علی قره چه لو، روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قریب 200 بسته یونجه در دشت سهرین و مناطق قره تپه و سارمساقلو، پخش شد تا آهوان موجود در این منطقه از گرسنگی درامان باشند.
وی اظهار کرد: امسال آهوان دشت سهرین با توجه به سرپاماندن گندم زارهای موجود به حریم روستاها و شهرها نزدیک نمی شوند و برای درامان ماندن از گرسنگی به این گندم زارها پناه آورده اند.
قره چه لو افزود: پخش علوفه زمستانی در این زیستگاه با هدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج وحوش علفخوار به ویژه آهوان از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی انجام می شود.
امسال یک هزار و 105 راس آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه در شهرستان های زنجان و طارم و 22 راس نیز در منطقه خراسانلو شهرستان ابهر مشاهده و سرشماری شد.
وی اظهار کرد: با توجه به سردسیر بودن منطقه و بارشهای سنگین برف در فصل زمستان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها می کند تا درصورت نیاز درمناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین، طارم، ماهنشان و فیله خاصه، پخش کند.
قره چه لو افزود: قسمتی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست است تامین می شود و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می شود.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: با توجه به زیست تنها بازماندگان آهوان شمالغرب کشور در دشت سهرین، این منطقه از مناطق سرد و برف گیر استان زنجان محسوب می شود و به همین دلیل اداره کل، زمستان هر سال نسبت به تهیه، تامین و پخش علوفه این جانوران علفخوار اقدام می کند.
امجد باقری افزود: در فصل زمستان و هنگامی که زمین پوشیده از برف می شود، وحوش علفخوار به دلیل دسترسی نداشتن به علوفه به ناچار به مناطق مسکونی شهری به ویژه حریم روستاها نزدیک می شوند که در این میان متاسفانه عده ای افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از موقعیت پیش آمده اقدام به شکار غیرمجاز این حیوانات بی پناه می کنند که در صورت مشاهده طبق قانون و بدون هیچ اغماضی با خاطیان برخورد خواهد شد.
وی از روستاییان و شهروندان خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار در نزدیکی سکونتگاه های انسانی، ضمن حمایت از آنها مراتب را به صورت حضوری به نزدیک ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 3-33541001 و 09392888657به این اداره کل اطلاع دهند و از تغذیه این گونه جانوری و هرگونه اقدام غیرقانونی خودداری کنند.
6084/8068
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.