به گزارش ایرنا، جعفر بیات روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نقاط در مرحله مقدماتی با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان مشخص شده است.
به گفته وی، نهایی شدن نتیجه مطالعات درباره احداث این سدها نیازمند 2 سال زمان با 200 میلیون تومان اعتبار است.
سرپرست معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، قرار گرفتن مخزن آب در داخل زمین، پایین بودن هزینه نگهداری، جلوگیری از تبخیر آب، ذخیره آب در مصالح طبیعی و نبود خطر غرق شدن را از مهمترین مزیت های احداث سدهای زیرزمینی برشمرد.
به گفته بیات، در صورت احداث سدهای زیر زمینی آب آن فقط برای کشاورزی و آشامیدنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی، هزینه احداث این سدها را حدود 2 و نیم میلیارد تومان بیان کرد و افزود: سدهای زیرزمینی در گلستان، کرمان و یزد احداث شده اما ضرورت احداث آن در استان زنجان به اندازه استان های بیابانی نیست.
به گزارش ایرنا، طی سال گذشته در 30 هزار و 800 هکتار از زمین های این استان برای کنترل و پخش سیلاب، تقویت سفره های آب زیر زمینی و عملیات بیولوژیک به منظور جلوگیری از ریزگردها انجام شد.
اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری در بخشی از منطقه نمونه آرپاچای از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان موجب پرآب شدن چشمه ها و سفره های آب زیرزمینی، سرسبزی باغات و افزایش پوشش گیاهی شده است.
آرپاچای در 40 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است دارای سه هزار و 150 نفر جمعیت است.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.