به گزارش ایرنا، از اعتیاد با عنوان بلای خانمان سوز یاد می شود و علاوه بر آسیب های شخصی و جسمی تبعات اجتماعی از بعد خانوار تا جامعه داشته و از این رو پیشگیری از ابتلای به این بیماری از برنامه های اساسی دولت است و در بخش کارگری هم با توجه به اهمیت نیروی کار با اجرای طرحی درصدد حفظ سلامت روحی و روانی این نیروهاست.
معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این طرح از سال 1393 اجرا می شود، گفت: این طرح ابتدا در واحدهای 50 تا 500 نفر و سپس برای تمامی واحدها پیاده شد.
پرویز پناهی خاطرنشان کرد: طرح کاج به صورت نمونه گیری تصادفی بود و در 30 واحد تولیدی 628 پرسشنامه پر و از 25 درصد افرادی که پرسشنامه برایشان پر شده بود تست اعتیاد گرفته شد.
وی با یادآوری اینکه برای مدیران عامل و همچنین نیروهای بهداشتی واحدهای تولیدی دوره های آموزشی با موضوع پیشگری از اعتیاد برگزار شد، گفت: پس از ارائه آموزش ها تنها مدیران 30 شرکت استان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند.
پناهی در عین حال گفت: مدیران تعدادی از شرکت ها همراهی قابل توجهی داشتند به طوری که هزینه درمان و رسیدگی به خانواده کارگران را هم متقبل شدند.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی طرح کاج برای 710 نفر از کارگران استان در سال گذشته، گفت: این طرح حساسیت لازم را در واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.
کارشناس مسئول امور اجتماعی این اداره کل هم با اشاره به اینکه هدف راهبردی این طرح کاهش 25 درصدی شیوع اعتیاد در جامعه کار و تولید در مدت 5 سال نسبت به سال شروع طرح است، گفت: انتظار می رود با ارزیابی نتایج برنامه در انتهای سال شاهد افزایش انگیزه کارفرمایان در محیط های کاری برای استفاده از روش های پیشگیری باشیم.
قادر احمدی شربیانی افزود: در این طرح مداخلات لازم برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید در قالب بسته های ' آموزش و ترویج سبک زندگی' و سپس 'استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی با الگوی همیار کارکنان در خانه های بهداشت' و ' کارفرمای سلامت محور ' طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه در مرحله توانمندسازی این طرح، داده های پایه جمع آوری و آموزش های لازم به کارفرمایان، مدیران و بهداشت یاران خانه بهداشت ارائه شد، اظهارکرد: آموزش خانواده کارگران و فعال سازی خانه های بهداشت در واحدهای تولیدی می تواند به موفقیت این طرح کمک کند.
به هر حال برخلاف تفکر گذشته که اعتیاد به مواد مخدر بیشتر گریبانگیر افراد بیکار می شود، به دلیل مشکلات اجتماعی خانوادگی کارگران یا زیاده خواهی مدیران برخی واحدها به واحدهای کارگری راه یافته و استان آذربایجان شرقی هم با دارا بودن 600 کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی در معرض این بلای خانمان سوز قرار دارد.
البته کارگران علاوه بر اعتیاد در معرض دیگر آسیب های روحی و بدنی قرار دارند و به نظر می رسد در کنار بهبود وضعیت محیط کار و کاهش عوامل استرس زا، بیمه کردن خدمات مشاوره نیز گام بزرگی است که می توان در راستای بهبود وضعیت مشاوره و رفع مشکلات سلامت روان کارگران به کار برد.
گزارش از پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.