سید عبدالرضا قریشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه 25 بیمار به علت ناآگاهی اطرافیان با مراجعه دیر هنگام و خارج از زمان طلایی درمان نشدند.
درمان و پیشگیری از عوارض سکته مغزی در زمان طلایی 4 و نیم ساعت پس از سکته ممکن است، چرا که هر دقیقه حدود 2 میلیون و در یک ساعت حدود 120 میلیون سلول مغزی از بین می روند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: فقط 6 بیمار از افرادی که در زمان مناسب مراجعه کردند، توسط آمبولانس به بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان مراجعه کردند.
به علت بی اطلاعی مردم از شرایط بیمار سکته مغزی، به جای استفاده از خودروی اورژانس (آمبولانس) و تسریع در انتقال بیمار، انتقال بیمار با خودروی شخصی انجام می شود.
قریشی خاطرنشان کرد: متاسفانه از 25بیماری که بعد از زمان طلایی و تا 24 ساعت مراجعه کردند، 14 بیمار بعد از گذشت 24 ساعت به مرکز درمانی مراجعه کردند.
وی گفت: این موضوع نشان از خلا بزرگ ناآگاهی و ضرورت آگاهی بیشتر خانواده از علایم سکته مغزی و اهمیت زمان در روند درمان است.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: از سال گذشته تا آخر دی امسال بیش از 375 بیمار سکته مغزی با تزریق از مرگ حتمی یا عوارض جانبی آن نجات پیدا کرده اند.
به گزارش ایرنا، طبق مطالعات انجام شده در خصوص سکته مغزی، بعد از عارض شدن سکته مغزی ۱۰٪ افراد فوت می کنند ، ۳۰٪ زمین گیر می شوند و ۷۰٪ افراد شغل خود را از دست می دهند.
نتایج بررسی وضعیت 223 بیمار سکته مغزی که تا کنون در واحد درمان سکته مغزی زنجان درمان شده اند از ۲۲۳ نفر، ۱۰ نفر فوت کرده اند، ۱۸ نفر شغل خود را ازدست داده اند و هفت نفر زمین گیر شده اند، همچنین ۱۹۵ نفر سلامت خود را بدست آورده اند.
این در حالی هست که بدون درمان انتظار می رفت، ۲۲ نفر فوت کرده، ۱۵۴ نفر شغل خود را از دست داده و ۶۷ نفر زمین گیر شوند.
خدمات مرکز فوریت‎های پزشکی در زمینه سکته مغزی اهمیت بالایی دارد، پرسنل مرکز فوریت‎های پزشکی زنجان جهت تشخیص و انتقال سریع بیماران سکته مغزی به واحد درمان سکته مغزی آموزش‎های لازم را دیده اند.
کنترل فشار خون، کنترل قند و درمان دیابت، ترک سیگار و قلیان، درمان چاقی، درمان چربی و کلسترول، فعالیت بدنی کافی و ورزش، رژیم غذایی سالم، درمان بیماری های قلبی و مصرف منظم داروهای تجویزی از راه های پیشگیری از سکته مغزی است.
در صورت بروز علائم سکته مغزی، اولین اقدام تماس با 115 است و اطرافیان بیمار نباید زمان طلایی انتقال بیمار به مرکز درمانی را از دست بدهند.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.