به گزارش ایرنا، برنامه ششم توسعه دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی را در گروی جذب سرمایه گذاری خارجی برای 5.5 درصد آن و افزایش بهره وری در 2.5 درصد دیگر اعلام کرده است و به دنبال آن مسئولان اقتصادی کشور در تکاپوی جذب سرمایه گذاری خارجی برآمده اند.
زنجان هم از این ورطه عقب نمانده و زمینه را برای حضور سرمایه گذاران فراهم ساخته تا آنجا که در آخرین گزارشی که وزارت کشور منتشر کرده زنجان یکی از پنج استان جذاب برای سرمایه گذاران خارجی معرفی شده است.
** خارجی ها در زنجان 26 هزار و 790 میلیون ریال سرمایه گذاری کردند
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: شرکت JTI پارسیان ژاپن در استان زنجان اقدام به خرید شرکت آرین توتون صنعت و سرمایه گذاری یک هزار و 478 میلیارد ریال در قالب پروانه بهره برداری و 550 میلیارد ریالی برای طرح توسعه کرده است.
علی کلانتری افزود: این واحد صنعتی برای 365 نفر اشتغالزایی دارد و سالانه در مجموع 30 میلیارد ریال نخ سیگار فیلتر دار تولید می کند.
وی به راه اندازی واحد صنعتی البرز ناب آرش با حضور سرمایه گذار ترکیه ای و سرمایه گذاری حداقل هشت هزار میلیارد ریالی اشاره کرد و میزان اشغالزایی اولیه پیش بینی شده را 507 نفر با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولاد برشمرد.
کلانتری واحد صنعتی پارس حیات را حاصل سرمایه گذاری یک هزار و 990 میلیارد ریالی ترک ها در زنجان با اشتغالزایی یک هزار و 110 نفر و ظرفیت 80 هزار تنی انواع محصولات بهداشتی و سلولوزی اعلام کرد.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: شرکت پاک حیات با سرمایه گذاری 2 هزار و 200 میلیارد ریالی ترک ها راه اندازی می شود که برای 260 نفر اشتغالزایی می کند و ظرفیت تولید 465 هزار تن انواع شوینده را دارد.
وی خاطرنشان کرد: واحد صنعتی فوکا صنعت برای بازیافت سالانه چهار هزار دستگاه خودرو، بازیافت 150 هزار تن فولاد و تولید سه هزار و 650 تن سوخت هیدرو کربن با اشتغال 91 نفر و سرمایه گذاری نزدیک 300میلیارد ریالی آلمانی ها راه اندازی شده است.
کلانتری ادامه داد: شرکت پیوسته سهند با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری سرمایه گذاران چین در زنجیره تولید آهن و فولاد با 800 هزار تن و اشتغال 473 نفر راه اندازی شده است.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت:شرکت جاده ابریشم با سرمایه گذاری سه هزار و 800 میلیارد ریالی چینی ها برای تولید یک میلیون تن شمش فولاد و اشتغالزایی 277 نفر در دست راه اندازی است.
وی شرکت معدنکاران پیشرو آسیا را دیگر شرکتی خواند که با سرمایه گذاری چینی ها در زنجان راه اندازی شده است و میزان سرمایه گذاری آن را 76 میلیارد ریال با اشتغال 40 نفر و ظرفیت تولید 10 هزار تن کنسانتره مس اعلام کرد.
کلانتری اضافه کرد: شرکت پانچ بلژیک هم برای تولید 500 هزار دستگاه گیربکس اتوماتیک یک هزار و 184 میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای 100 نفر اشتغالزایی می کند.

** ورود 250.4 میلیون دلار سرمایه خارجی به زنجان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: از سال 1386 تا پایان آبان سال جاری، 11 طرح سرمایه گذاری خارجی در استان زنجان اقدام به دریافت مجوز سرمایه گذاری خارجی کرده اند.
ابوالفضل عباسچیان افزود: از این تعداد، چهار طرح به بهره برداری کامل رسیده اند، یک طرح متوقف شده و بقیه در حال اجرای طرح یا بررسی استقرار کامل هستند.
وی یادآورشد: میزان سرمایه گذاری مصوب این طرح ها 633.8 میلیون دلار بوده که از این مبلغ 250.4 میلیون دلار آن به صورت نقدی و غیر نقدی به استان وارد شده است.
عباسچیان اظهار کرد: میزان اشتغال پیش بینی شده این طرح ها سه هزار و 826 نفر است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: این سرمایه گذاران از کشورهای ترکیه، آلمان، چین و آذربایجان وارد شده اند.

**عملکرد چشم گیر سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست امسال
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری زنجان گفت: در 6 ماهه نخست امسال هفت طرح سرمایه گذاری خارجی با 305 میلیون دلار سرمایه و یک هزار و 400 نفر اشتغال پیش بینی شده، بررسی شده است.
مسعود اطاعتی افزود: یک مورد از این طرح ها، سرمایه گذاری خارجی شرکت البرز ناب آرش مصوب و ثبت شده است که حجم سرمایه گذاری آن به 58 میلیون دلار با اشتغال 507 نفر می رسد.
وی یادآورشد: در 6 ماهه نخست سال جاری از 6 طرح سرمایه گذاری خارجی مصوب این استان، 4 طرح آغاز شده است.
اطاعتی اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری آنها به 231 میلیون دلار و اشتغال 570 نفر می رسد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری زنجان گفت: 2 طرح های سرمایه گذار خارجی با سرمایه 58 میلیون دلار در 6 ماه نخست سال جاری، به بهره برداری رسیده است.
وی این 2 طرح را طرح های توسعه ای شرکت فوکا صنعت و شرکت جی تی آی پارسیان اعلام و خاطر نشان کرد: با بهره برداری از آنها برای 250 نفر اشتغالزایی شده است.
اطاعتی ادامه داد: این آمار سرمایه گذاری های خارجی در استان زنجان مربوط به کشورهای آلمان، ژاپن، سوئیس، ترکیه، انگلستان، ایتالیا و چین است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.