به گزارش ایرنا، اوایل پاییز امسال بود که موضوع اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی کشور برای طرح توسعه و اشتغال روستاییان در کشور، سر و صدای بسیاری به پا کرد و مسئولان را به حالت آماده باش برای اجرای بخش جدیدی از طرح اقتصاد مقاومتی درآورد.
اوایل آذر سال جاری سهم استان ها از این میزان اعتبار پیش بینی شده ابلاغ شد و استاندار زنجان خبر اختصاص 2 هزار و 850 میلیارد ریال از 120 هزار میلیارد ریال اعتبار را اعلام کرد.
بر اساس همین خبر سهم شهرستانهای ابهر با جمعیت روستایی 25 هزار و 414 نفری به 176 میلیارد ریال، ایجرود با 36هزار و 642 نفر به 255 میلیارد ریال و خدابنده با 129 هزار و 572 نفر به 902 میلیارد ریال می رسید.
سهم شهرستان های خرمدره با جمعیت روستایی 12 هزار و 583 نفر به 87 میلیارد و 600 میلیون ریال و زنجان با 90 هزار و431 نفر به 629 میلیارد و 600 میلیون ریال می رسد.
سهم شهرستانهای سلطانیه با جمعیت روستایی 29 هزار و 480 نفر به 205 میلیارد ریال، طارم با 46 هزار و 641 نفر به 324 میلیارد ریال و ماهنشان با 39 هزار و 425 نفر به 274 میلیارد ریال می رسد.
این ماجرا در جریان بود و مسئولان منتظر اعلام شیوه اجرای این طرح و نحوه اختصاص اعتبار، تا آنکه جزئیات آن 20 دی در همایش حمایت از تولید و اشتغال در مناطق روستای با حضور معاون امور روستایی معاون اول رئیس جمهوری برگزار و جزئیات اجرای این طرح اعلام شد.
رضوی در همین همایش مدت زمان در اختیار استان ها برای استفاده از 70 درصد اعتبار ابلاغ شده به هر استان را فقط 9 ماه اعلام کرد و برای مسئولانی که مدت زمان رسیدگی به پرونده متقاضیان این طرح را 40 روز پیش بینی کرده اند، زیاد نبود.
مدیرکل روستایی استانداری زنجان در گزارش از آخرین وضعیت اجرای این طرح از ایجاد سامانه ای از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با نام 'کارا' برای متقاضیان استفاده از تسهیلات این بخش خبر داد.
فیضعلی محمودی افزود: فرمانداران ابهر، زنجان، سلطانیه و خدابنده جلسه هماهنگی با دستگاه های شهرستانی را برگزار کرده اند و باقی فرمانداران هم در حال هماهنگی برای برگزاری چنین جلسه ای هستند.
وی با بیان اینکه از بابت همکاری بانک ها هیچ مشکلی نیست، از انتشار فراخوان ثبت نام از متقاضان در سایت کارا که جزئیات و رسته های مورد نظر این طرح در آن اعلام شده است، خبر داد.
محمودی تاکید کرد: شرایطی که برای پرداخت تسهیلات این بخش در نظر گرفته شده است، به حتم موجب استقبال روستاییان می شود، ضمن آنکه بانک های تخصصی کشاورزی، پست بانک، تعاون و صندوق کارآفرینی امید که اغلب با روستاییان مواجه هستند، برای همکاری با متقاضیان انتخاب شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان هم از اجرای تمام مقدمات لازم و انتشار فراخوان خبر داد و گفت: برای هر پرونده دریافتی یک هفته زمان برای توجیه پذیر بودن طرح، سه روز زمان بررسی در کمیته تخصصی و 30 روز زمان رسیدگی در سیستم بانکی پیش بینی شده است.
محمدرضا یوسفی اضافه کرد: متقاضیان می توانند به بخشداری ها و فرمانداری ها مراجعه و در سامانه کارا ثبت نام می کنند.
وی خاطرنشان کرد: کد کاربری از سایت کارا در اختیار دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها، بخشداری ها و بانک ها قرار گرفته است تا به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
یوسفی ادامه داد: رسته ها و زنجیره تولید آنها متناسب با ظرفیت های استان پیش بینی شده و در سایت قرار گرفته است و متقاضیان می توانند متناسب با این رسته ها و زیر مجموعه های آن، اقدام به ارائه طرح توسعه و اشتغال در قالب تعاونی کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید کرد: هم اکنون تمام دستگاه های مربوطه و شبکه بانکی همکاری لازم و بر اساس زمان بندی را برای اجرای این طرح دارند و امید می رود بتوان علاوه بر جذب تمام سهم این زنجان، بخشی از سهم جذب نشده دیگر استان ها را هم در اختیار گرفت.
استاندار زنجان پیش از این اعلام کرده بود که برخی برای استفاده از تسهیلات توسعه اشغال پایدار روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با نرخ سود پایین طمع و کمین کرده اند، برهمین اساس دفتر بارزسی و رسیدگی به شکایات مردمی بر روند ارایه این تسهیلات نظارت خواهد کرد.
نرخ سود تسهیلات توسعه و اشتغال روستایی 6 درصد و مدت زمان بازپرداخت آن 6 سال پیش بینی شده است و بر همین اساس هم درویش امیری اعلام کرده است که قانون و آئین نامه اجرایی، اجازه نمی دهد تا این اعتبار در خارج از این نقاط، هزینه شود و به دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان همه بخش های مرتبط تاکید شده است تا آئین نامه اجرایی این طرح، به صورت دقیق اجرایی شود.
زمان اجرای این طرح برای تمام استان ها تا پایان شهریور سال 97، تعیین شده است.
به گزارش ایرنا ، از جمعیت یک میلیون و 70 هزار نفری استان زنجان 350 هزار نفر آن (38 درصد) در 925 روستا ساکن هستند.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.