رحمان رستمخانی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیش از 60 طرح تحقیقاتی در قالب پایان نامه های ارشد و دکترا درباره گوسفند افشاری در این استان به ثمر رسیده است.
وی اظهارکرد: در حال حاضر ادعا داریم می توانیم پرورش گوسفندان را از الگوی روستایی و مرتعی برداشته و در سیستم بسته و نیمه بسته پرورش دهیم چرا که پرورش در چنین محیطی برای تولید کنندگان مقرون به صرفه است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: دام های بومی خوبی در این استان داریم و خلاء استان در این بخش را با پرورش و اصلاح نژاد و بهره وری گوسفند افشاری ارتقا داده ایم.
رستمخانی زنجان را نخستین و تنها استان مجری در اجرای طرح اصلاح نژادی گوسفند بومی بیان کرد و یادآورشد: بهره وری گوسفند افشاری را افزایش داده و آن را به سطح دام های اصلاح نژاد خارجی و بالاتر نیز رسانده ایم.
وی، جمعیت گوسفند افشاری استان زنجان را 650 هزار راس برشمرد و افزود: بیشترین این نژاد در شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود و خدابنده پراکنده است و از این تعداد بیش از 10 هزار راس تحت پوشش برنامه اصلاح نژاد قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: در حال حاضر 70 گله را به عنوان گله های پیشرو و تکثیرکننده این دام ساماندهی کرده ایم که ارتباط این گله ها با گله های عمومی ساکن در روستاها خواهند بود تا دام اصلاح شده در اختیار داشته باشند.
رستمخانی خاطرنشان کرد: نمونه هایی از این گله ها در همه شهرستان های استان زنجان قراردارد و نمونه ای از آن نیز به 19 استان کشور ارسال شده است.
وی تاکید کرد: استراتژی اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان چند صفتی است، علاوه بر داشتن سه تا چهار بره در یک زایمان، درباره توان شیردهی این گوسفندان کار شده تا هر گوسفند حداقل سه راس بره خود را شیر دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سرعت رشد این دام 30 درصد نسبت به نژاد بومی و ضریب تبدیل غذایی این دام 100 درصد نسبت به بومی بهبود یافته است.
رستمخانی افزود: حجم دنبه که به عنوان عضو زائد در پرورش دام تلقی می شود دو سوم حجم آن کم و فاکتورهای اقتصادی در نژاد افشاری بهبود یافته و امکان پرورش آن در سیستم بسته و نیمه بسته پرورش فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر کل گوسفند موجود در استان زنجان چند قلو زا بودند به جای اینکه هر 12 یا 13 ماه یک بره بگیریم الان می توانیم از گوسفند افشاری در هر هشت ماه، سه تا چهار بره داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، گوسفند افشاری یکی از نژادهای گوسفندی است که با کمک علم امکان چند قلو زایی در آنها وجود دارد و این امر محقق شده است.
میزان و کیفیت بالای شیر پرچرب، سازگاری با اقلیم سرد، مقاومت در برابر امراض انگلی داخلی و خارجی، قدرت زیاد راهپیمایی و کوهپیمایی از ویژگی های گوسفند نژاد افشاری است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.