سیدرضا موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرگ در صورت کمبود طعمه در طبیعت، به ناچار به سکونتگاه انسانها روی می آورد و این برای دام ها، دامداران و روستائیان خالی از خطر نیست.
وی اظهار کرد: 15 فروردین جاری بر اثر حمله سه قلاده گرگ به 200 راس گوسفند درحال چرا در اراضی روستای 'کوسج اولیا' شهرستان ماهنشان، 10 راس گوسفند دریده شدند.
موسوی افزود: چوپان وقتی دام ها را در برابر حمله برق آسای گرگ های گرسنه و درنده دید از ترس پا به فرار گذاشت و برای آوردن کمک به سمت روستا رفت و پس از بازگشت به محل چرا گوسفندان با این صحنه مواجه شد و اثری از گرگ ها ندید.
وی تصریح کرد: چوپانان هنگام چرای دام ها باید احتیاط بیشتری بکنند و برای حفظ و حراست از گله از سگ های جسور و قوی جثه بهره ببرند و دامداران نیز نباید هدایت گله را به افراد کم توان و کم تجربه واگذار کنند.
موسوی افزود: دست اندازی انسان به طبیعت و برهم خوردن نظم محیط زیست، موجب شده است تا جانور درنده ای چون گرگ از فرط گرسنگی به حریم روستاها و شهرها نزدیک شود و به امنیت روستاها و آرامش روحی و روانی روستائیان خدشه وارد کند.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از جمعیت گرگ در سطح استان زنجان در دست نیست، اظهار کرد: گرگ ها اغلب از جوندگان تغذیه می کنند و فقط در صورت نیافتن شکار، به اجبار دام های اهلی را مورد تهدید قرار می دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: گرگ ها بطور معمول از سکونتگاه های انسانی دوری می کنند اما در صورت تخریب زیستگاه، تجاوز به حریم این جانوران در فصل زاد و ولد و تهدید توله ها، خشمگین شده و به سمت انسان ها نیز هجوم می آورند.
موسوی از دهیاران خواست نسبت به تعیین مکان مناسب جهت دفن زباله اقدام کنند و از پراکنش زباله ها در اطراف و کوچه روستاها خودداری شود تا حیوانات درنده ای چون گرگ ها و سگ های ولگرد به حریم انسان ها نزدیک نشوند.
وی با تاکید براینکه اهالی روستاهای زنجان برای پیشگیری ازحمله گرگها باید اقدامات حفاظتی را انجام و هشدارها را نیز جدی بگیرند، به روستائیان توصیه کرد نگذارند سالمندان و کودکان به تنهایی در روستاها به ویژه در مکانها و زمانهای خلوت، تردد کنند چراکه این افراد در مقایسه با افراد جوان، قدرت مقابله و دفاع از خود را ندارند.
به گزارش ایرنا، پارسال (سال 96) بیش از 150 راس دام و طی سالهای 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس در سطح این استان بر اثر حمله گرگها دریده و تلف شدند.
همچنین پارسال 13 نفر از شهروندان و روستاییان این استان بر اثر حمله گرگ ها زخمی شدند و سال 94 و 93 نیز به ترتیب 1 و 2 نفر مورد حمله گرگ ها قرار گرفتند.
موسوی از روستائیان و شهروندان خواست در صورت مشاهده گرگ در اطراف سکونت گاه های انسانی، بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.