به گزارش ایرنا، مجری این طرح زیست محیطی یک روزه تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد بود.
این طرح با مشارکت اداره ‌کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و مدرسه ابتدایی دخترانه «سما» شهر یاسوج با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و شماری از معلمان و اولیای دانش ‌آموزان اجرا شد.
این طرح در 2 هکتار از اراضی منابع طبیعی روستای دهنو از توابع شهرستان بویراحمد برگزار و 31 نفر از دانش ‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدرسه «سما» شهر یاسوج در گروه ‌های چند نفره تقسیم بندی و پس از فراگیری آموزش های لازم توسط اعضای تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد اقدام به کاشت 50 اصله نهال بلوط و تعدادی بذر درخت بلوط کردند.
دبیر اجرایی تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد در آیین اجرای این طرح، گفت: اعضای این تشکل در تلاش هستند با نهادینه کردن هر چه بیشتر فرهنگ حفاظت از محیط زیست گامی مؤثر در چنین عرصه مهمی در استان برداشته شود.
امید سجادیان اظهار داشت: تاکنون فعالیت ها و اقدام هایی اساسی در راستای احیا و حفاظت از محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد توسط این تشکل انجام شده است.
وی افزود: بلوط به عنوان یک درخت دیر رشد دارای میانگین رشد سالانه حدود 6 سانتیمتر بوده و بین 30 تا 50 سال نیاز است تا به مرحله میوه دهی برسد.
دبیر اجرایی تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جنگل ‌های بلوط این استان قدیمی و نیازمند احیا هستند و به دلیل بیماری، خشکسالی و یا دخالت ‌های انسان از قبیل زمین خواری و زغال گیری همواره در معرض خطر قرار داشته و بحران آنها را تهدید می ‌کند و باید احیا شوند.
سجادیان با اشاره به برخی مزیت‌ های جنگل ‌های بلوط، عنوان کرد: این درختان در جلوگیری از فرسایش خاک و تأمین آب ‌های سطحی و زیرزمینی نقش مهمی داشته و سپر طبیعت در مقابل ریزگردها هستند.
وی ظرفیت چشمگیر دانش ‌آموزان در احیای جنگل‌ های بلوط را یادآور شد و ابراز داشت: دانش ‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد می‌ توانند در حفظ و نگهداری از درختان بلوط استان نقش ایفا کنند.
سجادیان گفت: به همین دلیل بیش از پیش از ظرفیت آنان در اجرای طرح ‌های تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد استفاده خواهد شد.
وی اظهار داشت: این تشکل هر هفته برنامه ‌هایی در زمینه احیا و نگهداری از درختان بلوط در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد اجرا می کند.
تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد تاکنون اقدام های ارزنده ای در استان انجام داده که از مهمترین آنها راه‌ اندازی کمپین «شهر پاک» یا سه ‌شنبه بدون کیسه پلاستیکی و اجرای طرح «سه‌ شنبه بدون خودرو» است.
این تشکل از سال گذشته تاکنون نیز در مناطق حفاظت شده دنا و بویراحمد اقدام به کاشت بذر و نهال بلوط کرده و علاوه بر انجام فعالیت های زیست محیطی در امور فرهنگی نیز پیشقدم است.
توزیع وسایل کمک آموزشی بین دانش ‌آموزان بی ‌بضاعت مناطق محروم و دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد شامل «زیلایی» و «جلاله» شهرستان بویراحمد از جمله اقدام های فرهنگی تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» استان است.
روستای دهنو از توابع شهرستان بویراحمد در پنج کیلومتری شمال یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
مرحله نخست طرح ملی «جنگلانه» نیز 29 آذر امسال و به مدت یک روز با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و 85 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه «سما» شهر یاسوج در جنگل‌ های روستای وِزگ از توابع شهرستان بویراحمد اجرا شد.
این طرح به همت تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری دانشگاه «سما» شهر یاسوج به مدت یک روز اجرا و در آن 2 هزار عدد بذر درخت بلوط و 100 اصله نهال بلوط در حدود سه هکتار از جنگل‌ های روستای وِزگ واقع در 15 کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد کاشته شد.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.