به گزارش ایرنا، سال 96 با نامگذاری 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' برای همه مردم ایران به ویژه مسئولان کشور و استان زنجان کلید خورد، مسئولان زنجانی هم از همان روزهای نخست در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آستین بالا زدند و دست به کار شدند.
اشتغالزایی بیش از 17 هزار نفری، برگزاری موفقیت آمیز و با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و کاهش آسیب های اجتماعی اولویت بندی شده در این استان هدفگذاری شد و مسئولان هر کدام متناسب با حیطه کاری خود، وظایف مشخصی دریافت کردند و همت خود را برای تحقق این اهداف در پیش گرفتند.
فروردین امسال استاندار زنجان در گزارشی به خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که در سال 95، برای هشت هزار و 678 نفر شغل جدید ایجاد و از هفت هزار و 100 شغل متزلزل صیانت شد.
با همین رویکرد هم اسدالله درویش امیری مواضع خود در خصوص اشتغالزایی را اعلام کرد و همکاری حداکثری سیستم بانکی و تلاش بی دریغ مسئولان اقتصادی برای تحقق اهداف پیش بینی شده اشتغال در بخش های مختلف را خواستار شد.
اما این اقدامات و برنامه ریزی ها ابتدای کار بود و در همان روزهایی که دولتمردان زنجانی در تلاش برای دریافت و اجرای آئین نامه های مربوط به اشتغال، اقتصاد مقاومتی، طرح رونق تولید، پرداخت تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش و نوسازی صنایع بودند، بانک ها همکاری لازم در پرداخت اعتبار طرح های اشتغالزایی را نداشتند.
این روند تا شهریور ادامه داشت تا آنکه در اواخر مهر سرانجام آئین نامه مورد نظر سیستم بانکی ابلاغ و روند پرداخت تسهیلات به ویژه در زمینه تسهیلات نوسازی و بازسازی صنایع رونق گرفت.
همزمان با این روند، دستور اجرای طرح اشتغال فراگیر، کارورزی، روستا – تعاون و در نهایت طرح اشتغال روستایی هم ابلاغ و اعلام شد و مسئولیت جدیدی بر دوش مسئولان و مدیران حوزه اقتصادی این استان افتاد.

** سال 96 سرشار از خبرهای خوش اقتصادی برای زنجان
شاید بتوان گفت روند تحولات اقتصادی در زنجان با تودیع و معارفه مدیرکل گمرک این استان آغاز شد، تا آنجا که در همین ماه های پایانی سال اخبار، حکایت از تحولات اساسی در رشد صادرات این استان داشت و در نهایت خبر ثبت صادرات 293 میلیون و 323 هزار دلار با رشد 72 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته منتشر شد.
سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم به استان زنجان و ایجاد 558 فرصت شغلی جدید با یک هزار و 530 میلیارد ریال سرمایه گذاری در 2 واحد تولیدی و صنعتی پویا ریس و شرکت عایق های الکتریکی پارس خبر خوب دیگری بود که در این سال زنجانیان از آن اطلاع یافتند.
عملیات اجرایی طرح روستا تعاون در عمل از شهریور آغاز شد تا در نهایت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین گزارش خود اعلام کرد: این طرح با هدفگذاری و شناسایی 48 روستا در دست انجام است و تا کنون در 90 روستا اقدامات متناظر با طرح انجام شده و در نهایت برای 630 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.
خبر خوش محمدرضا یوسفی از اقدامات انجام شده در حوزه اشتغالزایی به همین جا ختم نشد و در آخرین کارگروه اشتغال استان از تحقق 18 هزار و 920 فرصت شغلی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده خبر داد.
در همین زمینه هم ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اعلام کرد که در 10 ماه امسال، 10 هزار و 645 فرصت شغلی جدید در این استان ایجاد یا از ادامه فعالیت آنها صیانت شده است.
تمام این اقدامات در زمینه اشتغالزایی و حمایت از تولید در راستای اجرای برنامه های ابلاغی ستاد اقتصاد مقاومتی انجام می گرفت، از همین رو هم رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان از 62.1 درصد بودن عملکرد دستگاه های مسئول در حوزه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این استان خبر داد.
شهرام طهماسبی این موضوع را هم گفت که 22 دستگاه اجرایی در حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی مسئولیت داشتند که طی 10 ماهه امسال، عملکرد سه دستگاه 100 درصد محقق شده است و 2 دستگاه هم عملکرد غیر قابل ارزیابی دارند.
برای اثبات آمار منتشر شده از اشتغال تحقق یافته در این استان، فرامرز نیک سرشت معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استان زنجان هم اضافه کرد: ماهانه حداقل یک هزار نفر به تعداد بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی اضافه شده اند ضمن آنکه بسیاری از افراد به سبب نوع اشتغالی که دارند، اقدام به استفاده از بیمه اجباری نمی کنند.
می توان به مجموع این اخبار خوش اقتصادی این موضوع را هم اضافه کرد که مسئولان اقتصادی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار زنجان به اتفاق اعلام کردند که در سال جاری علاوه بر آنکه هیچ واحد تولیدی تعطیل نشده است، 29 واحد تولیدی بار دیگر به چرخه فعالیت باز گشتند.
از سوی دیگر با وجود آنکه بارها در سال 95 اخباری مبنی بر اعتراض کارگران شرکت روغن نباتی جهان منتشر شد، امسال موضوع تعیین تکلیف نیروهای تعدیل شده این شرکت و بررسی مشکلات آن علاوه بر پیگیری از سوی مسئولان استان، مورد توجه وزارت صنعت معدن و تجارت و معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت.

