جلسه امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری مابین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی  با حضور روسا و معاونین  این دو سازمان در محل سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، دکتر جعفر محسنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت موسی‌کاظم(ع) اظهار کرد: بحث اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بوده و سال گذشته نیز مقام معظم رهبری بر این مسئله مهم تاکید داشته‌اند، ما نیز برای عملی کردن جمله‌ی "ما می‌توانیم"، باید در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی فعال بوده و اقدامات موثری انجام دهیم.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال و کسب و کار موجود در جامعه، اظهار کرد: در برخی از موارد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، به هر دلیل نمی‌توانند سرمایه و دانشی را که در وجود خود دارند استفاده کرده و موجبات رشد و شکوفایی کشور را فراهم آورند، از این رو باید در این راستا اقداماتی انجام دهیم.

محسنی، با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری، یادآور شد: مقام معظم رهبری در سال جدید نیز اقتصاد مقاومتی و بحث تولید و اشتغال را مورد تاکید قرار داده است که این تاکیدات، باعث شد تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی در این راستا وارد عمل شده و به رسالت‌های خود عمل کند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه شعار ما این است که هر فارع‌التحصیل دانشگاهی یک کارآفرین است نه کارجو، بیان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما باید چنین نگرشی داشته باشند، جهاد دانشگاهی نیز در  این راستا بحث اشتغال و کارآفرینی را فعال کرده و کمک به بهبود فضای کسب و کار، ارائه ایده‌های نوین کسب و کار، ارائه‌ی آموزش‌ها و... را در برنامه خود دارد که بخشی از این موارد با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط بوده و برای عملیاتی کردن این برنامه‌ها نیاز به انعقاد قرارداد است.

وی با اشاره به بحث تربیت کارآفرین توسط سازمان جهاد دانشگاهی استان، یادآور شد: جهاد دانشگاهی در ادامه  همکاری‌ با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تربیت کارآفرین؛ در سال‌جاری نیز ضرورت برقراری همکاری‌ها احساس می‌شود تا بتوانیم با کمک کارشناسان مربوطه، دوره‌های کارآفرینی، آموزش‌های توانمندسازی. ترویج و شناسایی فعالان این حوزه و هر اقدامی که باعث تولید اشتفال در جامعه شود، ارائه دهیم. لذا جهت عملیاتی کردن تفاهمنامه سال 1395 مابین روسای جهاد دانشگاهی کشور جناب آقای دکتر طیبی و وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر ربیعی ، شیوه نامه حاضر تهیه و امضاء گردید.

محسنی، با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌ی مختلف از جمله سلامت کار نیز خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌ی طب پیشگیری و سلامت کار نیز شروع به کار کرده و آماده ارائه خدمات برای آحاد جامعه ازجمله جامعه کارگری و خانواده‌های محترمشان می باشد.

دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکدهی توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی نیز در این نشست، بیان کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی سال‌ها گذشته، در راستای رفع مشکلات جامعه، همراه و همپای سازمان جهاددانشگاهی استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه، تولید و اشتغال، پایه‌ی اساسی اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال ‌جدید بر این موضوعات تاکید ویژه دارند و اداره تعاون، کار و رفاه در این موضوعات نقش موثری داشته و می‌تواند قدم‌های مثبتی بردارد.

  قراچورلو، با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌ی کسب و کار، یادآور شد: سال گذشته 14 کارگروه تشکیل دادیم و محورهای موردنظر نیز بر این اساس بود که اگر بتوانیم معضلات تولید، صادارات و اشتغال را حل کنیم در نتیجه اغلب مشکلات در راستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی حل خواهد شد؛ این 14 کارگروه متشکل از سرمایه‌گذاران، کارگذاران، و کارشناسان بودند.

وی، با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" اضافه کرد: مقام معظم رهبری راه را به ما نشان می‌دهند، این مسیر را باید خودمان هموار کرده و خود را تجهیز کنیم تا بتوانیم آنگونه که شایسته است به وظایف خود در این خصوص عمل کنیم.

