علی قره چه لو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر آمار دقیقی از جمعیت این گونه جانوری در طبیعت زنجان وجود ندارد اما براساس تحقیقات و مشاهدات صورت گرفته، تعداد آنها از یک هزار و 200 راس تجاوز نمی کند.
وی اظهار کرد: گرازها در اغلب مناطق این استان زیست می کنند اما با توجه به شب فعال بودنشان کمتر در معرض دید انسان ها قرار می گیرند و چون روزها کمتر به چشم می آیند بنابراین سرشماری آنها در تاریکی شب دشوار است.
قره چه لو یادآور شد: در سرشماری اخیر جمعیت قوچ و میش در منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان از توابع این استان، تعداد 70 راس گراز مشاهده شد.
وی تصریح کرد: گرازها بطور معمول به صورت گله ای زیست می کنند و هرچند برخی افراد گراز را جانوری موذی می پندارند اما وجود آنها درطبیعت بسیار مفید است و در کنار مضراتی که دارند در بهبود و آماده‌سازی خاک برای رویش دوباره گیاهان و پخش و دفن بذر میوه‌ها اثر گذار هستند و گرازها و توله های آنها جزو زنجیره‌ غذایی جانورانی چون پلنگ، یوز، شیر، عقاب و گرگ محسوب می‌شوند.
قره چه لو با بیان اینکه متاسفانه اهمیت گرازها که به عنوان یک شخم زن طبیعی محسوب می شود در طبیعت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد افزود: تخریب مراتع و زیستگاه های این گونه جانوری حرام گوشت توسط عامل انسانی باعث می شود تا این گونه جانوری به اجبار برای تغذیه به مناطق پایین دست از جمله باغات و زمین های کشاورزی سوق پیدا کند و این برای باغداران و کشاورزان منطقه خوشایند نیست.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: اگر کشاورزان و باغداران خسارت دیده از هجوم گرازها به این اداره کل شکایت کنند در این صورت محیط زیست مجوز شکار یک هفته ای به میرشکاران صادر می کند تا با شاکیان به محل رفته و با تیراندازی هوایی به منظور دور ساختن و یا در صورت نیاز با هدف قرار دادن و معدوم کردن تعدادی از آنها، مشکل را برطرف کنند تا خسارت ها به حداقل برسد.
قره چه لو با بیان اینکه محیط زیست برای شکار و معدوم سازی گراز در مناطق حفاظت شده، مجوز صادر نمی کند افزود: تاکنون موردی از حمله این گونه جانوری به کشاورزان و باغداران منطقه گزارش نشده است و گرازها در صورت زخمی بودن و یا در فصل جفت گیری و حفاظت از توله ها، حالت تدافعی و حمله به خود می گیرند.
به گزارش ایرنا، گرازها، پوزه ای دراز و محکم دارند و از ریشه درختان و گیاهان تغذیه می کنند و در حین خوردن غذاهای گیاهی خاک را شخم می زنند و در بیابان ها و علفزارهایی که گراز وجود دارد به دلیل زیر و رو شدن خاک و پاشیده شدن آن روی دانه های گیاهی قرار گرفته بر روی خاک، موجب رویش دوباره می شوند.
از گرازها به عنوان تراکتور طبیعت نیز یاد می شود البته ورود این جانوران به زمین های کشاورزی مناسب نبوده و سبب نابودی محصول می شوند.
شکار غیرمجاز 'گراز، روباه معمولی، تشی و سنجاب'، مبلغ هشت میلیون ریال جریمه دارد که متخلفان به عنوان ضرر و زیان باید آن را به حساب محیط زیست واریز کنند و از نظر جنبه عمومی جرم نیز باید قاضی پرونده رای و نظر دهد.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.