** انتخابات و دلهره تعیین سرنوشت چهار ساله کشور
به نظر مهمترین اتفاق سیاسی که طی سال جاری در کل کشور و استان زنجان رخ داد، برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بود.
در حالی که رقبای انتخاباتی در تلاش برای معرفی توانمندی های شخصی و برنامه های خود بودند، بازار رقابت میان طرفداران آنان در سطح شهرها داغ بود و ستادهای انتخاباتی تا پاسی از شب فعالیت می کردند و نامزدها یا به شخصه در زنجان حضور می یافتند و در مناظره ها و مراسم سخنرانی های عمومی شرکت کرده، یا نمایندگان خود را به این استان اعزام می کردند.
سرانجام پس از روزها دلهره، تلاش و فعالیت انتخاباتی مردم، در نهایت دکتر روحانی بار دیگر سکان دولت را در دست گرفت و به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری جمهوری اسلامی انتخاب شد.
انتخاباتی که خبر از مشارکت 75.9 درصدی مردم زنجان در انتخابات ریاست جمهوری می داد.
جشن پیروزی روحانی، پس از این ماروتون نفس گیر، دیگر رویداد سیاسی بود که مردم زنجان طی سال جاری شاهد آن بودند.
اما تمام اتفاقات سیاسی به اینجا ختم نشد و پس از نزدیک 10 روز، تعداد از نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان در اعتراض به وجود شائبه هایی در اعلام نتایج انتخابات و روند برگزاری الکترونیکی آن، در فرمانداری تجمع کردند که سرانجام منجر به بازشماری و تایید نهایی آرا توسط هیات نظارت شد.

** جابجایی مدیران کلیدی
استاندار زنجان پس از انتخابات، در نخستین تصمیم گیری برای مدیریت این استان در دولت دوازدهم، تصمیم به تغییر معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع خود گرفت و فرامرز نیک سرشت را جایگزین رحیم عصفوری کرد.
اسدالله درویش امیری در دومین اقدام خود برای جابجایی ها، خبر از تکریم خدمات رسول بیات فرماندار شهرستان زنجان داد و رضا عسگری را به جای وی معرفی کرد.
آخرین تغییر مهمی که درویش امیری در ساختار دولتی زنجان انجام داد، مربوط به دیگر معاون خود در حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی بود که مهرداد سلطانی را جایگزین جواد رحمتی کرد و به این ترتیب استاندار زنجان با ترکیب جدیدی به استقبال اجرای برنامه های دولت تا سال 1400 رفت.

** آمار گویای کاهش آسیب های اجتماعی در زنجان
اجرای طرح تقسیم کار ملی که با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی از شهریور سال 95 در دستور کار مسئولان قرار گرفته بود، در زنجان هم طی سال جاری پیگیری شد تا آنجا که مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان اعلام کرد: با اجرای طرح تقسیم کار ملی برای کاهش آسیب ها و مشکلات اجتماعی، آسیب های اجتماعی اولویت بندی شده این استان تا پایان اجرای مرحله اول این طرح کاهش یافته است.
مسیح الله سلطانی در آخرین گزارش از روند کاهش آسیب های اجتماعی گفت: در بحث اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و خشونت از استان های آسیب دیده هستیم ولی وضعیت بحرانی در زنجان نداریم.
وی خاطرنشان کرد: اینکه در حداقل 13 شاخص در معرض آسیب هستیم، بدان معناست که ما باید بر روی پیشگیری کار کنیم و پیشگیری هم نیازمند آموزش است و به حتم بخشی از این آموزش ها هم مربوط به مهارت ها و ارتباط گیری است.
زنجان طی سال های گذشته با روند رو به رشد افزای متکدیان غیر بومی مواجه بود، موضوعی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان دوم اسفند سال جاری در در جلسه شورای اجتماعی مهلت یک هفته ای برای جمع آوری این متکدیان تعیین کرد ضرب العجلی که پیش از آن در آذر امسال هم 2 ماه فرصت برای جمع آوری این متکدیان تعیین شده بود.
بر اساس اعلام معاون خدمات شهری شهردار زنجان 404 متکدی که 70 درصد آنان را افراد غیر بومی تشکیل می دهند در سطح شهر زنجان حضور دارند و فعالیت می کنند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.