 سرپرست پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، با اشاره به تجربه‌ی برخی از کشورها در راستای حمایت از کسب و کارها، اظهار کرد: به عنوان مثال در کشور چین، ارتش، تجهیزات خود را در اختیار کارآفرینان و کسب و کار می‌گذارد تا بتوانند در بازار رقابت کنند، از این رو ما نیز باید در این راستا به کسب و کار کمک کرده و آنان را به فعالیت‌هایشان راغب کنیم.

 

میر احد حسینی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، نیز در این نشست اظهار کرد: امید است که فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی استان، منشاء خیر و برکت بوده و اقداماتی که در راستای ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی انجام می‌دهد، تاثیرگذار باشد.

  وی با اشاره به انعقاد قرارداد فی مابین سازمان جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها در سطح کلان، راه را برای افزایش همکاری‌ها هموار می‌کند که زمینه‌ی این همکاری‌ها از گذشته نیز وجود داشته و ما با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی استان، دوره‌های آموزش کارآفرینی گذاشتیم و سازمان جهاد دانشگاهی نیز جزو اولین سازمان‌هایی بود که در این راستا اعلام همکاری‌های موثری کرد .

  حسینی، با تاکید بر اینکه، فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی، در بخش اشتغال بسیار بااهمیت است، بیان کرد: مطالب و محتویات منتشر شده در ماهنامه و نشریه‌ی جهاددانشگاهی بسیار ارزشمند و کارآمد است، مجله رویش نیز در رابطه با ترویج فرهنگ کارآفرینی نقش مثبتی دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، بیان کرد: نیروی انسانی موجود در سازمان جهاددانشگاهی نیز بسیار ارزشمند بوده و این سازمان، نه تنها در رابطه با کارآفرینی بلکه در حوزه‌ی نوآوری‌ نیز پیشتاز بوده و می‌توان گفت که بحث نوآوری از جهاد شروع شده و الحق که در این زمینه نیز خوب اقدام کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه، اهداف و فعالیت‌ های سازمان جهاد دانشگاهی، بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی بسار گسترده بوده و این سازمان علاقه‌مند به عقد تفاهم‌نامه‌ همکاری با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در زمینه‌های، جامعه شناسی کار، روابط کار و ... است که امیدواریم منشا خیر و برکت برای جامعه باشد.

حسینی، با اشاره به اهمیت و تاثیر تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد شده بین این دو مجموعه، ادامه داد: پیش از این، طرحی نیز توسط سازمان جهاددانشگاهی استان، در رابطه با بهره‌وری به اداره کل کار و رفاه داده شده بود که ما در حال پیگیری هستبم تا بتوانیم این طرح تاثیرگذار را اجرایی کنیم .

  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، یادآور شد: امید است با کمک شما جهادگران، بتوانیم در بخش‌های دیگر اشتغال از جمله، پیشگیری از شیوع اعتیاد در واحدهای تولیدی و... نیز قراردادهایی داشته باشیم.

یونس طاهری، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، بیان کرد: ما به دنبال این هستبم که تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، عملیاتی شوند و نه اینکه صرفا گزارش انعقاد آن داده شود.

وی، اضافه کرد: در خصوص تفاهم‌نامه‌ا‌ی که در 12مرداد ماه سال گذشته امضا شده بود نیز به محض دریافت، در پی اجرایی کردن آن در استان بوده‌ایم.

طاهری، اضافه کرد: طراحی سیستم جامع اطلاع رسانی بازار کار را نیز شروع کرده‌ایم که توسط دانشگاه تبریز در حال انجام بوده و اولین اطلاعات وارد شده در آن نیز اطلاعات فارع التصیلان دانشگاه خواهد بود.

  مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری فی‌مابین این دو مجموعه، خاطرنشان کرد: بعد از امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری توسط روسای دو مجموعه، جلسات کارشناسی برگزار می‌کنیم تا بند به بند این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم.

 طاهری با تاکید بر اینکه، سازمان جهاد دانشگاهی متشکل از نخبگان جامعه است، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی متشکل از نخبگان این جامعه بوده و همکاری با این مجموعه باعث افتخار است، این سازمان، در بحث آسیب شناسی اشتغال نیز می‌تواند کمک‌رسان باشد.

وی تشریح کرد: امید است که با اجرای این تفاهم‌نامه‌ها بتوانیم در پایان سال کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم .

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.