و نهایتاً رودخانه زنجانرود رهاسازی می‌شود.
وی در این نامه ادامه می‌دهد:‌ به نظر می‌رسد تا این لحظه اقدام مؤثری از سوی شهرداری و شرکت‌های متولی برای اجرای طرح‌های مربوط به جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری و ایجاد شبکه‌‌های مدرن تصفیه جهت حفظ بهداشت عمومی و پالایش مجدد آب فاضلاب صورت نگرفته است که جای بسی تأسف دارد.
این مسئول با بیان اینکه بررسی‌های میدانی بیان‌گر این است که رهاسازی فاضلاب شهری و صنعتی به رودخانه زنجانرود و همین‌طور باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف آن، به‌شدت این محیط‌ها را آلوده کرده است، در نامه خود آورده است:‌ این موضوع در نوع خود علاوه بر تخریب محیط زیست و آلوده کردن منابع آب زیرزمینی و محصولات کشاورزی، سلامتی همشهریان و کسانی که از محصولات آبخور این مزارع استفاده می‌نمایند را تهدید می‌کند و امنیت غذایی آن‌ها را به خطر می‌اندازد که بالتبع مسئولیت تبعات منفی احتمالی و مخاطرات جانی آن به عهده متولیان امر از جمله شهرداری خواهد بود.
دادستان زنجان یادآور می‌شود که به‌واسطه استفاده از محصولات کشاورزی این مناطق در سطح شهر، این امر در آینده می‌تواند پیامدهای جانی و مالی غیرقابل جبرانی داشته باشد و از همه مهمتر انتشار این آلودگی، سلامتی و جان همشهریان را به خطر خواهد انداخت.
«زنجانرود» که در شهر زنجان از میان باغات جنوبی شهر می‌گذرد، در دو طرف بستر خود و تقریباً در تمام طول خود، باغ‌های زنجانرود را تشکیل می‌دهد که از سلطانیه شروع و در روستای رجعین پایان می‌یابد و در این مسیر نه تنها باغ‌ها از آب این رودخانه مشروب می‌شدند بلکه با بستن سدهای محلی موسوم به «باستیان» آب رودخانه را به نهرهای منشعب از آن هدایت می‌کردند و به‌وسیله آن نهرها، باغ‌ها و مزارع شهر را مشروب می‌کردند.
مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه باتوجه به کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر با کمبود منابع آبی در کشور مواجهیم، ابراز کرد: زنجان نیز یکی از استان‌هایی است که به طور جدی و ملموس با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.
امجد باقری در ادامه افزود: زنجانرود نیز طی چند ساله و چند دهه اخیر با بحران شدید کم‌آبی مواجه شده و شاهد وجود آب ناسالم در این منطقه هستیم چراکه آب سالمی از این منطقه عبور نمی‌کند و هرآن‌چه که عبور می‌‌کند، هرزآب‌های شهری و فاضلاب‌های شهر زنجان است که به این منطقه هدایت می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه آب رفته به جوی برنمی‌گردد، ابراز کرد: باتوجه به بارش‌های کم در سال‌های اخیر نه تنها زنجانرود بلکه قزل‌اوزن نیز به رودخانه‌ای فصلی بدل شده است.
مدیر روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست استان ادامه داد:‌ کمبود بارش‌ها در سال 96، حساسیت‌ها را در خصوص خشکسالی و کمبود منابع آبی بالاتر می‌برد و عوامل متعددی هم‌چون بهداشت عمومی و گونه‌های جانوری و اکوسیستم با کمبود آب تهدید می‌شود لذا در زمینه محیط‌زیست فرصتی برای گذشت از خطاکاران و مقصران وجود ندارد و باید به‌صورت جدی قوانین محیط زیستی را رعایت کرده و با خاطیان برخورد کرد.
باقری عنوان کرد: آب موجود در منطقه زنجانرود کیفیت لازم را برای برخی از فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های کشاورزی ندارد اما متأسفانه از سوی مردم برای استفاده‌های کشاورزی بهره‌برداری می‌شود که قطعاً تبعاتی را به‌دنبال دارد.
این مسئول تأکید کرد:‌ پاکسازی بستر رودخانه، مدیریت جوی‌های آب شهری که به زنجانرود منتقل می‌شوند، جلوگیری از ورود آب‌هایی که رودخانه را دچار چالش می‌کنند و تصفیه پساب‌های صنعتی در حد استاندارد از جمله مواردی است که باید به‌صورت جدی در خصوص منطقه زنجانرود پیگیری شود و عدم پیگیری این مسئله می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت هرزآب‌های شهری دیگر اقدامی است که باید در این زمینه انجام داد، البته اقداماتی نیز از سوی شهرداری زنجان در زمینه مدیریت و مناسب‌سازی این هرزآب‌ها در حال انجام است.
مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه با اندکی پیگیری و احساس مسئولیت بیش‌تر مردم و مسئولان می‌توان اقدامات مؤثری در زمینه زنجانرود، پاکسازی و مدیریت آب‌های ورودی به این ناحیه انجام داد، تأکید کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی در بین مردم هستیم چراکه فرهنگ‌سازی می‌تواند مردم را که نقشی جدی در پاکسازی و پاک ماندن منطقه دارند حساس‌تر کند. هم‌چنین مسئولان نیز باید توجه جدی به پاکسازی منطقه داشته باشند.
باقری یادآور شد: تا زمانی که فرهنگ حفاظت از محیط‌ زیست مهم نشده و در وجود تک‌تک افراد نهادینه نشود، نمی‌توان کاری از پیش برد و حتی پاکسازی هر روزه محیط زیست نمی‌تواند راهگشا باشد و این برنامه‌ها هم‌چون یک بازار تولید است که در ساعت‌هایی مرحله نهایی تولید صفر شده و به محض آغاز تولید، محصول نهایی جایگزین خود را دارد.
وی با تأکید بر اینکه همراهی مردم و همت مسئولان امری مهم در راستای حفاظت از محیط زیست به‌شمار می‌رود، افزود: همان‌طور که در خصوص مباحث راهنمایی و رانندگی مانند بستن کمربند ایمنی با وضع قوانین جدی و سخت‌گیرانه توانستیم نتایج مثبتی بگیریم، در خصوص مدیریت زباله نیز نیازمند پیگیری جدی قوانین موجود و وضع قوانین بازدارنده و تشویقی به‌صورت جدی هستیم. علاوه بر این، حمایت از واحدهایی که تفکیک زباله انجام‌ می‌دهند نیز امری تأثیرگذار در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست است.
این مسئول عنوان کرد: اهرم‌های نظارتی و تشویقی در راستای حفاظت از محیط‌زیست و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مؤثر است و در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز قوانین بسیاری در خصوص محیط‌زیست و حفاظت از آن وضع شده است و نباید چنین فرض کرد که دیگر کشورها قوانینی در این زمینه ندارند.
مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان خاطرنشان کرد: وضع قوانین در خصوص محیط‌زیست باید جدی گرفته شود اما باید توجه داشت تا زمانی که قانون‌گذار و اجراکننده قانون خود را پایبند به رعایت اصول و قوانین نداند، تأثیر چندانی روی مردم نیز ندارد لذا در زمینه رعایت قوانین، مسئولان بیش از مردم موظف به رعایت اصول هستند.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.