امجد باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سنجابک های درختی که یکشنبه شب /17دی جاری/ توسط پلیس شهرستان خدابنده از درون یک دستگاه خودروی سواری پژو پارس کرایه ای در مسیر ارتباطی بیجار - خدابنده، کشف شده بود روز سه شنبه /19 دی جاری/ با همکاری محیط زیست کردستان به زیستگاه اصلی برگردانده شدند.
وی با بیان اینکه 42 بطانه سنجابک درختی از سوی متهم دستگیر شده به منظور قاچاق و انتقال در درون گونی جای گرفته بودند، اظهار کرد: متاسفانه 15 سر از این سنجابک های درختی به علت شرایط نامناسب، دچار خفگی و یا ضعف بدنی شده و شرایط لازم برای بازگشت به طبیعت را نداشتند که بر اساس قانون، متهم پرونده مجبور به پرداخت 45 میلیون ریال وجه نقد به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست شد.
وی افزود: سنجابک های درختی که سالم مانده بودند به همراه متهم دستگیر شده به محیط زیست شهرستان خدابنده تحویل شد که سنجابک ها در طبیعت رهاسازی شدند و فرد خاطی نیز به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شد.
باقری تصریح کرد: برای صید هر بطانه سنجابک مبلغ سه میلیون ریال جریمه تعیین شده است اما با این حال قاچاقچیان حیات وحش به منظور سودجویی این گونه جانوری را با قیمت اندک به عنوان حیوان خانگی به فروش می رسانند.
وی یادآور شد: این صیاد خاطی، 27 آبان جاری نیز به همراه 2 همدست خود در حین قاچاق 53 سر سنجابک درختی، توسط پلیس شهرستان خدابنده، دستگیر شده بود که علاوه بر حبس به جریمه نیز محکوم شد و سنجابک ها نیز به زیستگاه خود در کرسدتان رهاسازی شدند.
سنجاب های ایرانی دانه های بلوط را زیر خاک مخفی می کنند و سبب تجدید حیات جنگل های بلوط می شوند و از سویی نیز این گونه جانوری نقش بسیار مهمی در اکوسیستم ایران به ویژه در حفظ جنگل های منحصر بفرد زاگرس ایفا می کند.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.