به گزارش ایرنا، یدالله رحمانی روز پنجشنبه در جلسه توسعه صادرات غیر نفتی فارس در شیراز افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اینک 17 درصد سهم بازار جهانی را در تولید و عرضه شیرین بیان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به مشارکت حدود 90 درصد صادرکنندگان فارس در اتحادیه شیرین بیان ایران اظهار کرد: اداره کل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران، مسئولیت میز کشوری توسعه صادرات شیرین بیان را به این استان محول کرد.
وی گفت: تاکنون اقداماتی برای کشت شیرین بیان در استان فارس انجام شده که از مهمترین آنها می توان به تهیه و اجرای طرح پژوهشی کشت این گیاه با همکاری دانشگاه شیراز و سرمایه گذاری برای کشت در زمین های الگویی اشاره کرد.
رحمانی گفت: با توجه به اینکه بهترین نوع شیرین بیان کشور متعلق به استان فارس است و همچنین تمرکز صنایع پودر عصاره شیرین بیان در این استان، ایجاد مرکز تحقیقات و فناوری صنعت شیرین بیان ایران در استان فارس امری ضروری است.
معاون استاداری فارس تصریح کرد: حفظ جایگاه اول دنیا در صادرات محصولات شیرین بیان و پیشرو بودن در این عرصه مستلزم توجه ویژه به بخش تحقیق، توسعه، فناوری و نوآوری است و باید با اتکا به تحقیقات و نوآوری، سهم کشور از بازار صادرات این محصول را در دنیا افزایش دهیم.
رحمانی افزود: همچنین ضرورت دارد که استاندارد صادرات پودر و عصاره شیرین بیان نیز برای ساماندهی و افزایش کیفیت فرآورده های صادراتی ایران اجباری شود.
شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است که از آن در صنایع داروسازی، نوشابه سازی و شیرینی سازی استفاده می شود.
6122/ 2027
خبرنگار: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.